Pääte- ja väliaikapysäkeiltä etuajassa lähtevät bussit

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2015

pakko kysyä kuka on päätepysäkillä vartin aiemmin? ;)

jos olit hiihtämässä sitte ymmärrän mutta jos on kuitenkin aikataulu seinässä

Kun kerran kysyit, niin kävelin viereisestä kaupungista, muuten ois pitänyt käydä ärrän kautta (ja matka olisi taas pidentynyt..) kun kortilla on vaan Helsingin sisäistä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2015

Helsingin sisäisen liikenteen linjan 67 kuljettaja päätti äsken seisottaa matkustajia vartin melko jäätävässä tuulessa Torpparinmäen päätepysäkillä ja sitten vielä lähteä liikkeelle 4 min etuajassa..
Onko aivan varmaa, ettei kyseinen vuoro ollut myöhässä sen sijaan, että olisi lähtenyt etuajassa. Minun on vaikea uskoa kenenkään kollegan lähtevän noinkin paljon etuajassa. Mihin aikaan tämä tapahtui?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2015

Helsingin sisäisen liikenteen linjan 67 kuljettaja päätti äsken seisottaa matkustajia vartin melko jäätävässä tuulessa Torpparinmäen päätepysäkillä ja sitten vielä lähteä liikkeelle 4 min etuajassa..

Linjalla h67 on viestinkirjoitusaikaan vielä vartin vuoroväli molempiin suuntiin. Oletko varma, ettet katsonut väärän päivän aikataulua? Lähin aikataulunmukainen lähtö on 18.45 lauantaisin ja sunnuntaisin, 18.41 (4 minuuttia aiemmin) arkisin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2015

Onko aivan varmaa, ettei kyseinen vuoro ollut myöhässä sen sijaan, että olisi lähtenyt etuajassa. Minun on vaikea uskoa kenenkään kollegan lähtevän noinkin paljon etuajassa. Mihin aikaan tämä tapahtui?

Minustakin tapaus kuulostaa oudolta. Mutta eilen sattui 39 lähtemään 2 min. liian aikaisin Kampin päättäriltä ja sitten se seisoi Fredan pysäkillä kunnes kuului "piip".
 
HSL on alkanut vuoden alusta perimään liikennöitsijöiltä sanktioita jos välipisteaikoja ei noudateta https://www.vantaansanomat.fi/artik...silinja-on-myohassa-tai-aikaisessa-kuljettaja.
Helbin toimitusjohtajan Mika Seppäsen mukaan suurempi ongelma on tällä hetkellä LIJ-järjestelmässä olevat GPS-ongelmat, jotka saattavat johtaa virheellisiin ilmoituksiin. Auto saattaa seistä oikein, mutta GPS-signaali näyttää väärin. Järjestelmän tuottama data ei ole luotettava. Seppänen toivoo että järjestelmä saadaan pikaisesti kuntoon,

Jutussa haastatellun kuljettajan mukaan ehkä noin 10-15 prosenttia ei noudata väliaikapysäkkien aikoja. Jos pysäkillä ei ole matkustajia, niin jatketaan vaan matkaa, vaikka pitäisi odottaa minuutin tai kaksi.

Mikäli kuljettaja ei noudata lähtö -eikä reitillä olevien välisteiden aikoja, HSL sakottaa bussiyhtiötä. Lähtöajasta myöhästymisestä tulee 10 prosentin sanktio lähdön liikennöintikorvauksesta, joka on keskimäärin noin 50 euroa per lähtö. Väliaikapysäkin noudattamatta jättämisestä HSL jättää maksamatta koko lähdön korvauksen.
 
Mikäli kuljettaja ei noudata lähtö -eikä reitillä olevien välisteiden aikoja, HSL sakottaa bussiyhtiötä. Lähtöajasta myöhästymisestä tulee 10 prosentin sanktio lähdön liikennöintikorvauksesta, joka on keskimäärin noin 50 euroa per lähtö. Väliaikapysäkin noudattamatta jättämisestä HSL jättää maksamatta koko lähdön korvauksen.

