Oviautomatiikka

Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

Ennen vanhaan oli bussien etuovessa kyltti "EI ULOS". Nykyään sitä ei ole. Ihmiset ovat alkaneet yhä enemmän mennä ulos etuovesta. Miksi enää ei ole tällaista kylttiä? Vanhoissa ratikoissakin taisi olla etuovella sellainen kyltti, mutta ei uusissa?

Monessa NrI:ssä on tuo lappu edelleen, mutta olen myös jossain peruskorjatussa NrII:ssa nähnyt sellaisen.
 
Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

Nivelvaunun kuljettajalla ei ole useimmiten minkäänlaista näköyhteyttä kolmannelle ja neljännelle ovelle, joten olisi aika riskialtista jos nämä ovet sulkeutuisivat automatiikan sijasta "sokean" kuskin käskystä.

Heräsi vain ajatus, kun näitä valvontakameroita alkaa olla jokaisessa snagaria isommassa yrityksessa, niin mitä maksaisivat ovikamerat ja monitorit vanhoihin nivelvaunuihin? Erotuskyvyn ei tarvitsisi olla VGA-webbikameraa suurempi, sillä pystyy erottamaan ihmisen kokoiset hahmot. Tietenkin sen pitää kestää liikenteen tärinän jne.
 
Raitiovaunuista poistettiin muutama vuosi sitten etuovilta "ei ulos" -kyltit. Vähän aikaa sitten juteltiin työkavereiden kanssa Töölön varikolla siitä, että ainakin kuormitetuilla linjoilla (4 ja 10) pitäisi ruuhka-aikaan kieltää etuovista poistuminen. Nyt ulkona seisoo kymmeniä ihmisiä odottamassa, että pääsisivät vaunuun, koska samaan aikaan ei mahdu sisään ja ulos siksi, että ohjaamon takaseinässä oleva kaappi haukkaa ison tilan juuri sisääntulon jälkeen. Näillä molemmilla linjoilla kulkee tosi paljon matkustajia etuovesta, vaikka eivät lippua ostakaan.

Tuossa ovien kulkusuunnan määräämisessä voisi olla ideaa. Ei synny silloin tungosta oviin.

t. Rainer
 
Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

Monessa NrI:ssä on tuo lappu edelleen, mutta olen myös jossain peruskorjatussa NrII:ssa nähnyt sellaisen.
Ei ulos -kylttejä ei saa kuulema enää laittaa, koska nykyajan itsekkäät ihmiset voisivat ottaa nokkiinsa tuollaisesta määräämisestä! :(
 
Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

Heräsi vain ajatus, kun näitä valvontakameroita alkaa olla jokaisessa snagaria isommassa yrityksessa, niin mitä maksaisivat ovikamerat ja monitorit vanhoihin nivelvaunuihin? Erotuskyvyn ei tarvitsisi olla VGA-webbikameraa suurempi, sillä pystyy erottamaan ihmisen kokoiset hahmot. Tietenkin sen pitää kestää liikenteen tärinän jne.

Olen jo aikaisemminkin tämän kertonut, mutta Tampereella on aika monessa nivelbussissa (ellei sitten kaikissa, en tiedä) juuri tuollaiset kamerat, jotka näyttävät kuskille tilanteen kaikilla ovilla etuovea lukuunottamatta. Eli mitään teknistä estettä ei ole ja tuskinpa hintakaan on turhan kova.
 
Raitiovaunuhavainto: Raitiovaunuhavaintoja tammi-helmikuu 2008
Olipa tapaus ma 25.2.2008 nelosella n. klo 14.40 lasipalatsin pysäkillä maaseudun suuntaan.
Istuin kakkosoven läppätuolilla, miehen käsi näkyi pelkästään oven välissä.
Huusin kuskille mutta oli varmaan jo huomannut peilistäkin, ei muuta kuin ovi auki ja alkoholisoitunut mies hoiperteli taaksepäin ja lopulta läjähti pysäkille.
Jotenkin oli kyllä karmean pelästyttävä näky.

