Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Mitäs matalakalustoa Elimäellä nykyään sitten on?

Tiedustelin asiaa tutulta ihmiseltä kaupungin puolelta, ja ainakin yksi uusi matalalattia-auto heillä on - n. 40-paikkainen. Toistaiseksi ei tietoa minkälainen. Voi olla, että jo tänään on liikenteessä, kun uusi aikataulukausi käynnistyi myös Kouvolassa.

Yritän bongata kun kaupungilla pyörin ja otan kuvankin jos vain ehdin!

Ja vaatimuksena on minimissään 22-paikkaiset autot kaupunkiliikenteessä.
 
Mitäs matalakalustoa Elimäellä nykyään sitten on?

Tänään näin ekan kerran uuden puolimatalalattian. On ollut maanantaista asti ajossa ja tänään illalla ainakin ajeli 4-linjaa Elimäkeen. Scania näytti olevan ja kuvankin nappasin, kuten vähän lupailin. Kuva nähtävillä toivottavasti galleriassa tuota pikaa, jos pääsee sensuurin läpi!
 
Niin onko Kouvolassa ollut puhetta taajamajunien integroinnista yhteiseen lippujärjestelmään? Tampereella se toteutuu ensi vuodesta alkaen.
 
Niin onko Kouvolassa ollut puhetta taajamajunien integroinnista yhteiseen lippujärjestelmään? Tampereella se toteutuu ensi vuodesta alkaen.

Ei ole sattunut ainakaan omaan korvaan. Sen verran "isompi" juttu varmaan ettei ihan heti ole Kouvolaan tulossa...(?) Tampereella ollaan mm. niin paljon pidemmällä joukkoliikenneasioiden kehittämisessä että tuota osasi kyllä odottaakin.
 
Sen verran "isompi" juttu varmaan
Se on lähinnä sopimustekninen asia, johon saadaan lähikuukausina toimivat mallit Tampereen ansiosta, jotka voidaan melkein copy+pastee Kouvostoliittoon ja muuallekin.

Kotka, Kouvola, Lahti, Hämeenlinna ja ehkä Savonlinna ovat Tampereen ohella potentiaalisimmat seudut, jossa lippuyhteistyöstä olisi hyötyä.
 
Se on lähinnä sopimustekninen asia, johon saadaan lähikuukausina toimivat mallit Tampereen ansiosta, jotka voidaan melkein copy+pastee Kouvostoliittoon ja muuallekin.

Kotka, Kouvola, Lahti, Hämeenlinna ja ehkä Savonlinna ovat Tampereen ohella potentiaalisimmat seudut, jossa lippuyhteistyöstä olisi hyötyä.

Valaisisitkos, oi, toveri, miten Tampereelta saadaan hyvä malli, mutta Helsingistä ei ole saatu? Menee ohi, ei ymmärrä.
 
Valaisisitkos, oi, toveri, miten Tampereelta saadaan hyvä malli, mutta Helsingistä ei ole saatu? Menee ohi, ei ymmärrä.
Parahin Товарищ Рыыппё!
Helsingradin oblastin toimivaltainen viranomainen on muita toimivaltaisia viranomaisia tasa-arvoisempi, joten he saavat tilata omaa электричка-liikennettä nykyisen viisivuotissuunnitelman päätyttyä 31.12.2017 (gregoriaanisen kalenterin mukaan).

Коувосоюз ja muut toimivaltaiset viranomaiset sen sijaan ovat toistaiseksi riippuvaisia Valtiollisen Rautatiekombinaatin (LVM+LiVi+VR) palveluksista ja siten näille alisteisia. Ne voivat toki unilateraalisesti päättää allekirjoittaa maksusitoumuksia VR:lle seutulippuproletariaatin junamatkustusoikeutta vastaan. LVM on yhdessä VR:n kanssa sopinut, että jälkimmäisen on hyväksyttävä kaikki standardinmukaiset seutu- ja kaupunkiliput, mikäli seudullinen viranomainen päättää laajentaa niiden voimassaolon myös juniin.

Viranomaisteknisestihän Helsingin lähiliikenne on eri asia kuin Riihimäen pohjoispuolinen ja Lahden itäpuolinen taajamajunaliikenne, koska jälkimmäinen on VR:n omaa ja LVM:n ostamaa kaukoliikennettä. Niistä on sovittu eri sopimuksilla.

---------- Viesti lisätty kello 0:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:00 ----------

Mitä siinä sopimuksessa tarkalleen lukee:

Liikenteenharjoittaja sitoutuu myös ottamaan käyttöön ja hyväksymään liikennevälineissään toimivaltaisten seudullisten viranomaisten integroitujen lippujärjestelmien käytön kyseisen toimivaltaisen viranomaisen toimialueen sisällä. Edellytyksenä yhteiskäyttöisien matkalippujen käytölle on, että lippujärjestelmässä käytettävä matkakortti noudattaa ISO 14443-standardia ja lippujen hinnoittelu, myynti, tarkastustoiminta ja liikenteenharjoittajille toimitettavat raportit myynnistä ja toteutuneesta matkustamisesta sekä tilityksistä toteutetaan yhdessä sovittujen toimintamallien ja periaatteiden mukaan tapauskohtaisesti. Tavoitteena on, että edellä mainituissa toimintamalleissa noudatetaan valtakunnallisia yhteiskäyttöisiä malleja. Liikenteenharjoittajalla on velvollisuus kehittää lippu- ja myyntijärjestelmiään siten, että kehitystyö tukee yhteiskäyttöisyyttä.

http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf
 
Parahin Товарищ Рыыппё!
Helsingradin oblastin toimivaltainen viranomainen on muita toimivaltaisia viranomaisia tasa-arvoisempi, joten he saavat tilata omaa электричка-liikennettä nykyisen viisivuotissuunnitelman päätyttyä 31.12.2017 (gregoriaanisen kalenterin mukaan).

Коувосоюз ja muut toimivaltaiset viranomaiset sen sijaan ovat toistaiseksi riippuvaisia Valtiollisen Rautatiekombinaatin (LVM+LiVi+VR) palveluksista ja siten näille alisteisia. Ne voivat toki unilateraalisesti päättää allekirjoittaa maksusitoumuksia VR:lle seutulippuproletariaatin junamatkustusoikeutta vastaan. LVM on yhdessä VR:n kanssa sopinut, että jälkimmäisen on hyväksyttävä kaikki standardinmukaiset seutu- ja kaupunkiliput, mikäli seudullinen viranomainen päättää laajentaa niiden voimassaolon myös juniin.

Viranomaisteknisestihän Helsingin lähiliikenne on eri asia kuin Riihimäen pohjoispuolinen ja Lahden itäpuolinen taajamajunaliikenne, koska jälkimmäinen on VR:n omaa ja LVM:n ostamaa kaukoliikennettä. Niistä on sovittu eri sopimuksilla.

---------- Viesti lisätty kello 0:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:00 ----------

Mitä siinä sopimuksessa tarkalleen lukee:

Liikenteenharjoittaja sitoutuu myös ottamaan käyttöön ja hyväksymään liikennevälineissään toimivaltaisten seudullisten viranomaisten integroitujen lippujärjestelmien käytön kyseisen toimivaltaisen viranomaisen toimialueen sisällä. Edellytyksenä yhteiskäyttöisien matkalippujen käytölle on, että lippujärjestelmässä käytettävä matkakortti noudattaa ISO 14443-standardia ja lippujen hinnoittelu, myynti, tarkastustoiminta ja liikenteenharjoittajille toimitettavat raportit myynnistä ja toteutuneesta matkustamisesta sekä tilityksistä toteutetaan yhdessä sovittujen toimintamallien ja periaatteiden mukaan tapauskohtaisesti. Tavoitteena on, että edellä mainituissa toimintamalleissa noudatetaan valtakunnallisia yhteiskäyttöisiä malleja. Liikenteenharjoittajalla on velvollisuus kehittää lippu- ja myyntijärjestelmiään siten, että kehitystyö tukee yhteiskäyttöisyyttä.

http://www.rautatiematkustajat.fi/VR_osto.pdf

Kiitoksia minunkin puolestani kattavasta selvennyksestä! Itse tosiaan olen noita bussimiehiä, niin ei junajutut oikein ole hallussa.

