Talven aikatauluvihko on nyt julkaistu kaupungin sivuilla.
Muutamia pikaisia huomioita:
-Linja 2 Kouvola-Voikkaa: iltaliikenteen alasajo jatkuu edelleen, M-L viimeinen vuoropari nipistetty pois. Ei ole kovinkaan montaa vuotta, kun välillä ajettiin vielä puolenyön jälkeen joka päivä ja LS-päivinä yökahteen asti.
-Linja 3 Myllykoski-Kouvola: aamuvuoro 6:35 muuttuu vain koulupäivinä ajettavaksi. Sunnuntain aamu- ja iltavakiovuorot lakkaavat.
-Linja 4 Kouvola-Elimäki: Elimäen Liikenteen siirtoajot (?) otettu mukaan uusina vuoroina, jolloin sunnuntai-aamulle sekä myöhäisiltaan saatu uusia yhteyksiä. (S Kouvola 22:50 - Elimäki 23:20)
-Linja 7 Kouvola-Niskala-KSNK-Kymintehdas-Kouvola: Supistettu lauantailiikennettä (Kouvolasta 17:15 ja 18:15), sekä vähennetty yksi iltavuoro arkipäivinä (Kouvolasta 18:15). Linjan piti ymmärtääkseni palvella myös Kauppakeskus Veturin liikennettä, sinänsä ironista että liikennettä supistetaan jo ennen kauppakeskuksen avamista.
-Jaala-Kouvola: Kokeiluluontoinen arkivuoropari (KVL 20:40-Jaala 21:20-KVL 22:00) aikavälillä 1.9.-21.10, jatko päätetään myöhemmin. Mielenkiintoinen kokeilu kaupungilta, saa nähdä on kysyntä riittävää.
Harmillisia nuo Kouvola-Voikkaa vuorovälin supistukset, toki yöliikenne on kallista ja sen ostaminen verorahoilla on kyseenalaista. Tähän liittyen muistan vielä 2000-luvun alkupuolella, kun vuoroa LS Kouvola-Inkeroinen 01:10 ajettiin lääninhallituksen ostoliikenteenä. Toki siinäkin vuorossa oli matkustajia, eikä Voikkaankaan iltavuorot tyhjinä ajaneet.
Kaupungin eteläosan taajamasta kotoisin olevana toivoisin, että lähitulevaisuudessa saataisiin erityisesti Inkeroisten viikonloppuliikenteeseen hieman kehitystä. Esimerkiksi viimeinen yhteys Inkeroisista keskustaan lauantaisin on bussilla 19:00 ja junalla 19:50. Ei toki sietämättömän aikaisin, mutta tuntia myöhäisemmälle vuorolle olisi varmasti kysyntää. Samoin kyseisellä suunnalla sunnuntain vakiovuoroliikenne on pelkästään valtion kahden ostovuoroparin varassa, ja aamuisin liikennettä ei ole. Toki tälläkin foorumilla käsitelty ikuisuuskysymys taajamajunan ja bussin suhteesta vääristää palvelutason vertailua, junahan liikennöi läpi sunnuntain. Toki jos ajatellaan kaupunkikorttia (joka ei siis kelpaa junissa), on sunnuntaipalvelussa huomattava ero eri kaupunginosien välillä.
Oma lukunsa on toki Valkeala, jonne ei ole kuin kaksi vakiovuoroa keskustasta sunnuntaisin. Toisaalta esimerkiksi Korialle (aikataulunsuunnittelusyistä) ajetaan useita sunnuntaivuoroja. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia matkustajamääriä nuo Korian sunnuntaivuorot keräävät, koska ainakin omien havaintojeni mukaan iltaisin Helsingistä tulevat vuorot eivät juuri kerää Korialta matkustajia, vaan harvat kyytiin nousijat tulevat Elimäeltä.