Kerroin havaintopalstalla näkemäni.
Jäin miettimään, eikö ovien pitäisi avautua automaattisesti uudelleen jos ranteen paksuus on kumien välissä, vai vaikuttaako siihen että kuljettaja on jo lukinnut ovet lähtöä varten. Nuo ovet kun eivät avautuneet napilla, vaan matkustajana ollut nuorimies riuhtaisi toisen oven auki.
Tässäkin tapaukseesa kuljettaja seurasi sivupeilistä tapahtumaa ja oli onneksi tilanteen tasalla. Estääkä oviautomatiikka mahdollisesti liikellelähdön jos jotain on kumien välissä vaikka ei aukaissut ovia. Voihan olla että pysäkiltä tulija pistänyt kätensä kumien väliin vasta ovien ollessa täysin suljettuna.
 
Jäin miettimään, eikö ovien pitäisi avautua automaattisesti uudelleen jos ranteen paksuus on kumien välissä, vai vaikuttaako siihen että kuljettaja on jo lukinnut ovet lähtöä varten. Nuo ovet kun eivät avautuneet napilla, vaan matkustajana ollut nuorimies riuhtaisi toisen oven auki.
Tässäkin tapaukseesa kuljettaja seurasi sivupeilistä tapahtumaa ja oli onneksi tilanteen tasalla. Estääkä oviautomatiikka mahdollisesti liikellelähdön jos jotain on kumien välissä vaikka ei aukaissut ovia. Voihan olla että pysäkiltä tulija pistänyt kätensä kumien väliin vasta ovien ollessa täysin suljettuna.

Nivelvaunujen ovissa on sen verran väljää + kumeissa löysää että sinne hyvinkin mahtuu ranteen paksuinen kappale väliin, eikä tee edes kipeää. Ja tästä johtuen eivät ovien turvareunat, eikä paineentunnistus huomaa kappaletta ja vaunu voi lähteä normaalisti liikkeelle. Ovet tosiaan saa (onneksi) aika helposti auki...

Sm1/2-junissa onnistuin kerran jättämään nilkkani ovien väliin (kynää ovimontusta kaivaessani :redface: ) ja sepäs tekikin kipeää, eikä ovia meinannut millään saada auki ja juna lähti liikkeelle... Tilanteesta selvittiin onneksi henkisin vammoin.

Vinkkinä muuten foorumilaisille: Nivelvaunuissa (NrI/II) kuljettaja näkee kolmosoville kaikkein huonoiten, joten tästä ei kannata yrittää hitaasti liikkuvana sisään, eikä varsinkaan ulos.
 
Re: oviautomatiikka

Se vaan tarkoittaisi käytännössä sitä että pysäkillä seisotaan todella kauan. Mikäli ovet on pidettävä auki koko ajan, monet liikennevalot ehtii mennä kun aina joku on juoksemassa sisään. Sekö sitten olisi sujuvaa?

Tähän aiheeseen liittyen tuore uutinen HS.fi -sivulta
Helsingin Sanomat sanoi:
Raitiovaunun matkustaja syyttää kuljettajaa tukasta vetämisestä
Julkaistu 22:29

Kymppilinjan raitiovaununkuljettajan tarttuminen tytön hiuksiin on aiheuttanut poliisitutkinnan. Tukistuksen kohteeksi joutunut 1992 syntynyt tyttö jätti poliisille pahoinpitelyilmoituksen.
Tyttö oli tullut maanantai-iltana keskustaan menevään raitiovaunuun Korppaanmäentiellä. Hän alkoi painaa koko ajan vaunun pysäytysnappulaa, jolloin kuljettaja ei saanut ovea kiinni. Lopulta kuljettaja lähti pysäkiltä vaunun takaovi auki. Kun tyttö jatkoi napin painamista vaunun naiskuljettaja meni takasillalle ja siirsi häiritsijän hiuksista vetämällä vaunun keskiosaan istumaan.
Tyttö kertoi pitäneensä ovea auki, jotta hänen kaverinsakin ehtisivät vaunuun.
 
Vs: Re: oviautomatiikka

Heh, tuosta kuuluisi saada tuomio raideliikenteen häiritsemisestä, vaikka olisikin itse jättänyt tutkintapyynnön. :)
 
Kerroin havaintopalstalla näkemäni.
Jäin miettimään, eikö ovien pitäisi avautua automaattisesti uudelleen jos ranteen paksuus on kumien välissä, vai vaikuttaako siihen että kuljettaja on jo lukinnut ovet lähtöä varten. Nuo ovet kun eivät avautuneet napilla, vaan matkustajana ollut nuorimies riuhtaisi toisen oven auki.
Tässäkin tapaukseesa kuljettaja seurasi sivupeilistä tapahtumaa ja oli onneksi tilanteen tasalla. Estääkä oviautomatiikka mahdollisesti liikellelähdön jos jotain on kumien välissä vaikka ei aukaissut ovia. Voihan olla että pysäkiltä tulija pistänyt kätensä kumien väliin vasta ovien ollessa täysin suljettuna.

Jonkin oven ollessa auki, ajovirta ei kulje, eli vaunulla ei voi ajaa. Kuten nakkiputka sanoi, nivelvaunujen turvareunat ovat paksut ja joustavat, joten sinne ovien väliin mahtuu käsi helposti. Käden myös saa vedettyä ovien välistä yhtä helposti pois. Turvareunojen poiskytkeytyminen ovien sulkeutuessa on yleensä säädetty siten, että vaakatasossa oleva nyrkki ovien välissä vielä riittää avaamaan ovet. Kuljettaja voi kuitenkin poistaa oviautomatiikan käytöstä ja sulkea ovet väkisin painikkeista. Ovissa on kuitenkin edelleen jousikuormitteinen mekanismi, joka irrottaa oven tilapäisesti koneistosta, kun ovien välissä on este tai jos oven riuhtaisee auki. Oviautomatiikan pois kytkeminen ei mahdollista ajamista ovi auki vaan ovisilmukan tai muun ovivian takia vaunuista löytyy halliajokytkin, joka kytkemällä voidaan ajaa vaikka kaikki ovet levällään. Ohjeiden mukaan halliajoa ei saa kytkeä, jos vaunussa on matkustajia.

Variotramien ovissa on muistaakseni turvalaitteina vain valokenno ja sähköinen kuormitusraja. Nivelissä siis turvareunat, valokenno, aukipitonappi, jousikuormitteinen vapautin ja käsittääkseni myös sähköinen kuormitusraja. Nivelen oven väliin voi kyllä huoletta tunkea mitä vain ruumiinosia joita vain viitsii julkisilla paikoilla esitellä. Varion ovien kuormitusrajan ylittyminen ehtii puristaa ennen avautumista epämiellyttävästi verrattuna nivelen pehmeän turvareunan hipaisuun. Mielestäni ovi saakin olla hieman pelottava, mutta ei vaarallinen ettei kaikki Matti Myöhäset koko ajan tunge ovien väliin.
 
Jonkin oven ollessa auki, ajovirta ei kulje, eli vaunulla ei voi ajaa.

Tuo aukioleminen lienee suhteellista (ovimekanismin asentoa valvova anturi?). Matkustajana olen silloin tällöin nähnyt mattimyöhäisten aiheuttamia tilanteita, jossa ovi ehtii vaunun lähtiessä aueta hieman, mutta pysähtyy vaunun lähdettyä siihen asentoon.
 
Tuo aukioleminen lienee suhteellista (ovimekanismin asentoa valvova anturi?). Matkustajana olen silloin tällöin nähnyt mattimyöhäisten aiheuttamia tilanteita, jossa ovi ehtii vaunun lähtiessä aueta hieman, mutta pysähtyy vaunun lähdettyä siihen asentoon.