---------- Viesti lisätty kello 17:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:05 ----------

Pääsi läpi.

Ja hyvä näin, vaikken sitä Vest-osaa tiennytkään ;)

Miten muuten niiden kahden muun kuvan laita? Huomasin, että vaikka kirjoitin kuvatekstin ja selityksen kuvalle niin ne syystä tahi toisesta hävisivät vaikka yritin lisätä vielä "kuvanmuokkauksessakin" niitä...
 
Onkos tuosta Vestistä tietoja mistä tullut ym. ? Ja tuleeko lisää vai pärjääkö tuolla ?
 
Onkos tuosta Vestistä tietoja mistä tullut ym. ? Ja tuleeko lisää vai pärjääkö tuolla ?

Ettei vaan olis Turkubusin kautta tullut kuten niin moni muukin Elimäen Liikenteen auto. Alkuperä tuolla Vestillä lienee sama kuin Turussa ja Porissa pyörivillä autoilla.
 
Onkos tuosta Vestistä tietoja mistä tullut ym. ? Ja tuleeko lisää vai pärjääkö tuolla ?

Yritin itsekin vähän kaivella tietoja siitä, mutta ei löydy... Kiinnostaisi kyllä tietää mistä tuli. Villi veikkaus on, että jos ei keneltäkään kotimaiselta yrittäjältä, niin sitten ostettu Ruotsista jossa noita on näkynyt paljon, samoin antaa ymmärtää ystävämme Google... :)

Luulisi että lisääkin olisi tulossa (tai on jo tullut, niin kuin rivien välistä ymmärsin keskustelussa kaupungin kanssa), onhan matalalattia aika kova sana paikallisliikenteessä.

Lupaan pitää silmät auki!

---------- Viesti lisätty kello 19:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:28 ----------

Ettei vaan olis Turkubusin kautta tullut kuten niin moni muukin Elimäen Liikenteen auto. Alkuperä tuolla Vestillä lienee sama kuin Turussa ja Porissa pyörivillä autoilla.

Haa, hyvä huomio muuten! Pitää silti kaivella lisää tietoa... ;)
 
... Alkuperä tuolla Vestillä lienee sama kuin Turussa ja Porissa pyörivillä autoilla.

Näinpä hyvinkin, välittäjätietoja en tosin kysellyt.
Trafi-puhelintiedon perusteella auto on Trondheimissä vaikuttanut ex-Team Trafikk 855/UA24775, Scania L94UB #1849271/Vest Center L #3313 vuosikertaa 2004.
Elimäen Liikenteellä on lokakuun alusta alkaen sovittuja töitä toisellekin matalalattiabussille: en tiedä millainen on, mutta tämän sisarautoa voisi veikata.
 
Näinpä hyvinkin, välittäjätietoja en tosin kysellyt.
Trafi-puhelintiedon perusteella auto on Trondheimissä vaikuttanut ex-Team Trafikk 855/UA24775, Scania L94UB #1849271/Vest Center L #3313 vuosikertaa 2004.
Elimäen Liikenteellä on lokakuun alusta alkaen sovittuja töitä toisellekin matalalattiabussille: en tiedä millainen on, mutta tämän sisarautoa voisi veikata.


Lokakuun alusta EL aloittaa pyhävuorojen operoinnin linjoilla 10E, 10L, ja 12T ;) tämä kuvaamani auto on sitten hankittu silmälläpitäen linjan 2 pyhävuoroja tällä logiikalla.
 
Takaisin
Ylös