Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Juurikin näin.

Ja kyllä se ESLL käyttää aktiivisesti niitä todella elämänsä nähneitä, loppuun ajettuja (mm. Säfflejä) varsinkin "vanhan Kouvolan" linjoilla. Siellä roikkuu mikä osa mistäkin sisällä ja pölyä ikkunoissa puoli senttiä. :D Myös yhdellä vm. 1996:lla ajetaan ahkerasti paikallisliikennettä. On nuo Savolaisen autot tullee tutuksi tämän n. 27:n vuoden aikana kun olen matkustajana kyydissä ollut. Voikkaa-Anjala -välillä olevat Ikarukset alkavat olla myös loppuunajettu, valitettavasti.

Kaikki seudun liikennöitsijät pystynevät jollain lailla kierrättämään kalustoaan. Esim. Savonlinjalle ei ole temppu eikä mikään siirtää niitä vanhempia autoja esim. kouluajoihin. Ja sitä paitsi nykyisin alkaa Kouvolassakin olla aika tuoretta kalustoa.

Ainut jolla tekee ehkä tiukkaa on Elimäen Liikenne, mutta heillähän on kalustoa myös uusittu viime aikoina Ruotsin tuonneilla. Laurilalla ei tee missään mittakaavassa tiukkaa noudattaa tuota kaluston ikärajaa.

Ihan hyvä vaan, että säännellään. Vielä pari vuotta sitten Kouvolassakin liikkui esim. SL 402 ja 404 kaltaisia autoja, ensin mainitussa alusta vm. 1977 ja kori vm. 1989. Kulkeehan sillä joo, mutta ei se ainakaan houkuttele käyttämään joukkoliikennettä jos kaikki kalusto on suoraan rytörivistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:07 ----------

Juu totta puhut! :) Mutta niistä autoista olisi myös pidettävä huolta, jos meinaavat että pysyvät kunnossa ja siisteinä. :)

Auton ikä ei vaikuta suoraan auton kuntoon tai siisteyteen. Uusi linja-auto maksaa luokkaa 250000 euroa, joten kyllä sen pitäisi kelvata enemmän kuin 12 vuotta. En muuta mielipidettäni.
 
Ei vanhempaa kalustoa ihan noin vaan kierrätetä enää jatkossa, kun liikenne toisensa jälkeen kilpailutetaan. Ja nimenomaan kaluston kunnossa pitäminen houkuttaa entistä vähemmän - kunhan kulkee, ei niitä kuitenkaan käytettynä kukaan huoli...
 
Kouvolan talviaikataulu 2013-2014

Kouvolan talviaikataulu 2013-2014 sisältää mielenkiintoisia järjestelyjä heilurilinjalla 7/12T. Iltapäivisin kierrosaika näyttäisi olevan 65 minuuttia, jolla on vaikea ylläpitää tunnin vuoroväliä. Matkahuollon aikatauluhaun mukaan linjan 7 vuorot saapuvat iltapäivällä Kuusankoskelta Matkakeskuksen pysäkille H3 viittä minuuttia vaille, josta 12T jatkaa Tornionmäkeen kymmentä vaille. Iltapäivisin heiluri toimii siis vain Tornionmäeltä Kuusankosken suuntaan.

Toinenkin vaihtoehto olisi ollut olemassa. Lähtöajat matkakeskukselta Kuusankoskelle 12.00, 13.05, 14.10, 16.10 ja 17.15. Vara-autolla klo 15.10 lähtö, joka lähtisi Karjalankadun ja Nevantien risteyksestä 14.58, Sydänmaantieltä klo 15.00 ja ajaisi yhden kierroksen. Vakiauto palaisi liikenteeseen tuntia myöhemmin klo 15.58 Karjalankadun ja Nevantien risteyksestä ja ajaisi pari kierrosta. Näin heiluri pelaisi aukottomasti molempiin suuntiin.
 
Vs: Kouvolan talviaikataulu 2013-2014

Kouvolan talviaikataulu 2013-2014 sisältää mielenkiintoisia järjestelyjä heilurilinjalla 7/12T. Iltapäivisin kierrosaika näyttäisi olevan 65 minuuttia, jolla on vaikea ylläpitää tunnin vuoroväliä. Matkahuollon aikatauluhaun mukaan linjan 7 vuorot saapuvat iltapäivällä Kuusankoskelta Matkakeskuksen pysäkille H3 viittä minuuttia vaille, josta 12T jatkaa Tornionmäkeen kymmentä vaille. Iltapäivisin heiluri toimii siis vain Tornionmäeltä Kuusankosken suuntaan.

Toinenkin vaihtoehto olisi ollut olemassa. Lähtöajat matkakeskukselta Kuusankoskelle 12.00, 13.05, 14.10, 16.10 ja 17.15. Vara-autolla klo 15.10 lähtö, joka lähtisi Karjalankadun ja Nevantien risteyksestä 14.58, Sydänmaantieltä klo 15.00 ja ajaisi yhden kierroksen. Vakiauto palaisi liikenteeseen tuntia myöhemmin klo 15.58 Karjalankadun ja Nevantien risteyksestä ja ajaisi pari kierrosta. Näin heiluri pelaisi aukottomasti molempiin suuntiin.

Jep, itsekin olen ihmetellyt ko. järjestelyä. 7/12T ei ole luultavasti kertaakaan ollut aikatalussaan mitä itse olen nähnyt tai matkustanut. Viivästykset olleet aina luokkaa 5-20 minuuttia.
 
Onko Kouvolan bussiliikenteen kilpailutuksen tuloksista kuulunut mitään? Tarjousten viimeinen jättöpäivähän oli 30. elokuuta.
 
Tulokset tulleet. Luotettava lähde kertoi, että kaikki kilpailutetut linjat Savonlinja Oy:lle. Uusia autoja tilauksessa 4 kpl (ei tietoa spekseistä).

Virallista vahvistusta odotellessa.
 
Tulokset tulleet. Luotettava lähde kertoi, että kaikki kilpailutetut linjat Savonlinja Oy:lle. Uusia autoja tilauksessa 4 kpl (ei tietoa spekseistä).

Virallista vahvistusta odotellessa.

Huom! Lisätään nyt vielä, että kyseessä luultavasti vain kohteen 1 linjat (7, 10E, 10L, 12T ja 14K).

Pahoittelut harhaanjohtavasta ensimmäisestä viestistä.
 
Kouvolan sivuilta löytyy nyt pöytäkirja. Kohteen 1 voitti Etelä-Suomen Linjaliikenne ja kohteen 3 Linjaliikenne Martti Laurila. Kohteen 2 tarjoukset olivat niin kalliita, että kohde kilpailutetaan uudelleen kevennetyillä vaatimuksilla.
 
Kouvolan sivuilta löytyy nyt pöytäkirja. Kohteen 1 voitti Etelä-Suomen Linjaliikenne ja kohteen 3 Linjaliikenne Martti Laurila. Kohteen 2 tarjoukset olivat niin kalliita, että kohde kilpailutetaan uudelleen kevennetyillä vaatimuksilla.

Selvä homma. Ihan hyvä sinänsä, ettei hirveästi liikennöitsijät vaihdu - monelle on esimerkiksi itsestäänselvyys, että Martti Laurila Oy ajaa Valkealan suuntaan ja Elimäen Liikenne Elimäen suuntaan, puolestaan ESLL ajanut "kaupunkiliikennettä" alusta pitäen.

Kohteen 2 uudelleenkilpailutus ei yllätä, enkä jaksa uskoa että sielläkään liikennöitsijä vaihtuu. Saas nyt nähdä:)
 
Lastenvaunut ja ilmaismatkat Kouvolan paikallisliikenteessä vuonna 2000

Kouvola ja sitä ympäröivät viisi kunta liittyivät yhteen 1.1.2009. Ennen kuntaliitosta joukkoliikenne ei ollut ainakaan kovin vahvassa myötätuulessa Kouvolan seudulla.

Vuonna 2000 vanhan Kouvolan tekninen lautakunta joutui ottamaan kantaa kuntalaisaloitteeseen lastenvaunujen kanssa matkustavien ilmaismatkoista paikallisliikenteessä. Aloite lähetettiin edelleen kaupunginhallituksen päätettäväksi evästyksin, että ilmaismatkoja ei tule myöntää. Aloitteesta äänestettiin teknisessä lautakunnassa ja äänten mennessä tasan puheenjohtajan ääni ratkaisi.

Paikallisessa lehdessä eräs teknisen lautakunnan jäsen puolusti kantaansa, että miksi juuri Kouvolassa matkustaminen lastenvaunujen kanssa tulee olla maksullista, mutta esim. Kotkassa ja Mikkelissä ilmaista:

Kaupunginhallitukselle annettavassa vastauksessa asiaa pohdittiin puolelta ja toiselta. Äänestys syntyi siitä, lisätäänkö kaupunginhallitukselle lähteviin asiakirjoihin lautakunnan myönteinen kanta lastenvaunujen kanssa matkustavien ilmaismatkoihin. Olin niiden joukossa, jotka olivat sitä mieltä, ettei lisätä.

Henkilökohtaisesti en halunnut tässä yksittäisessä asiassa tällaista kantaa ottaa, koska mielestäni kyseessä on periaatteellinen linjanveto, joka koskee muitakin erityisryhmiä kuin lastenvaunuja työntäviä vanhempia. Varmasti vaunujen työntäminen laitakaupungilta keskustaan on hankalaa, mutta yhtä hyvin, monesti perustellumminkin, voi kysyä, miksi ilmaismatkoja ei tarjota invalideille, vanhuksille, tilapäisesti kainalosauvoilla kulkeville, ym. ryhmille, joille liikkuminen tuottaa vielä enemmän hankaluuksia. Asia vaatii keskustelun, jossa käsitellään muidenkin kuin rattaita työntävien oikeus ilmaismatkoihin, mikäli sellaisiin halutaan mennä.

Sosiaalisin perustein ehdotuksen tekijäkään ei liene ilmaismatkoihin tähtää, sillä lastenvaunujen mukana olo ei kaiketi sinänsä synnytä taloudellista avustustarvetta verrattuna muihin matkustajiin. Sitä pidän kyllä kohtuuttomana, että vaunusta on maksettava oma lippunsa (aikuisen kertalipun hinta, toim. huom.), ja tästä asiasta pitäisi heti neuvotella liikennöitsijöiden kanssa. Kaksoislippu koskee tosin vain kertamatkoja, sillä paljon matkustavat voivat lunastaa kaupunkilipun, jolla kuukauden ajan voi matkustaa vaikka kuinka paljon. Tämän lipun yhteydessä vaunuista ei peritä lisämaksua. Lipun hinta on 200 mk kuukaudessa, mikä ei kyllä esimerkiksi päivittäin matkustaville ole kohtuuton hinta.

Tiedän, että on joitakin kaupunkeja, joissa rattaiden kanssa liikkuva aikuinen voi matkustaa ilmaiseksi. Perustelut tähän ovat kuitenkin enemmänkin teknisluonteisia. Ruuhkaisina aikoina bussien liikkeelle lähtö hidastuu, koska vaunut saa yleensä sisään keski- tai takaovesta, jonka jälkeen äidin (isän) on mentävä etuosaan maksamaan ja palattava turvallisuussyistä vielä takaisin vaunujen luo, ennen kuin auto voi lähteä liikkeelle. Tämä ongelma on Kouvolassa pienehköistä matkustajamääristä johtuen ainakin toistaiseksi kuitenkin varsin pieni
.”

Mitä sitten tapahtui tämän jälkeen? Kirjoitus sisälsi sikäli virheellistä tietoa, että myös kaupunkilipulla matkustavan piti maksaa vaunuista aikuisen kertalipun hinta. Kaupunginhallitus päätti, että vaunuista ei peritä eri maksua ja että syntyvät kustannukset jaetaan puoliksi kaupungin ja liikennöitsijöiden kesken. Kokonaan ilmaiseksi matkustus tuli vasta tämän vuoden alussa.
 
Sotaveteraanien ilmaismatkat Kouvolan paikallisliikenteessä vuonna 2001

Vuonna 2001 valtakunnallisesti suuren, mutta silloisen Kouvolan kunnallispolitiikassa pienen puolueen valtuustoryhmä teki valtuustoaloitteen määrärahan varaamisesta sotaveteraanien maksuttomaan liikkumiseen paikallisliikenteen autoissa. Aloite oli seuraava:

”Hyvinvointivaltion tunnistaa siitä miten se huolehtii heikoimmassa asemassa olevistaan. Kunniavelan maksua voitaneen pitää myöskin hyvinvointi- ja sivistysyhteisön mittarina. Keskuudessamme vaikuttaa yhä harveneva ryhmä, jonka hyvinvoinnin eteen ei ehkä ole tehty kaikkea voitavaa. Kouvolan kaupunki on kyllä kiitettävästi vuotuisissa talousarvioissa osoittanut kuntoutusrahaa sotiemme veteraaneille. Nyt olisi kuitenkin korkea aika osoittaa muutakin ymmärtämystä tälle joukolle ja ryhtyä vaikkapa helpottamaan heidän elämäänsä esim. tukemalla heidän liikkumistaan kaupunkiliikenteessä.

Edellä olevaan viitaten me allekirjoittaneet x-valtuustoryhmän jäsenet ehdotamme, että tulevaan talousarvioon varataan määräraha, jolla mahdollistetaan kouvolalaisten sotiemme veteraanien maksuton liikkuminen paikallisliikenteen linja-autoissa.”


Kuinka aloitteelle sitten kävi? Tässä ote kaupunginhallituksen pöytäkirjasta:

”Asia on ollut kuntatekniikan toimialan käsittelyssä ja se on 24.9.2001 siirretty sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi lausuntoa varten.

Perusturvan toimialajohtajan päätösehdotus/lausuntoluonnos:

Kouvolalaisissa veteraanijärjestöissä on tällä hetkellä noin 1000 jäsentä. Veteraanijärjestöjen vetäjät katsovat, ettei maksuton liikkuminen ole ollut juurikaan järjestöissä esillä eikä sen tarpeesta ole tietoa eikä arviota. Lisäksi he toteavat, että asiaa voisi tutkia ja selvittää, mikäli kaupungilla on taloudellisia mahdollisuuksia uusiin palvelujärjestelyihin.

Kouvolassa otettiin tämän vuoden alusta käyttöön sosiaalihuoltolain mukainen vanhusten kuljetuspalvelu. Sen perusteiden mukaan kuljetuspalvelua voi saada 65 vuotta täyttänyt henkilö, jolla on ikääntymisen ja sairauksien vuoksi vaikeuksia liikkumisessa ja jolla on vaikeuksia käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä. Sotainvalideilta, joiden haitta-aste on vähintään 30%, ei peritä omavastuuosuutta kuljetuspalvelun yhteydessä.

Ottaen huomioon veteraanijärjestöjen kannanotot, kaupungin taloudellinen tilanne ja vanhusten kuljetuspalvelujärjestelyt sosiaalilautakunta katsoo, ettei ole riittäviä perusteita esittää lisäresursseja vuoden 2002 talousarvion kuljetuspalveluihin”
.

Kuinka asia sitten eteni? Kaupunginhallitus päätti antaa valtuustoaloitteen pohjalta kaupunginvaltuustolle sosiaalilautakunnan esityksen mukaisen lausunnon. Valtuustossa aloite haudattiin keskustelun jälkeen. Minulla ei ole tiedossa, että minä vuonna veteraanilippu otettiin myöhemmin käyttöön. Nykyisin veteraanilippuun ovat oikeutettuja sotaveteraanit, sotainvalidit sekä heidän puolisonsa ja leskensä.
 
Suunnitelmaraportti Maankäyttö ja joukkoliikenne Kouvolan seudulla vuodelta 1997

Kouvola ja sitä ympäröivät viisi kuntaa liittyivät yhteen 1.1.2009. Ennen kuntaliitosta joukkoliikenne ei ollut ainakaan kovin vahvassa myötätuulessa Kouvolan seudulla.

Kouvolan seudun kuntayhtymän tilaamana ja lisäksi Liikenneministeriön ja Ympäristöministeriön rahoituksella valmistui kuitenkin vuonna 1997 suunnitelmaraportti Maankäyttö ja joukkoliikenne Kouvolan seudulla. Ohessa poimintoja raportista:

Seudun joukkoliikenne on perusluonteeltaan täydentävää palvelua. Ympäristönäkökulmasta tilanne Kouvolan seudulla on parempi kuin enemmän joukkoliikenteen varaan rakentuvassa kaupungissa.

On kuitenkin ilmeistä, että linjastoa tulee kehittää muuttamalla eräitä Kouvolaan päättyviä linjoja joukkoliikenteen kilpailuedellytyksiä parantaviksi heilurilinjoiksi.


Sama englanninkielisessä tiivistelmässä: However, the public transport route network can apparently be improved by establishing cross-centre routes from radial routes that have terminus in the centre of Kouvola.

VR:n paikallisliikenteen liittymisestä seutulippujärjestelmään neuvotellaan.

Kouvolan alueet Eskolanmäki, Viitakumpu, Tornionmäki ja Lehtomäki ovat muuttuvassa tilanteessa palvelujen ylläpitämisen suhteen. Toisaalta alueilta puuttuu vaihdoton joukkoliikenneyhteys marketalueelle.

Kuntayhtymän alueella on vuonna 1996 perustettu heilurilinja Voikkaalta Inkeroisiin. Tämän lisäksi kyseeseen voisivat tulla heilurit Valkeala – Voikkaa, Valkeala – Koria, Voikkaa – Tornionmäki ja Valkeala – Inkeroinen.


Syksyllä 1997 Kouvolan kaupunginhallitus on antanut suunnitelmaraportista lausunnon, jossa sanotaan mm. näin: "Selvityksessä todetaan vaihdottoman joukkoliikenteen puute Eskolanmäen, Viitakummun, Tornionmäen ja Lehtomäen alueilta marketalueelle ja ratkaisuna esitetään yleensä heilurilinjojen perustamista. Esitettyjen ratkaisujen vaikutusta tulee arvioida myös siltä kannalta, että tukevatko mainitut ratkaisut myös osakeskusten palvelujen säilymistä ja kehittymistä."

Myös Kuusankosken kaupunginhallitus antoi raportista oman lausuntonsa. Siitä uutisoitiin näin: ”Maankäyttöä ja joukkoliikennettä koskevassa lausunnossaan Kuusankoski pitää tavoitteena sitä, että Voikkaan ja Kouvolan välillä olisi joukkoliikennevuoroja arkisin ruuhka-aikoina puolen tunnin välein ja muutoin arkisin kerran tunnissa.”

(Kesäaikaa lukuun ottamatta liikennöitiin silloin aamusta iltaan klo 21:een puolen tunnin välein Voikkaan ja Kouvolan välillä.)
 
Takaisin
Ylös