Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Hmmm... Miten tuolloin kontrolloitaisiin sitä, ketkä ovat jo käyneet tarkastuksen läpi? Voiko rajatarkastuksessa muka luottaa konduktöörien tapaan hyvään naamamuistiin? Vai pitääkö Lahden ja Kouvolan matkustajille varata kokonainen vaunu?

En nyt ole yksityiskohdista niin tarkkaan tietoinen, mutta kuvittelisin että koska konnareilla on matkan aikana passit tallessa, niin niiden, jotka eivät läpäisset viivakoodilukijaa, pidetään eri nipussa, että tyypit löydetään kyllä siinä vaiheessa kun rajavartijat nousevat junaan.

t. Rainer
 
Hmmm... Miten tuolloin kontrolloitaisiin sitä, ketkä ovat jo käyneet tarkastuksen läpi? Voiko rajatarkastuksessa muka luottaa konduktöörien tapaan hyvään naamamuistiin? Vai pitääkö Lahden ja Kouvolan matkustajille varata kokonainen vaunu?

Sisäänkäynnin yhteydessä onnistunee Lahdesta ja Kouvolasta nousevien lipuntarkastus. Teoriassa voisi ajatella asemalaiturille pääsyn edellyttävän lentokentän tyyppistä passitarkastusta, jolloin laituri tyhjennettäisiin muista henkilöistä vaikkapa 30 min ennen junan lähtöä. Kouvolassa raiteiden 10-11 vähäisessä käytössä oleva laituri sopisi mainiosti vaikka pelkästään tähän tarkoitukseen.
 
Lahdesta ja Kouvolasta ei tule matkustajia, jos niissä ei pysähdytä.

Siitä asiasta tullaan todennäköisesti päättämään jollain toisella foorumilla. Edellytykset matkustajien ottamiseen kyytiin Lahdessa ja Kouvolassa ovat toki olemassa, jos laiturille järjestetään passintarkastus kuten on ehdotettu.

Eikä se estä pysähtymistä Pasilassa eikä Tikkurilassakaan koska PK-seudun 3:lta eri asemalta kyytiin nousseiden tarkastus voidaan aloittaa siinä vaiheessa kun juna on lähtenyt Tikkurilasta.

t. Rainer
 
Siitä asiasta tullaan todennäköisesti päättämään jollain toisella foorumilla.

Tämän kaltaisista asioista yleensä hyvin perillä oleva jäsen on tässä viestiketjussa jo pariin kertaan vihjannut, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei välttämättä pysähdellä, joten oletin tässä että suunnittelua on ainakin tehty tuolta pohjalta.
 
En nyt ole yksityiskohdista niin tarkkaan tietoinen, mutta kuvittelisin että koska konnareilla on matkan aikana passit tallessa, niin niiden, jotka eivät läpäisset viivakoodilukijaa, pidetään eri nipussa, että tyypit löydetään kyllä siinä vaiheessa kun rajavartijat nousevat junaan.

Kuten varmaan kävikin jo ilmi, tarkoitin sitä, miten tarkastamattomat Lahden ja Kouvolan matkustajat erotellaan tarkastuksen käyneistä, pääkaupunkiseudulta tulleista matkustajista.

Toisaalta sama pätee toisinkin päin: missä vaiheessa saapuville matkustajille tehdään passintarkastus? Miten käy niiden, jotka haluavat päästä Kouvolassa pois?

Olisiko tosiaan kannattavaa, että Lahteen ja Kouvolaan perustettaisiin eristetyt laiturit ja omat rajatarkastuspisteet, joissa käyttäjämäärät olisivat ehkä satakunta matkustajaa yhteensä päivässä?

Ja ongelma on paljon suurempi Venäjän puolella, jossa Viipuri on vain 30 kilometrin päässä rajalta. Tehtäessä rajatarkastus Kouvolan ja Viipurin välillä matkaa on 120 km eli n. 45 minuuttia, molemmat rajavartijat voivat tehdä tarkastuksensa samalle matkustajalla peräkkäin ja uusia matkustajia ei tänä aikana tule eikä ketään ehdi poistua.

Konduktöörin tekemä passintarkastus epäilyttää muutenkin. Rajatarkastuksen voi tehdä vain rajavartiomies, ja Suomen lain mukaan virkamies ei voi virkatehtäviään luovuttaa eteenpäin (tästä on oikeuden päätöskin, kun pysäköinninvalvoja yritti delegoida vartijan kirjoittamaan pysäköintivirhemaksua). Passia ei myöskään tarvitse luovuttaa tarkastusta varten muulle kuin rajavartiomiehelle.
 
Tämän kaltaisista asioista yleensä hyvin perillä oleva jäsen on tässä viestiketjussa jo pariin kertaan vihjannut, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella ei välttämättä pysähdellä, joten oletin tässä että suunnittelua on ainakin tehty tuolta pohjalta.

Tätäkö tarkoitat:

Junat porhaltavat luultavasti pysähtyen erittäin vähillä väliasemilla ja imitoivat lentokonetta. Tuskin on toppia Viipurissakaan, saati Suomessakaan juuri missään metropolin ulkopuolella.

Sanat "luultavasti" ja "tuskin" eivät ainakaan minulle hengi, että kyseessä olisi tietoa asiasta oikeasti päättäviltä tahoilta, vaan vain kirjoittajan omia arveluja. Saa korjata, jos olen väärässä.
 
Kuten varmaan kävikin jo ilmi, tarkoitin sitä, miten tarkastamattomat Lahden ja Kouvolan matkustajat erotellaan tarkastuksen käyneistä, pääkaupunkiseudulta tulleista matkustajista.
Tarkastamalla heidät jo junaan noustessa ja ottamalla passit pois.

Toisaalta sama pätee toisinkin päin: missä vaiheessa saapuville matkustajille tehdään passintarkastus? Miten käy niiden, jotka haluavat päästä Kouvolassa pois?
Tästä saapuvien tarkastuksesta en ole kuullut mistään nykykäytännöstä poikkeavasta.

Ja ongelma on paljon suurempi Venäjän puolella, jossa Viipuri on vain 30 kilometrin päässä rajalta. Tehtäessä rajatarkastus Kouvolan ja Viipurin välillä matkaa on 120 km eli n. 45 minuuttia, molemmat rajavartijat voivat tehdä tarkastuksensa samalle matkustajalla peräkkäin ja uusia matkustajia ei tänä aikana tule eikä ketään ehdi poistua.
Jos Venäjä olisi länsimaa, ja viisumivapaus voimassa maiden välillä, ja elintasoero ei nin iso kuin nyt, tuskin olisi ongelmia järjestää tarkastus joustavasti kuten kuvasit. Mutta voi käydä niin että koko "virityksen" hyöty jää hyvin vähäiseksi, koska kummankin maan viranomaiset haluavat seuloa tarkkaan saapuvaa liikennettä, ja junan on joka tapauksessa seisottava kunnes vilpillisin aikein maiden välillä kulkevat on saatu asianmukaisesti poistettua.
Konduktöörin tekemä passintarkastus epäilyttää muutenkin. Rajatarkastuksen voi tehdä vain rajavartiomies, ja Suomen lain mukaan virkamies ei voi virkatehtäviään luovuttaa eteenpäin (tästä on oikeuden päätöskin, kun pysäköinninvalvoja yritti delegoida vartijan kirjoittamaan pysäköintivirhemaksua). Passia ei myöskään tarvitse luovuttaa tarkastusta varten muulle kuin rajavartiomiehelle.

Lakeja voi muuttaa, ja on mahdollista että konnareille ulotetaan oikeus tarkistaa että naama ja passikuva natsavat, ja vinguttaa passi lukijalaitteessa. Jo 1970-luvulla keski-Euroopassa matkustaessani muistan että yöjunayhteyksissä piti passi luovuttaa jo lipuntarkastuksen yhteydessä konnarille, ja sen sai takaisin kun jäi pois. Rajavartijoille jäisi joka tapauksessa kokonaisvastuu. Kyse on kuitenkin liikenteestä Suomesta pois, ja Suomen valtio on kiinnostunut pysäyttämään rajalla vain mahdolliset etsintäkuulutetut tai veropinnarit tms.

