Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Kaksoisraide purettu pois, minkä ihmeen takia? Onko Liettualla niin kova rahapula?
Varmaan purettu pois, jos liikennettä on vain yksi junapari - tai muuten vain vähän. Tuskin on kiskoja rahapulassa myyty, eiköhän ne ole kierrätetty jonnekin, jossa niitä enemmän tarvitaan. Se on tehokasta pääoman käyttöä.

Taisin ehdottaa Rail Baltica -ketjussa, että ajettaisiin Hellinnasta suoria junia Minskiin. Silloin jo todettiin, ettei siinä ole mitään järkeä. Turha siis ajaa niitä junia Pietarin tai Moskovan kauttakaan.
 
Viipurin asema kokee lähiaikoina huikean arvonnousun Allegro-liikenteen myötä. Exporail 2011 -messujen uutiskirje tietää kertoa, että Venäjällä on valittu vahvan kehittämisen ensimmäisiksi kohteiksi Moskovan kaikki asemat, Pietarin Suomen asema, Viipuri sekä olympia-asemat Adler ja Sotshi. Asemilla on tarkoitus paitsi peruskorjata itse rakennukset, myös kehittää matkustajainformaatiota ja -palveluita sekä liikuntarajoitteisten matkustajien palveluita. Työt alkavat uutisen mukaan tänä vuonna. Tavoitteena on muodostaa asemista moderneja kulkumuotojen välisiä hubeja. Viipurin asema onkin ollut remontissa jo kesästä lähtien, mutta enpä olisi uskonut, että Viipuri pääsee näin kovaan kehitysryhmään. No, kauan onkin jo saatu nauttia Viipurin hämyisestä ja nuhruisesta tunnelmasta.

Viipurin ja Pietarin Suomen asemalla on kyllä vielä paljon tehtävää, ennen kuin niitä voi sanoa moderneiksi, kulkumuotojen välisiksi terminaaleiksi, suomalaisittain matkakeskuksiksi.
 
Viipurin ja Pietarin Suomen-asemilla on jo pidempään ollut täysi "rähinä" päällä eli asemat ovat valmistautumassa ennen Allegro-liikenteen alkamista.

Havaintoja Viipurista:
Käyttöön on otettu uusi laituri 4 (olisiko raide 6), joka on venäläistyyliin korotettu, katettu ja aidattu. Asemarakennus sekä muut asema-alueen rakennukset ovat maalattu tai niitä maalataan parhaillaan. Laituri 1 (raide 1) on uusinnan alla. Vanha laituri purettiin ja uutta rakennetaan.

Havaintoja Pietarista:
Laituri 1 (raide 2) on ollut pitkään poissa käytöstä uusinnan alla. Vanha laituri purettiin täälläkin ja uutta rakennetaan. Asemarakennus on aidattuna useasta eri kohdasta, laiturialueella ja aseman edustalla tehdään remonttia. Laiturialueella olevia tunneleiden sisäänkäyntejä on maalattu uudelleen.
 
Päivän Hesari otsikoi näin: Allegron aiheuttamat ruuhkat ajoivat tavarajunat uudelle reitille

Helsingin Sanomat sanoi:
Suomi ja Venäjä ovat sopineet, että Imatran–Svetogorskin rata aukeaa kaikelle tavaraliikenteelle. Tätä nykyä reitillä saa kuljettaa vain puuta Suomen suuntaan.

[...]

Päärata on tätä nykyä ruuhkainen, koska Allegro-henkilöjuna on tuonut reitille lisää liikennettä. Radan turvallisuus kohenee, kun hitaita tavarajunia saadaan pois samalta reitiltä nopean Allegron tieltä.
 
En nyt ehkä sanoisi, että Allegro olisi ruuhkia aiheuttanut. Huippunopeudella ajaminen vaan vie aika tavalla kapasiteettia vilkkaalta tavaraliikenneradalta.
 
Löytyi mielenkiintoinen detaljitieto: Tolstoi väistää Helsinkiin päin tullessaan aamun ensimmäistä Allegroa Kanneljärvellä 19 minuutin ajan klo 6.58-7.17. Allegro ohittaa Kanneljärven klo 7.13.

Toiseen suuntaanhan illan viimeinen Allegro saa Tolstoin kiinni Vainikkalassa, jolloin siellä on yhtä aikaa Tolstoi ja illan viimeiset Allegrot kumpaankin suuntaan.
 
Takaisin
Ylös