Aika erikoista. En nyt suoraa osaa sanoa mistä tuo voisi johtua, mutta (nivelen) ovissa on simppelit rajakytkimet, jotka on säädetty siten, että ne rekisteröivät oven olevan kiinni hieman ennen ääriasentoa. Oviautomatiikan pois kytkevät rajakytkimet ovat aiemmista rajakytkimistä erillään, joten ilmeisesti jossain tilanteissa on mahdollista, että ovi on "kiinni", mutta turvalaitteilla sen saa viel avattua.
En tiedä miksi ovet sitten pysähtyvät, mutta voi olla, että ovikoneistot kytkeytyvät pois päältä vaunun liikkuessa. On myös toki mahdollista, että oven työntötanko pääsee jousikuormasta irtoamaan ja ovi jää tämän vuoksi paikoilleen. Oven auetessa ajovirran pitäisi kyllä katketa vaikka vaunu olisikin liikkeellä, mutta ovijarrua vaunuissa ei ole.

Ohessa muuten kuva ovikoneistosta sekä lähempi kuva oviakselin rajakytkimistä
 

Liitetiedostot

  • IMG_4547 (Small).JPG
    IMG_4547 (Small).JPG
    56.2 KB · Lukukerrat: 178
  • _MG_5140 (Small).JPG
    _MG_5140 (Small).JPG
    35.1 KB · Lukukerrat: 142
Matkustajana olen silloin tällöin nähnyt mattimyöhäisten aiheuttamia tilanteita, jossa ovi ehtii vaunun lähtiessä aueta hieman, mutta pysähtyy vaunun lähdettyä siihen asentoon.

Mattimyöhäinen saa nivelvaunun ovet pysähtymään osittain auki oikealla ajoituksella. Ovikoneistot lakkaavat toimimasta kuljettajan siirtäessä ajokahvan virran puolelle. Jos ovi on sulkeutumassa tai avautumassa ja samaan aikaan syöttää ajovirtaa, ovet jämähtävät saman tien siihen asentoon missä sillä hetkellä olivat. Eli kun mattimyöhäinen painaa avausnappia juuri kun kuljettaja on lähdössä liikkeelle, ovi alkaa avautua, mutta jämähtää osin auki kuljettajan ehdittyä samalla hetkellä siirtää ajokahvan virran puolelle. Vaunu ei voi kuitenkaan liikkua, koska ajovirtaa ei tule oven ollessa osittainkin auki. Tosin kaltevalla pysäkillä vaunu alkaa valua, koska jarrut on irroitettu.

Lisäkysymys karihoolle kuuluukin, onko vaunu tosiaan liikkunut ovi osittain auki seuraavalle pysäkille asti, vaiko nytkähtänyt lyhyen matkaa eteenpäin, pysähtynyt ja ongelma on korjattu. Tai sitten ovi on ollut auki niin vähän, että se on käytännössä kiinni.
 
Lisäkysymys karihoolle kuuluukin, onko vaunu tosiaan liikkunut ovi osittain auki seuraavalle pysäkille asti, vaiko nytkähtänyt lyhyen matkaa eteenpäin, pysähtynyt ja ongelma on korjattu. Tai sitten ovi on ollut auki niin vähän, että se on käytännössä kiinni.

Molempia tapauksia on esiintynyt nivelvaunuissa. Tarkkoja mittauksia en ole aiheesta tehnyt, mutta jos ovi ehtii aueta vain niin vähän, että rajakytkin ei ilmaise "ovi auki" niin vaunua on pystynyt ajamaan. Jos taas ovi ehtii avautua reilumminkin, niin yleensä on pysähdytty sulkemaan ovet ja sitten vasta jatkettu matkaa. Muistaakseni kerran pari on vain hiljennetty ryömintävauhtiin, suljettu ovi ja jatkettu matkaa. Veikkaisin, että jarrutettaessa sähkönsyöttö ovikoneistolle kytkeytyy päälle jo hieman ennen vaunun täydellistä pysähtymistä kuten M100-sarjan metrovaunuissakin (tosin tuon sarjan metrovaunuissa ovien avaaminen onnistuu reilusti kovemmassa vauhdissa).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös