Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Suuri ongelma tuolla seudulla on siinä, että ehtiäkseen vaikkapa työhön tai kouluun Kouvolaan kahdeksaksi, pitää Inkeroisista nousta kello 6:50 autoon.

Tuo 6:50 Inkeroinen - Kouvola muuten ajetaan kahdella autolla, toinen lähtee alkujaan Kotkasta 5:55 ja toinen Anjalasta 6:40. Joukon jatkoksi liittyy vielä Myllykoskella Haminasta tuleva auto. Kaikki kolme lähtevät Myllykoskelta 7:10, Anjalasta ja Kotkasta tulevat autot ajavat Rantatietä ja haminalainen valtatietä 15. Kaikki saapuvat Kouvolaan 7:35. Ehkäpä vuoroja olisi mahdollista hieman hajauttaa , jolloin yksi niistä voisi saapua Kouvolaan varttia nykyistä myöhemmin.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Joukkoliikenne on tähän asti ollut lähinnä huutolaispojan asemassa pohjoisen Kymenlaakson kunnissa esim. Kotkaan verrattuna. Yllättäen kuitenkin joukkoliikenne ja sen kehittäminen muodostui ykkösaiheeksi viime kuntavaaleissa. Sen puolesta puhuivat lähes kaikki puolueet ja paikallisessa sanomalehdessä oli monta asiaa koskevaa pääkirjoitusta. Mukana on myös Kymenlaakson Liitto keskittyen lähinnä Kouvolan ja Kotkan välisten yhteyksien parantamiseen. Syytä onkin, sillä joukkoliikenteen käyttöaste (joukkoliikennematkoja asukasta kohti vuodessa) on vain puolet siitä, mitä se on keskimäärin muilla samankokoisilla paikkakunnilla.

Poliittinen yksimielisyys hyvien joukkoliikenneyhteyksien luomisesta näyttäisi hyvinkin löytyvän. Yli 90 prosenttia valtuutetuista oli ennen vaaleja sitä mieltä, että taajamien välille on luotava kaupungin rahallisella tuella hyvät bussiyhteydet.

Talousarvioesityksen yhteydessä kaupunki on teettänyt selvityksen Kouvolan vaihtoehdoista työmatkalipuiksi. Niin sanottu minimimalli olisi kahden vyöhykkeen kaupunkilippu, jossa ykkösvyöhyke kattaisi kaupunkimaisten alueiden välisen liikenteen. Esimerkkeinä reiteistä mainitaan Kuusankoski-Kouvola, Valkealan kirkonkylä-Kouvola ja Koria-Kouvola. Kakkosvyöhyke kattaisi puolestaan koko Kouvolan.

Joukkoliikenteeseen kannustavassa mallissa sen sijaan koko uusi Kouvola olisi yksi vyöhyke, jossa 30 päivän työmatkaliput maksaisivat 45 euroa. 30 päivän nuoriso- ja opiskelijalippu maksaisi 40 euroa ja lasten lippu 20 euroa. Veteraanit ja yli 75-vuotiaat matkustaisivat ilmaiseksi.

Uusi kaupunkilippu voi olla käytössä aikaisintaan keväällä. Muun muassa tekniset asiat ottavat aikansa. Vanhan Kouvolan kaupunkilippu maksaa tällä hetkellä 35 euroa ja uuden Kouvolan seutulippu (mukaan lukien Iitti ja Luumäki) 57 euroa 30 päivän jaksoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Ilmeisesti suunnitelmat koskevat siis vain kuukausilippuja, minkäänlaista kertalippujärjestelmää ei liene harkittu. Tässä mallissa ei tarvitse tehdä kovinkaan montaa matkaa kuukauden aikana esimerkiksi Keskusta-Inkeroinen -välillä, jotta kaupunkilipusta tulee työmatkalaiselle kannattavampi kuin kertamaksuista.

Onkohan edes mahdollista ottaa käyttöön tasahintaista kertalipputaksaa nykytilanteessa, jossa sisäiset linjat (psl. 'vanhan kouvolan' sisäinen liikenne?) eivät ole ostettua liikennettä vaan markkinaehtoisesti ajettuja? Esimerkiksi Kuusankosken suuntaan kertamatka on varsin kallis, etenkin muutamassa vielä ajettavassa tuplataksaisessa yövuorossa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Onkohan edes mahdollista ottaa käyttöön tasahintaista kertalipputaksaa nykytilanteessa, jossa sisäiset linjat (psl. 'vanhan kouvolan' sisäinen liikenne?) eivät ole ostettua liikennettä vaan markkinaehtoisesti ajettuja?

Oulussa on ollut tasataksa pitkästi toistakymmentä vuotta, vaikka liikennöinti perustuu liikennelupiin.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Pohjoisen Kymenlaakson kunnat ovat kautta aikojen olleet erittäin nihkeitä satsaamaan kaikille avoimen joukkoliikenteen kehittämiseen. Kouvolan kaupungin teettämän selvityksen mukaan viime vuonna kuuden kunnan eli uuden Suur-Kouvolan alueella tehtiin 293 000 tuettua joukkoliikennematkaa. Kotkassa määrä oli 1,6 miljoonaa ja Lappeenrannassa 800 000. Selvityksessä todetaankin, että uudelta Kouvolalta käytännössä puuttuu kokonaan kaupungin tukema joukkoliikenne. Tässä muutamia tositapauksia vuosien varrelta:

Noin kymmenen vuotta sitten ranskalaiset soivat vessat olivat suurta muotia Suomessa ja pitihän niitä hankkia Kouvolaankin. Niitä vuokrattiin kolme kappaletta. Noiden kolmen soivan vessan vuosivuokra oli yhtä suuri kuin 50% Pohjois-Kymenlaakson seutulipusta kaupungille aiheutuneista kustannuksista. Kuusi vessaa ja seutulippu olisivat siis vaa’assa painaneet yhtä paljon. Kouvolan kaupunkilippua ei silloin vielä ollut olemassa. Vessat hävisivät sittemmin katukuvasta.

Korjalassa kahden automarketin välissä oleva risteys oli tukkeutumassa ja risteykseen laadittiin saneeraussuunnitelma, jota esiteltiin paikallisessa sanomalehdessä. Tuon risteyksen parantamisen kustannusarvio eli käytännössä kahden lisäkaistan rakentamisen hinta oli yhtä suuri kuin juuri käyttöön otetusta kaupunkilipusta Kouvolan kaupungille aiheutuvat kustannukset viiden vuoden ajalta.

Vielä noin viisi vuotta sitten lastenvaunujen kuljettaminen Kouvolan paikallisliikenteessä oli maksullista. Aikuinen maksoi oman matkansa ja lastenvaunuista meni ilmeisesti lastenlipun hinta. Asia nousi esille muutaman yleisönosastokirjoituksen jälkeen. Asian käsittelyssä olikin vaikeuksia teknisellä lautakunnalla, koska lautakunta ei ole tottunut käsittelemään joukkoliikenneasioita, niitä ei yksinkertaisesti ole eikä tuoda käsittelyyn. Lautakunta ei esim. tiennyt, että monissa kaupungeissa ihan Kouvolan lähelläkin lastenvaunut + matkustaja saivat kulkea ilmaiseksi. Lopputulos oli, että kaupunki alkoi maksaa lastenvaunut, mutta niitä kuljettavan on maksettava oma matkansa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Asian käsittelyssä olikin vaikeuksia teknisellä lautakunnalla, koska lautakunta ei ole tottunut käsittelemään joukkoliikenneasioita, niitä ei yksinkertaisesti ole eikä tuoda käsittelyyn.

Melko surullista kuulla vielä tänä päivänä, miten huonolla tolalla joukkoliikenteen kehittäminen voi Kouvolankin kokoisella seudulla oikein olla. Miten joukkoliikenteen kehittäminen on edes voinut ajautua tällaiseen tilaan?:eek:
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Melko surullista kuulla vielä tänä päivänä, miten huonolla tolalla joukkoliikenteen kehittäminen voi Kouvolankin kokoisella seudulla oikein olla. Miten joukkoliikenteen kehittäminen on edes voinut ajautua tällaiseen tilaan?:eek:
Telan tämän vuoden pöytäkirjoista löytyi kolme joukkoliikenneasiaa: 1) Vanhusneuvoston esitys, 2) Kuntalaisaloite, 3) Tiedot valtion kaupungille maksamista joukkoliikenneavustuksista. Päätökset olivat: 1) Siirretään myöhemmäksi, 2) Siirretään myöhemmäksi, 3) Merkitään tiedoksi. Yleensä on vain yksi asia, eli se "merkitään tiedoksi". Ensi vuonna tilanne on varmasti toinen, koskapa uuden Kouvolan valtuusto joutuu heti ensi töikseen ottamaan kantaa joukkoliikenteen palvelutasoon.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tässä lisää tositapauksia Pohjois-Kymenlaakson joukkoliikenteestä vuosien varrelta:

Toisin kuin nyt, niin vielä muutamia vuosia sitten bussiyhteydet Kouvolasta Kuusankosken aluesairaalaan olivat tosi huonot. Viikonloppuisin sinne ei päässyt ollenkaan ja arkisin sairaalan kautta ajoi Kouvolasta pari vuoroa aamuisin ja takaisin päin pääsi muistaakseni myös 2 kertaa, ehkä n. klo 10 ja 13 tienoilla. Tästä alkoi syntyä napinaa paikallisen sanomalehden yleisönosastossa ja asia pääsi kaupungissa luottamusmieskäsittelyyn oliko se peräti kaupunginhallitukseen asti. Lopputulos oli, että kaupunki ei voi järjestää ostoliikennettä sairaalalle, koska se sijaitsee vieraan kunnan alueella, haettiin lääninhallitusta apuun liikenteen järjestämisessä ja kehitettiin kuitenkin seuraava matkaketju: Asiakas ajaa tavallisella bussivuorolla Kuusankosken keskustaan, missä kuljettaja soittaa matkapuhelimella taksin paikalle ja loppumatka sairaalalle tehdään taksilla taksihinnoin. Kaupunki olisi ilmeisesti maksanut nämä taksin tilauksen puhelinkulut. Epäilen, että yhtään puhelinkulua ei tullut maksuun. Tällä hetkellä yhteydet sairaalalle ovat kunnossa.

Toinen tositapaus on aivan tätä päivää. Parin viikon kuluttua Kouvola on lähes 90.000 asukkaan kaupunki, jonka sunnuntaipäivien kaupungin rajat ylittämätön joukkoliikenne hoidetaan kahdella linja-autolla. Toinen ajaa linjaa Voikkaa – Kouvola ja toinen vanhan Kouvolan sisäistä linjaa 10E/L Lehtomäki – Eskolanmäki. Lisäksi on yksi myöhäisillan lähtö Kouvolan matkakeskuksesta Vekaranjärven varuskuntaan. Kahden paikallisbussin yhteentörmäys sunnuntaina Kouvolassa olisi siis melkoinen tilastollinen harvinaisuus.

Jokaisella kolikolla on kääntöpuoli, niin myös tällä. Jos ajatellaan vanhaa Kouvolaa, niin hyvin harvassa 30.000 asukkaan kaupungissa on joukkoliikennettä sunnuntaisin klo 9 ja 10 välillä aamulla, mutta Kouvolassapa on. Ensimmäinen bussivuoro starttaa klo 9.25 ja itäiset ja pohjoiset kaupunginosat kierreltyään ajaa suoraan keskuskirkon oven eteen. Tällaista palvelua ei ole edes Mikkelissä, vaikka siellä joukkoliikenne on monessa suhteessa Kouvolaa noin 30 vuotta edellä.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jospa saisivat sitten Kouvolassakin aikaiseksi viimeistään ensi vuoden syksyksi joitain isompia reittimuutoksia ja liikenteen lisäyksiä. Varmasti muutospaineet ovat kovat, mutta vastaavasti mahdollisuudetkin asioiden uudelleenjärjestelylle ovat kuntaliitoksen myötä huomattavasti paremmat.

Jos joitain muutoksia ehdottaisin, niin esimerkiksi tuota Lehtomäen linjaa voisi jatkaa Kuusankoskelle - vaikkapa kiertäen Lehtomäen ja sen jälkeen Ahlmanintietä pitkin. Voikkaan linjalle voisi myös antaa numeron ja laatia selkeämmän aikataulun - ja kenties lisävuoroja? Tässä nyt jotain, mutta muitakin uudistustarpeita toki olisi, runsaastikin...
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jospa saisivat sitten Kouvolassakin aikaiseksi viimeistään ensi vuoden syksyksi joitain isompia reittimuutoksia ja liikenteen lisäyksiä. Varmasti muutospaineet ovat kovat, mutta vastaavasti mahdollisuudetkin asioiden uudelleenjärjestelylle ovat kuntaliitoksen myötä huomattavasti paremmat.
Ja varsinkin uuden Joukkoliikennelain myötä, jolloin Kouvolan kaupungin rooli joukkoliikenneviranomaisena kasvanee.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jos joitain muutoksia ehdottaisin, niin esimerkiksi tuota Lehtomäen linjaa voisi jatkaa Kuusankoskelle - vaikkapa kiertäen Lehtomäen ja sen jälkeen Ahlmanintietä pitkin.

Lehtomäestä voitaisiin jatkaa myös Valkealaan. Eskolanmäen linja voisi jatkaa Myllykoskelle. Iitin suunta Korian kautta.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jos joitain muutoksia ehdottaisin, niin esimerkiksi tuota Lehtomäen linjaa voisi jatkaa Kuusankoskelle - vaikkapa kiertäen Lehtomäen ja sen jälkeen Ahlmanintietä pitkin.
Tuo Ahlmanintien - Kyminkadun suunta on hiukan ongelmallinen sen takia, että asutuksen painopiste on siirtynyt sieltä Mäyränkorven alueelle lähelle Kuusaantietä.

Kymenlaakson alueradion uutisen mukaan vuodeksi 2009 kaupunki ei lupaa yhtään uutta bussivuoroa. Ensi vuosi taitaa kulua uuden kaupunkilipun käyttöönottoon, olemassa olevan liikenteen inventointiin ja joukkoliikenteen palvelutason määrittelyyn, johon valtuusto joutuu ottamaan kantaa. Poliitikkojen vaalipuheet joutuvat puntariin.

Uuden Kouvolan valtuustossa erikoista on nuorten ihmisten sekä naisten vähäinen osuus. Esimerkiksi sitoutumattomien valtuustoryhmässä ei ole ensimmäistäkään naista. Kun napinpainajina ovat kuusi- ja seitsemänkymppiset ukot, niin joukkoliikenteelle se ei välttämättä tiedä mitään kovin hyvää.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

En tunne kovin tarkasti Kouvolan seudun joukkoliikenteen reittejä, näistä kun ei kovin helposti tarkempaa tietoa löydykään...

Silti väsäsin joitakin reittiehdotuksia tulevaisuuden varalle:Karttalinkki

Tässä kuvattu reittiverkko ei tosin kata kaikkia seudun perukoita, mutta näin ensi alkuun joitakin lähtökohtia suunnittelulle se voisi tarjota...
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvolan paikallisliikenteen reittikartta löytyy osoitteesta www.kouvola.fi -> matkailu -> liikenne -> paikallisliikenteen reittikartta. Linjasto perustuu muuten suunnitelmaan "linjasto 79", jossa 79 tarkoittaa vuosilukua 1979! Vain jotain pieniä muutoksia on tehty vuoden 1979 jälkeen.

Kuusankosken vastaavat tiedot löytyvät paikasta www.kuusankoski.fi -> Kouvolan seudun linja-autoaikataulut -> Kuusankosken kaupungin sisäiset linja-autoaikataulut, talvi. Nykyisten kuntarajojen ylittävästä liikenteestä ei taida löytyä reittikarttaa mistään.

Eräs uuteen valtuustoon päässyt kunnallispoliitikko on omassa nettipäiväkirjassaan ehdottanut heilurilinjaa Koria – Kouvola(matkakeskus) – Valkeala, jonka aikataulut tahdistettaisiin yhteensopivaksi Voikkaa – Inkeroinen – Anjala linjan kanssa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tässä kuvattu reittiverkko ei tosin kata kaikkia seudun perukoita, mutta näin ensi alkuun joitakin lähtökohtia suunnittelulle se voisi tarjota...

Hyvä suunnitelman alku! Kannattaisiko tämä lähettää myös Kouvolan kaupungin tiedoksi? Siellä tuskin on suurtakaan asiantuntemusta joukkoliikenteen suunnittelussa, joten apu voisi olla hyödyllistä. Tässä on tosin ainakin yksi puute: Viitakummun kerrostalolähiön kautta ei kulje yksikään linja. Tuo Lehtomäenkadun linja voisi kulkea Viitakummuntien kautta ja palata sen jälkeen tuolle normaalille reitilleen, jolloin tämäkin alue tulisi palveltua. Tarvittaessa tuo Anjalankosken linja voisi kulkea Myllykoskentien (367) sijaan Vahteronkatua ja Kiehuvantietä, jolloin se palvelisi paremmin Vahteronmäen aluetta. Tie kuitenkin on aika suora, joten se ei matka-aikaa varmaankaan liikaa hidastaisi.
 
Takaisin
Ylös