- Liittynyt
- 8 Marraskuu 2005
- Viestit
- 399
HELSINKI-PIETARI-HELSINKI LINJAN TULEVAISUUS
Ajattelin avata tähän uuden viestiketjun tulevaisuuden Helsinki-Pietari-Helsinki linjan tulevaisuuden merkeissä. Kalusto on tilattu ja liikenteen alkamiseen ei ole enää montaa vuotta. Paljon kuitenkin virtaa vielä vettä läpi Pietarin ennen liikenteen aloittamista, mutta parempi aloittaa tutustuminen jo nyt sekä venäjänkielen opiskeleminen... Eihän sitä ikinä tiedä, että mistä sitä itsensä vielä toivottavasti joskus löytäisi.
Seuraavassa kopioitu tietoa Karelian Trainsin keltamustavalkoisilta sivuilta http://www.kareliantrains.fi/fi/index/etusivu.html . Mielestäni tuo Eurostar-junista tuttu keltamustavalkoinen väritys sopisi jopa juniin erittäin hyvin. Se tuo mieleen Helsingin ja Pietarin keskustoissa sijaitsevien talojen värityksen ja erottuu hyvin nykyisin molemmilla puolilla rajoja liikennöivästä kalustosta. Asiaan...
Ajattelin avata tähän uuden viestiketjun tulevaisuuden Helsinki-Pietari-Helsinki linjan tulevaisuuden merkeissä. Kalusto on tilattu ja liikenteen alkamiseen ei ole enää montaa vuotta. Paljon kuitenkin virtaa vielä vettä läpi Pietarin ennen liikenteen aloittamista, mutta parempi aloittaa tutustuminen jo nyt sekä venäjänkielen opiskeleminen... Eihän sitä ikinä tiedä, että mistä sitä itsensä vielä toivottavasti joskus löytäisi.
Seuraavassa kopioitu tietoa Karelian Trainsin keltamustavalkoisilta sivuilta http://www.kareliantrains.fi/fi/index/etusivu.html . Mielestäni tuo Eurostar-junista tuttu keltamustavalkoinen väritys sopisi jopa juniin erittäin hyvin. Se tuo mieleen Helsingin ja Pietarin keskustoissa sijaitsevien talojen värityksen ja erottuu hyvin nykyisin molemmilla puolilla rajoja liikennöivästä kalustosta. Asiaan...
Karelian Trains sanoi:Oy Karelian Trains Ltd on VR Oy:n ja OAO RZD:n puoliksi omistama kalustoyhtiö. Yhtiö on perustettu syksyllä 2006 Helsingin ja Pietarin välistä nopeaa liikennettä varten, ja se hankkii Helsinki–Pietari-liikenteen edellyttämät nopeat junat ja kunnossapitopalvelut.
Karelian Trains sanoi:KARELIAN TRAINS TILASI NOPEITA JUNIA HELSINGIN JA PIETARIN VÄLILLE
Karelian Trains on tilannut Alstomilta neljä nopeaa junaa Helsingin ja Pietarin välille. Junat tulevat liikenteeseen vuonna 2010. Kaupan arvo on noin 120 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoittaa OKO Pankki Oyj.
Tavoitteena on lyhentää Helsingin ja Pietarin välinen matka-aika noin kolmeen tuntiin, kun se on nykyisin viisi ja puoli tuntia. Suunnitelmien mukaan päivittäin kulkisi neljä junavuoroa molempiin suuntiin.
Pietarin-matkan nopeuttaminen edellyttää uuden kaluston lisäksi ratainvestointeja sekä Suomessa että Venäjällä. Myös kaikki rajamuodollisuudet pitää siirtää liikkuvaan junaan.
Venäjän puoleiset rataosuudet on tarkoitus kunnostaa vuosina 2007-2008. Suomessa Lahti-Luumäki-osuus valmistuu vuonna 2011.
Junassa on kaksivirtajärjestelmä, jotta se voi kulkea sekä Suomen että Venäjän rataverkolla. Junan huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa. Junassa on seitsemän vaunua ja yhteensä 350 paikkaa. Junassa on ravintola, business-luokka, invapalvelut sekä paikat lemmikkien kanssa matkustaville.
Junamatkustus kasvussa Suomen ja Venäjän välillä
Matkustajamäärien Helsinki–Pietari-reitillä arvioidaan kasvavan kolminkertaisiksi viiden vuoden kuluessa nopean liikenteen aloittamisesta. Vuonna 2006 tällä välillä tehtiin 200 000 junamatkaa.
Kaikkiaan Suomen ja Venäjän välillä tehtiin viime vuonna 337 000 junamatkaa. Matkojen määrä kasvoi 26 % edellisestä vuodesta. Kasvu on jatkunut voimakkaana myös tänä vuonna: tammi-elokuussa matkustus Venäjän-junissa kasvoi 21 %.
Matkustajista 60 % on venäläisiä ja 29 % suomalaisia. Lisäksi junissa on kansainvälisiä matkustajia Euroopasta, Aasiasta ja Pohjois-Amerikasta.
Helsingin ja Pietarin välillä on joka päivä kaksi junayhteyttä, suomalainen Sibelius ja venäläinen Repin. Moskovan-reitillä kulkee päivittäin Tolstoi-yöjuna.
Karelian Trains on VR Osakeyhtiön ja Venäjän rautatieyhtiö OAO RZD:n yhteinen yritys. Sen tehtävänä on hankkia Helsinki–Pietari-liikenteen nopeat junat ja kunnossapitopalvelut.
Viimeksi muokannut moderaattori: