Vs: Viipurin pysähdykset
Koskeeko se molempia suuntia vai vain Venäjältä Suomeen? Miksi sen pysähdys on merkitty VR:n aikatauluihin siinä tapauksessa?
Koskee vain Suomen suuntaan matkustamista. VR:n matkahakukaan ei tunne aamulla Tolstoita Viipurista Suomeen. Illalla voi matkustaa Suomesta Viipuriin myös Tolstoilla.
Pysähdys on merkitty kansainväliseen aikatauluun siksi, koska muutoin ei läpikulkevalle matkustajalle selviäisi se, että juna seisoo runsaan puolituntia "karjalaisten kaupungissa". Tolstoissa voi matkustaa kyllä niin, että se on matkustajan pääteasema. Faktisesti pysähdys on "puoli-kuu" eli vain matkustajien jättöä varten. Tolstoi-junahan on toisaalta RZD:n Venäjän sisäinen pikajuna. Siinä kulkee Suomeen tulevan vaunuston lisäksi Moskovan-Viipurin väliä toinen samanmoinen vaunusto ja Viipurissa on sen vaunuston jättö, veturin vaihto ynnä muuta tapahtumaa. Päiväaikaan tutun Tolstoi-värisen Moskova-Viipuri -vaunuston voi nähdä seisovan Viipurin ratapihan sivuraiteella. Niin: Venäjän rajavartioston, tullin jne. toiminnot häiriintyisivät, jos Viipurin asemalla seisomisen ja tarkastusten alkamisen jälkeen kaiken aikaa voisi lappaa uutta sakkia junaan. Nähtäväksi tulevaisuudessa jää mitenkä Karelian Trainsin aloitettua liikenteen Viipurista pääsee junalla Suomeen. Vai pääseekö sitten enää lainkaan. Vain Tolstoilla sinne päin?
Tarkastukset vievät sen saman ajan nuppia kohti, mutta juna kulkee silloin aivan toisessa nopeustasossa Kannaksen halki. Tarkastukset alkavat varmaankin jo heti Viipurin esikaupungissa, ja se ei sijaitse Viipurissa. Tämä kaikki on kuitenkin foorumilaisen oikeudella tehtyä yksityistä pohdintaa, ja aika näyttää mitkä ovat käytännöt muutaman vuoden kuluttua. Nykyiset kuviot ja toimintatavat pääsääntöisesti kuitenkin jäävät historiaan.
Venäjän liikenneyhteyksissä on tapahtunut a propos hiljan tällaista eli Helsinki-Petroskoi-Cherepovets väliä lentänyt Severstal Air Company on keskeyttänyt lennot, ainakin talven ajaksi. Petroskoin kenttää parannellaan. Jos liikenne alkaa myöhemmin, niin vinkkinä sähköisen kaupunkiliikenteen harrastajille, että tässä olisi suora helppo yhteys Vantaalta pariin naapurissa sijaitsevaan harrastuskohteeseen: Petroskoissa on johdinautoja ja Cherepovetsissa ratikoita (operoi muuten Severstalin raitiotieyhtiö).
Severstal on monialayhtiö, joka toimii lentoliikenteen lisäksi rautateillä eri maissa, sillä on rautatie- ja raitiovaunutehtaita, kaivoksia, kombinaatteja ja vaikka mitä. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, meille tuttuja nimiä ovat vaikkapa Kostamus ja Spacecom. Pääkonttori sijaitsee Cherepovetsissa.