Onhan tuossa ihan hyvä pointti. Ratikka on silloin houkutteleva jopa HSL:n aikataulunsuunnittelutaidoilla.Jos järjestetään liityntä Herttoniemeen tai rantaan menetetään paljon Laajasalon keskiosan väestöä. Tälle väelle raitiovaunu, joka tulee nyt ovelle, toimii liityntänä metrolle Hakaniemeen.
Kaksi täysin yhteensopimatonta mitoitusta on tässä tapauksessa vielä huonompi vaihtoehto, kuin hieman liian kapea kori. Ehdottamasi leveäkoriset ratikat olisivat vaatineet oman tunnelinsa tai vähintään omat pysäkkinsä lähestyessä keskustaa. Pakkovaihto toimisi myös, jolloin esimerkiksi Malmin ratikalta olisi pakkovaihto... kapeakorisiin ratikoihin ja busseihin Kumpulan kampuksen pysäkeillä, mikä ei ratkaise mitään. Ainoa jotakuinkin järkevä ratkaisu voisi olla käyttää GTZ8-B:n tapaisia ratikoita, joissa korin yläosa on alaosaa leveämpi, jotta pysäkkejä ei täydy leventää. Noita käytetään siis Bielefeldin Stadtbahnilla, jos kukaan täällä suostuu hyväksymään kyseisen kaupungin olemassaolon.Olisihan se pitänyt arvata, että raitiovaunu on joillekin sellainen pyhä lehmä, että sen erinomaisuutta on osoitettava silloinkin, kun ongelmat ovat tiedossa ja niitä on odotettavissa lisää. Helsingin etanaratikoiden, kuin myös niinsanottujen pikaratikoiden, ongelma ei toki ole raideleveys, vaan korin leveys -metrin levyisille tai oikeammin kapoisille kiskoille ei pysty sijoittamaan sellaisia vaunuja, jotka pystyisivät ottamaan kyytiinsä fillareita. Lastenvaunujenkin kanssa tekee tiukkaa. On yksiselitteisesti huonoa asiakaspalvelua luoda linjoja, joita operoidaan viime vuosisadan liikenneideologialla. Toivottavasti päättäjätkin sen tajuavat, ja vetävät henkselit ainakin Malmin suunnan ratikkasuunnitelmien yli.
Viimeksi muokattu: