Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Anteeksi vain, mutta sekä paikallisjunaliikenteen historia että sen nykyaikaiset mahdollisuudet eivät taida olla sinulle kovin tuttuja. Lisäksi en ymmärrä, millä perusteella luulet, että jos ELSA olisi rakennettu silloin, kun Rantarataa viimeksi oiottiin, Rantaradalle olisi tehty samat toimenpiteet ELSAn rakentamisen rinnalla. Kyllä päätös tehtiin nimenomaan valinnalla joko Rantarata tai ELSA.PNu sanoi:Tässä unohtuu, että Salon ja Turun välinen osuus olisi pitänyt oikoa (siis pilata) myös ELSA:n tapauksessa. En näe mitään syytä uskoa, että rata olisi silloin rakennettu toisin. Muilta osin mitään vahinkoa ei ole edes tapahtunut. Karjaan ja Salon välillä paikallisliikenne oli minimaalista jo ennen sotia, joten olemattoman putoamista nollaan ei kannata surra. Kirkkonummen ja Karjaan välillä paikallisliikennettä on edelleenkin. Ehkä se ei palvele alueen asukkaita kovin hyvin mutta tämä ongelma on ollut jo ennen perusparannustakin, joka nähdään parhaiten Inkoossa.
Rantarata on nyt oikaistu kiertämään vanha yhdyskuntarakenne. Ja sielläkin, missä se kulkee vielä rakenteen lähellä tai läpi, liikennepaikat on suljettu ja rata aidattu. Rautatie, joka oli maaseudun yhdyskuntarakenteen ja maankäytön tuki ellei peräti siunaus on nykyään vain ympäristöhaitta. Tämä on virhe, joka tehtiin 1980-luvun autoiluhuumassa aiemmasta öljykriisistä huolimatta.
Lähde kesälomalla kiertelemään Ruotsin tai Saksan paikallisliikenneratoja. Jos haluat nähdä, näet, miten rautatie nykyään toimii - sen rinnalla, että rikkaassa maassa on ollut varaa rakentaa se suurnopeusrata erikseen. Suomessa ei tätä vaurautta ollut, joten maaseudun asumiskelvollisuus uhrattiin sen hyväksi, että kaupunkilaiset pääsisivät vähän nopeammin keskustasta toiseen.
Antero