Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Selvitys on nyt luettavissa Kymenlaakson liiton sivujen kautta.

Yllättävän konreettisia parannusehdotuksia.

Mainittu linkki kun ei enää vaikuta toimivan, niin laitanpa tähän toisen linkin joka liittyy hieman aiheeseen, http://kouvola.lut.fi/files/download/Tutkimusraportti_210.pdf vaikkakin kyseessä on enemmän raideliikenteeseen liittyvä asia "KEVYTJUNAN KANNATTAVUUS KESKISUUREN KAUPUNGIN HENKILÖLÄHILIIKENTEESSÄ"

Kevytjunan kannattavuus keskisuuren kaupungin henkilölähiliikenteessä sanoi:
ALKUSANAT
Tutkimuksen lähtökohtana oli Kouvolan seudun kuntien liitoshanke, jonka perusteella Anjalankoski, Elimäki, Jaala, Kuusankoski ja Valkeala liittyvät noin 90 000 asukkaan Kouvolan kaupungiksi vuoden 2009 alussa. Liitoshankkeen eräänä selvitettävänä kohteena on julkisen liikenteen järjestäminen uudessa kaupungissa. Koska Kouvola tunnetaan rautatiekaupunkina, selvitettiin julkisen liikenteen toteuttamista soveltuvin osin kevytjunaliikenteenä osana Innoral Kouvola -ohjelmaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tuo selvitys vaikuttaa mielenkiintoiselta ja olisi kaikin puolin kannatettava ajatus kunnollisen paikallisen raideliikenteseen saaminen Kymenlaaksoon. Mieluiten mahdollisimman laaja verkosto :D Siis Haminasta-Kotka-Kouvola-Voikkaa ja tuo ovaalirata, sekä toki lähijunat Lahden ja Lappeenrannan suuntiin...

Saapa nähdä, olisiko 90 000 asukkaan Kouvolan aktiivisuus omiaan rohkaisemaan muitakin pienempiä kaupunkeja tutkimaan rataverkon hyödyntämistä. Jos raideliikenteen mahdollisuudet ymmärrettäisiin muuallakin. Ja puhuttaisiin nimenomaan 30 minuutin vuorovälillä liikennöivästä kevyestä kulkuneuvosta, ei 5 kertaa päivässä liikkuvasta raskaasta.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tuossa selvityksessä on vähän pöljästi oiottu väittäen, että puolikkaan Sm5:n kokoinen sähkömoottorijunat maksaisi puolet Sm5:stä.

Halvin tapa aloittaa paikallisjunaliikenne Kymenlaaksossakin olisi määrätä valtio-omistajan taholta VR lisäämään Sm2-juniin matalalattiainen välipala NrvII-tyyliin.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Nähdäkseni halvin tapa aloittaa sähköradalla paikallisliikenne on estää VR:ää romuttamasta Sm1-kalustoa. Varsin mittavan remontin ne kaipaisivat, mutta kyllä yhden sm-junan remonttiin kannattaa kuitenkin satoja tuhansia laittaa, jos sillä ostetaan junalle 10-15 vuotta lisäaikaa.

Nykyaikaisella ajattelumallilla, jolla jokainen uusi seisakekin pitää rakentaa viimeisen päälle ja varustaa informaatiojärjestelmällä ja tehokkaalla valaistuksella ja tyylikkäillä katoksilla tekee liikenteen aloittamisesta niin kallista, ettei sitä aloiteta. Jos siihen lisäksi tarvitaan vielä aivan uudet junat, kannattaa ehkä selvitellä pikemmin bussiliikenteen kehittämistä.

Yksinkertaisimmillaan toimivan seisakkeen saa tehtyä mätäpölkyistä ja vanerista. Pieni pysäköintialue lienee myös tarpeen. Jospa voitaisiinkiin ajaa tuollaiselle seisakkeelle remontoidulla sähköjunalla?

Yksinkertaisuudessa ja tilapäisyydessä on sekin etu, että liikenteen voi mielekkäästi lopettaa, jos matkustajia ei muutamassa vuodessa ala tulla. Isot investoinnit menevät hukkaan helposti - onhan Suomessa korotettuja laitureitakin vailla käyttöä liikenteen loputtua.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Jälleen kerran on tuotettu osin EU-rahalla hieno selvitys. Mitään toimenpiteitä ei esityksen pohjalta lie tehty. Myllykosken keskustassa on sentään uusittu yksi pysäkkipari katuremontin yhteydessä. Aikataulukaapit ovat edelleen tuntematonta luksusta Kouvolan bussiliikenteessä.

Mielenkiinnolla odottelen palvelutasoselvitystä. Saadanko jälleen myös viikonlopulle bussiliikennettä kaupungin eteläosiin?

Hieman OT, Kymenlaakson liiton tuottama selvitys Kotka-Kouvola -välin liikenteestä on johtanut konkreettisiin toimenpiteisiin. Lääninhallitus osti kaksi bussivuoroa (M-P Kotka 6.50 - Kouvola 7.45, Kouvola 16.30 - Kotka 17.35). Lisäksi kilpailun voittanut Jyrkilä hakee lupaa kahdelle vuorolle (M-P Kouvola 7.55 - Kotka 8.50, Kotka 15.25 - Kouvola 16.20). Näin ainakin pendelöintiyhteydet kahden kymenlaaksolaiskaupungin välillä paranevat merkittävästi.

Tiedot löytyvät lääninhallituksen liikennöitsijäsivustolta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Voikkaa-Anjala laatukäytävän rakentamisesta ei saatu merkintää kaupungin tämän vuoden budjetin tekstiosaan, koska lisäysehdotus ei mennyt läpi valtuuston kokouksessa 15.12.2008. Laatukäytäväselvityksen mukaan parannustoimenpiteet piti tehdä vuonna 2008 ja nyt eletään vuotta 2009.

Kouvolalla on ollut ja tulee olemaan vaikeuksia tilanteen haltuunotossa, kun joukkoliikenneasiat ovat olleet vuosikymmeniä retuperällä entisissä kuudessa kunnassa. Esimerkiksi joukkoliikennekarttaa ei ole olemassa. Sitä ei kannata tehdä ennen kuin linjat on kattavasti numeroitu. Kouvolan matkakeskukseen on muutama vuosi sitten hankittu informaatiojärjestelmä, siis joukko näyttöjä, joissa on bussin lähtöaika ja määräasema, mutta ei tilaa linjanumerolle. Esimerkiksi Mikkelissä nämä asiat ovat kunnossa Hallitustorin paikallisliikenneterminaalissa.

Lisäksi pitäisi tehdä aikataulukirja, jossa aikataulut ovat linjanumeron mukaan nousevassa järjestyksessä. Tätä ylellisyyttä, siis numerojärjestystä ei ollut silloinkaan, kun linjanumerointi oli nykyistä enemmän käytössä.

Ainoastaan vanhan Kouvolan paikallisliikenteen aikataulut ovat nähtävillä sadekatoksissa olevissa kehyksissä. Muualla niitä ei ole ollenkaan, ei esim. terminaaleissa Voikkaalla, Korialla, Myllykoskella tai Inkeroisissa. En edes uskalla veikata vuotta, jolloin nämä asiat ovat kunnossa.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvolan matkakeskukseen on muutama vuosi sitten hankittu informaatiojärjestelmä, siis joukko näyttöjä, joissa on bussin lähtöaika ja määräasema, mutta ei tilaa linjanumerolle. Esimerkiksi Mikkelissä nämä asiat ovat kunnossa Hallitustorin paikallisliikenneterminaalissa.

Millaisia näyttöjä? Vaikea uskoa, että linjanumerolle ei saada tilaa esimerkiksi määräasemasta lohkaisemalla.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Vaikka Suomessa kaikki joukkoliikenneasioiden hoito on aina ollut enemmän tai vähemmän retuperällä ja ammattitaidottomasti organisoitu, en silti voi käsittää, miksi se on noin vaikeaa. Eikö Kouvolalaiset päättäjät ole nähnyt muuta kuin oman autonsa? Vai mistä johtuu kyseinen amatöörimäinen hälläväliä -ote liikenneasioiden käsittelyyn?
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Myllykosken keskustassa on sentään uusittu yksi pysäkkipari katuremontin yhteydessä.

Myös Voikkaalla on yksi uusi sadekatos ns. Työväentalon pysäkillä.

Millaisia näyttöjä? Vaikea uskoa, että linjanumerolle ei saada tilaa esimerkiksi määräasemasta lohkaisemalla.

Tosiaan Mikkelissä on linjanumerolle oma fyysinen lokeronsa. Kouvolan aikataulunäyttöjen rivin merkkimäärää en ole laskenut, varmaan siihen linjanumerokin alkuun mahtuisi, mutta edes vanhan Kouvolan paikallisliikenteen linjanumeroita (10, 12) ei ole informaatiojärjestelmässä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Kouvolan kaupunginhallitus on 8.6.2009 päättänyt palkata päätoimisen henkilöliikenteen logistikon, jonka tehtävänä on henkilöliikenteen kuljetusjärjestelmän kehittäminen.

Kaupunginhallitus on asettanut joukkoliikennetoimikunnan 9.2.2009. Toimikunnan tehtävänä on ohjata joukkoliikennelain tarkoittamien uudistusten kokonaisvalmistelua ja tehdä ehdotuksia henkilöliikenteen kehittämisestä ja tarvittavista toimenpiteistä. Toimikunta on laatinut ohjelmaluonnoksen, jossa kehittämishankkeet on priorisoitu kahteen koriin. Ensisijaisia toimenpiteitä ovat joukkoliikenteen perustietojärjestelmän toteuttaminen ja joukkoliikennehallinnon organisointi sekä henkilöresurssien järjestäminen. Ensivaiheen tehtäviä ovat myös selvityksen laatiminen ostoliikenteen optimoinnista ja tehostamisesta sekä suunniteltujen joukkoliikenteen laatukäytävien toteuttaminen parantamalla pysäkkien laatutasoa, esteettömyyttä, toteuttamalla sähköiset aikataulut, parantamalla ruuhka-ajan vuorotarjontaa ja aikataulujen yhteensopivuutta.