Pysäköintivirhemaksuista johtuva riitely oikeusasteissa on alkujaan lähtöisin kauppiailta jotka menettävät asiakkaita kauppakeskuksissa toimiville liikkeille, joilla on aikarajoitettu ilmainen pysäköinti, ja jotka käyttävät vartiointi tms liikkeitä pysäköinnin valvomiseen. Ei sillä riitelyllä ole hiventäkään järkeä taustalla vaan ainoastaan halu tehdä kilpailijalle kiusaa.

t. Rainer
 
Olisiko tosiaan kannattavaa, että Lahteen ja Kouvolaan perustettaisiin eristetyt laiturit ja omat rajatarkastuspisteet, joissa käyttäjämäärät olisivat ehkä satakunta matkustajaa yhteensä päivässä?

Lahden aseman osalta voisi ajatella, että Pietarin junan käyttämä laituri eristettäisiin kansainväliseen käyttöön aina 15min ennen junan lähtöaikaa ja muun ajan laituri olisi normaalissa käytössä. Jos kotimaanjunien lähtö- ja saapumisajat Lahden asemalla niputetaan tasatuntien hetkille ja Pietarin junan lähtöaika on puolen tienoilla, minimoidaan muulle liikenteelle aiheutuva haitta.
 
Miten olisi paikkalippujen (pakollisia kansainvälisessä liikenteessä) hyväksikäyttäminen matkustajien sijoittelemisessa niin, että lähimpänä rajaa poistuvat/nousevat matkustajat olisivat järjestyksessä siinä/niissä vaunuissa, joista rajamuodollisuudet aloitetaan?
 
Olisiko tosiaan kannattavaa, että Lahteen ja Kouvolaan perustettaisiin eristetyt laiturit ja omat rajatarkastuspisteet, joissa käyttäjämäärät olisivat ehkä satakunta matkustajaa yhteensä päivässä?
Miksei olisi kannattavaa? Olen Keski-Euroopassa käynyt sellaisilla asemilla, joilla on kansainvälisille junille ihan erilliset laiturit. Noille laitureille ei pääse muuten kuin passintarkastuksen kautta. Unkarin Sopron ja Sveitsin Basel tulevat ainakin mieleen tällaisista asemista - jälkimmäisessä erilliset laiturit olivat nimenomaan Ranskan suuntaan meneville junille. Baselissa matkustajamäärät ovat tosin sitä luokkaa, että tämä kannattaa. Sen sijaan käydessämme erään toisen (tälle foorumille kirjoittelevan) harrastajan kanssa reilut viisi vuotta sitten Sopronissa, taisimme melkein olla ainoita matkustajia, jotka nousivat Itävaltaan menevään ÖBB:n 5047 -sarjan kiskobussiin. Sopronissa oli kylmän sodan aikojen jäänteenä jopa hieno odotushuone, josta löytyi seinältä mm. yli kymmenen vuotta vanha Wienin linjakartta. :)
 
Miten olisi Erittäin Nopeiden Junien Rata Tapanilan tienoolta Kymin aseman kautta Raipon liikennepaikalle ja tasonnosto välillä Raippo - Vainikkala?
Kolmen tunnin välein (yleensä) junat sekä Pietariin, Imatralle/Joensuuhun (Raippo-Lappeenranta-välille modernin "geometrian" mukainen rata melkein vanhalle paikalle) että Kouvolaan (pian yli 70000 asukasta)? :smile:
 
Viipurin pysähdykset

Asiasta hieman sivuun: tiesittekö, että Viipurista ei ole voinut (ties jo kuinka kauan, vaiko aina) matkustaa Moskovan makuuvaunujunalla (Tolstoi) Suomeen. Kyse on Venäjän rajamuodollisuuksien hankaluudesta.
 
Vs: Viipurin pysähdykset

Asiasta hieman sivuun: tiesittekö, että Viipurista ei ole voinut (ties jo kuinka kauan, vaiko aina) matkustaa Moskovan makuuvaunujunalla (Tolstoi) Suomeen. Kyse on Venäjän rajamuodollisuuksien hankaluudesta.

Ei olla tiedetty. Koskeeko se molempia suuntia vai vain Venäjältä Suomeen? Miksi sen pysähdys on merkitty VR:n aikatauluihin siinä tapauksessa?

t. Rainer
 
Vs: Viipurin pysähdykset

Koskeeko se molempia suuntia vai vain Venäjältä Suomeen? Miksi sen pysähdys on merkitty VR:n aikatauluihin siinä tapauksessa?

Koskee vain Suomen suuntaan matkustamista. VR:n matkahakukaan ei tunne aamulla Tolstoita Viipurista Suomeen. Illalla voi matkustaa Suomesta Viipuriin myös Tolstoilla.

Pysähdys on merkitty kansainväliseen aikatauluun siksi, koska muutoin ei läpikulkevalle matkustajalle selviäisi se, että juna seisoo runsaan puolituntia "karjalaisten kaupungissa". Tolstoissa voi matkustaa kyllä niin, että se on matkustajan pääteasema. Faktisesti pysähdys on "puoli-kuu" eli vain matkustajien jättöä varten. Tolstoi-junahan on toisaalta RZD:n Venäjän sisäinen pikajuna. Siinä kulkee Suomeen tulevan vaunuston lisäksi Moskovan-Viipurin väliä toinen samanmoinen vaunusto ja Viipurissa on sen vaunuston jättö, veturin vaihto ynnä muuta tapahtumaa. Päiväaikaan tutun Tolstoi-värisen Moskova-Viipuri -vaunuston voi nähdä seisovan Viipurin ratapihan sivuraiteella. Niin: Venäjän rajavartioston, tullin jne. toiminnot häiriintyisivät, jos Viipurin asemalla seisomisen ja tarkastusten alkamisen jälkeen kaiken aikaa voisi lappaa uutta sakkia junaan. Nähtäväksi tulevaisuudessa jää mitenkä Karelian Trainsin aloitettua liikenteen Viipurista pääsee junalla Suomeen. Vai pääseekö sitten enää lainkaan. Vain Tolstoilla sinne päin?

Tarkastukset vievät sen saman ajan nuppia kohti, mutta juna kulkee silloin aivan toisessa nopeustasossa Kannaksen halki. Tarkastukset alkavat varmaankin jo heti Viipurin esikaupungissa, ja se ei sijaitse Viipurissa. Tämä kaikki on kuitenkin foorumilaisen oikeudella tehtyä yksityistä pohdintaa, ja aika näyttää mitkä ovat käytännöt muutaman vuoden kuluttua. Nykyiset kuviot ja toimintatavat pääsääntöisesti kuitenkin jäävät historiaan.

Venäjän liikenneyhteyksissä on tapahtunut a propos hiljan tällaista eli Helsinki-Petroskoi-Cherepovets väliä lentänyt Severstal Air Company on keskeyttänyt lennot, ainakin talven ajaksi. Petroskoin kenttää parannellaan. Jos liikenne alkaa myöhemmin, niin vinkkinä sähköisen kaupunkiliikenteen harrastajille, että tässä olisi suora helppo yhteys Vantaalta pariin naapurissa sijaitsevaan harrastuskohteeseen: Petroskoissa on johdinautoja ja Cherepovetsissa ratikoita (operoi muuten Severstalin raitiotieyhtiö).

Severstal on monialayhtiö, joka toimii lentoliikenteen lisäksi rautateillä eri maissa, sillä on rautatie- ja raitiovaunutehtaita, kaivoksia, kombinaatteja ja vaikka mitä. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, meille tuttuja nimiä ovat vaikkapa Kostamus ja Spacecom. Pääkonttori sijaitsee Cherepovetsissa.
 
Takaisin
Ylös