Lähtöajasta myöhässä lähtevästä vuorosta sanktioidaan liikennöitsijää 10 %, jos myöhästyminen johtuu liikennöitsijän tekemistä muutoksista HSL:n suunnittelijan tekemään autokiertoon.
 
Vs: Sähkönivelbussit linjoille 18 ja 39

Mielenkiintoinen juttu Helsingin uutisissa näistä ajantasauksista. Joskus 39 seisoo Talissa minuuttikaupalla tyhjäkäynnillä ja auto täynnä matkustajia. Pistäähään se miettimään. Toisaalta reitillä kuljetteja tietää, että turhaan ajonopeutta ei pidä lisäta.
'
https://www.helsinginuutiset.fi/art...silinja-on-myohassa-tai-aikaisessa-kuljettaja

Täällä on ammattikuljettajia, joten antaa heidän kommentoida ensin. Pohdittavaa esim meneekö tyypillinen helsinkiläinen hallintokulttuuri ulottumassa nyt myös bussinkuljettajien tarkkailuun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sähkönivelbussit linjoille 18 ja 39

Mielenkiintoinen juttu Helsingin uutisissa näistä ajantasauksista. Joskus 39 seisoo Talissa minuuttikaupalla tyhjäkäynnillä ja auto täynnä matkustajia. Pistäähään se miettimään. Toisaalta reitillä kuljetteja tietää, että turhaan ajonopeutta ei pidä lisäta.
'
https://www.helsinginuutiset.fi/art...silinja-on-myohassa-tai-aikaisessa-kuljettaja

Täällä on ammattikuljettajia, joten antaa heidän kommentoida ensin. Pohdittavaa esim meneekö tyypillinen helsinkiläinen hallintokulttuuri ulottumassa nyt myös bussinkuljettajien tarkkailuun.

Jutussa on mielestäni liioiteltu asiaa. Ei kuulosta yhtään niin pahalta kuin on. Väliaikapysäkiltä etuajassa lähtemisestä on aina kuljettajaa rankaistu, aikasemmin se on vain perustunut asiakaspalautteeseen. Nyt sen näkee työnjohto reaaliaikaisesti.
Ensimmäiseltä pysäkiltä lähdöstä saa olla myöhässä, kuten ennenkin eli siitä ei tule rangaistusta. Lähtöketjun ensimmäisestä lähdöstä saa olla max. 2min myöhässä, jonka jälkeen HSL ottaa pienen palan pois liikennöintikorvauksesta. Ainakaan työskentelemälläni varikolla ei sanktioida kuljettajaa, jos myöhästyminen on kuljettajasta johtumaton. Käytännössä siis jos lähdet ajosarjaan merkittynä aikana varikon pihasta liikkeelle ja saavut sinusta riippumattomista syistä lähtöpysäkille myöhässä, syystä joka ei johdu susta (liian vähän ajoaikaa, ruuhka, onnettomuus jne.) ei mitään rangaistusta tule. Vessassa saa yhä käydä päätepysäkillä, kuten ennenkin. Auto kuuluu katsoa päätepysäkillä tyhjäksi, näin toimitaan jatkossakin vaikka saavuttaisi edelliseltä vuorolta myöhässä. Toki en voi sanoa, jos muilla firmoilla on ohjeistus erilainen ja tiukemmat käytännöt.

Näillä seurannoilla ja rangaistuksilla ehkäistään kuljettajan aiheuttamaa tahallista myöhästymistä. Jotkut ovat käyneet kaupassa, jääneet näpräämään luuria, kaverin kanssa rupatellut jne. Jotkut ovat myös lähteneet tarkoituksella väliaikapysäkiltä ennen aikatauluun merkittyä aikaa, jättäneet ajamatta päätepysäkille asti jne.

Kyllä, systeemissä on paljon myös virheitä. GPS välillä heittää ihan häränpyllyä ja saattaa merkata sut lähteneeksi etuajassa, vaikket oikeasti olisi. Meillä esimerkiksi on joitakin linjoja, joiden vuoroista harva saapuu ikinä päätepysäkille, jos systeemiä on uskominen. Kaikki toki ilmoitetaan HSL:lle, mutta Tieto on erittäin huono korjaamaan näitä. Yhdellä linjalla linjakilven päätepysäkki näyttää yhä väärin osan matkasta, siitä on ilmoitettu jo syksyllä muttei ole mihinkään muuttunut.
 
Ajoin tänään puoliltapäivin kehä 3:sta Länteen päin kun kiinnitin huomiota ehkä noin 500 metriä ennen Vantaankosken liittymää linjan 572K bussiin joka ajoi oikeanpuoleista kaistaa hitaammin kuin muu liikennevirta. Ajoin keskikaistaa bussin ohi aika tarkkaan 80km/h kun bussi "mateli" viereisellä kaistalla arviolta 70 nopeutta keräten autoletkaa taakseen.
Mietin voisiko hitaaseen ajoon olla syynä seuraava Kinkerikujan pysäkki joka on ajantasauspysäkki? Ehkä kuljettaja on etuajassa ja hidastelee jottei pysäkille tarvitse jäädä odottelemaan? Kuitenkin bussitutkan lokitietojen mukaan kyseinen vuoro on myöhästynyt matkalla 7 minuuttia ja saapunut Myyrmäkeen 6,26 minuuttia myöhässä. Mellunmäestä vuoro on kuitenkin lähtenyt ajallaan. Autossakaan tuskin on mitään vikaa ollut koska kyseinen yksilö on linjalla vielä illallakin.
 
Ajoin tänään puoliltapäivin kehä 3:sta Länteen päin kun kiinnitin huomiota ehkä noin 500 metriä ennen Vantaankosken liittymää linjan 572K bussiin joka ajoi oikeanpuoleista kaistaa hitaammin kuin muu liikennevirta. Ajoin keskikaistaa bussin ohi aika tarkkaan 80km/h kun bussi "mateli" viereisellä kaistalla arviolta 70 nopeutta keräten autoletkaa taakseen.
Mietin voisiko hitaaseen ajoon olla syynä seuraava Kinkerikujan pysäkki joka on ajantasauspysäkki? Ehkä kuljettaja on etuajassa ja hidastelee jottei pysäkille tarvitse jäädä odottelemaan? Kuitenkin bussitutkan lokitietojen mukaan kyseinen vuoro on myöhästynyt matkalla 7 minuuttia ja saapunut Myyrmäkeen 6,26 minuuttia myöhässä. Mellunmäestä vuoro on kuitenkin lähtenyt ajallaan. Autossakaan tuskin on mitään vikaa ollut koska kyseinen yksilö on linjalla vielä illallakin.

Taitaa olla 11.59 Mellunmäestä lähtenyt vuoro kyseessä? Toisessa ketjussa oli puhetta Nobinan kuljettajien matelusta. Tässä oikein oiva esimerkki asiasta. Valtaosan linjan Kehä 3 osuudesta nopeus vaihtelee välillä 50-60 km/h huippunopeuden ollessa 66 km/h. Ajankohdasta johtuen tuskin on suurempaa trafiikkia ollut kehällä.
 
Aihe käsittelee asiaa bussien näkökulmista, mutta usein myös junat lähtee näemmä jonkun 15 - 20 sekuntia ennen kuin se aika on.
Esim tämä eilen illalla ajettu U-juna.
https://juliadata.fi/timetables?s=8498&d=4.10.2020
Sattuu tuosta olemaan myös omakohtaisia kokemuksia. Oma puhelin näyttää juuri tuota 15 - 25 sekuntia aikaa.
 
Takaisin
Ylös