Kesäkuun alusta lähtien Etelä-Suomen Linjaliikenteen joissakin busseissa on alkanut näkyä uusia linjanumeroita. Esimerkiksi Kouvolan matkakeskuksen ja Kuusankosken aluesairaalan välinen linja on numeroltaan 2A.
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Tuo 6:50 Inkeroinen - Kouvola muuten ajetaan kahdella autolla, toinen lähtee alkujaan Kotkasta 5:55 ja toinen Anjalasta 6:40. Joukon jatkoksi liittyy vielä Myllykoskella Haminasta tuleva auto. Kaikki kolme lähtevät Myllykoskelta 7:10, Anjalasta ja Kotkasta tulevat autot ajavat Rantatietä ja haminalainen valtatietä 15. Kaikki saapuvat Kouvolaan 7:35. Ehkäpä vuoroja olisi mahdollista hieman hajauttaa , jolloin yksi niistä voisi saapua Kouvolaan varttia nykyistä myöhemmin.

10.8.2009 voimaan tulevissa aikatauluissa Kotkasta Kouvolaan on lisätty uusi myöhäisempi vuoro: Kotka(6.30) - Inkeroinen (7.15) - Kouvola (7.55).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Sanomalehtikatsaus
Kouvolan Sanomissa oli tällä viikolla mielenkiintoinen artikkeli autottoman päivän vietosta 88.000 asukkaan Kouvolassa. Kaupungin palkkalistoilla on n. 5.900 työntekijää, jotka kuuden kunnan yhdistymisen seurauksena nauttivat viiden vuoden irtisanomissuojaa, mutta yhden avainhenkilön sairasloma esti autottoman päivän tapahtumien järjestämisen Kouvolassa.
Kyseinen henkilö myös vetää kaupungin laskuun jonkinmoista kimppakyytihanketta. Kouvolassa laaditaan parhaillaan joukkoliikenteen palvelutasoselvitystä, mikä on määrä hyväksyä teknisessä lautakunnassa, kaupunginhallituksessa ja valtuustossa vielä tämän syksyn aikana. Henkilön mielestä tuloksena syntyy vain nippu paperia, joka joutuu pölyttymään hyllyyn, sillä nykyisessä taloudellisessa tilanteessa kaupungilla ei ole varaa lisätä liikennettä eivätkä liikennöitsijät ryhdy ajamaan kannattamattomia vuoroja.
Kouvolan Sanomissa on ollut juttua autottomasta päivästä aikaisemminkin. Tästä on jo yli viisi vuotta. Silloin toimittaja ja valokuvaaja olivat lähteneet tekemään juttua ja haastattelemaan ihmisiä – toimituksen vieressä olevan automarketin parkkipaikalle!
 
Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Sanomalehtikatsaus jatkuu:

Viime viikon Kouvolan Sanomissa oli toinenkin artikkeli joukkoliikenteestä. Siinä Kasarminmäen kampuksen opiskelijat toivoivat parempia bussiyhteyksiä ja opiskelijoille nykyistä edullisempia bussilippuja.

Kasarminmäellä on tällä hetkellä yli tuhat opiskelijaa. Vuoden päästä, kun Kyamkin muotoilun osaamisala muuttaa kampukselle, alueella on noin 1 500 opiskelijaa ja noin 150 työntekijää.

Kasarminmäen kautta kulkee linja 12T/K Tornionmäki – Keskusta – Kasarminmäki – Korjala. Iltapäivällä lähtöajat Korjalasta ovat 14.30, 15.30, 16.30 ja 17.30. Jos opiskelija asuu Tornionmäen suunnalla, niin tilanne on ihan hyvä. Bussi jatkaa keskustasta Tornionmäkeen.

Esimerkiksi Eskolanmäessä on suuri opiskelija-asuntola. Paikallisliikenteen kesäaikataulu on voimassa 1.5. – 30.9. Sen mukaan bussit Eskolanmäkeen lähtevät iltapäivällä 14.30, 15.40, 16.40 ja 17.40. Bussi Korjalasta ja Kasarminmäeltä saapuu keskustaan klo 14.42, 15.42, 16.42 ja 17.42.

Jos tunnit päättyvät esim. kolmelta, niin paikallisliikennettä käyttäen opiskelija ehtii kotiin Eskolanmäkeen jo viideksi. Talviaikataulun mukaan Eskolanmäkeen kulkee kaksi bussia tunnissa. Silloin opiskelija on perillä jo puoli viisi. Olisi toivottavaa, että kaupunkiin palkattava joukkoliikennelogistikko mahdollisimman pian huomaisi, että tässä on jotain hämärää.
 
Takaisin
Ylös