Pelastin kopion Kouvolan linjastoluonnoksesta 7.11.2022, joka poistui julkisesta levityksestä kommenttikierroksen päätteeksi:
https://file.io/bUhe6xr8q4EK (linkki erääntyy 3.1.2024 ilmaisalustan rajoittamana)
Tässä kuvaus ehdotuksen linjastosta.
Päälinjat
1 Voikkaa–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5½–20, L 9–18, S 11–17 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 1 pidennetty aamuversio + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- Veturilla pieni koukku Kuusaantieltä (...Tervasmutka-Tervasharjunkatu-Tervaskatu...)
- Eskolanmäessä käännös Myllypuronkadun päässä "väärään" suuntaan, kohti Rekolaa
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Kankaron liikenneympyrä (Tasankotien/Kymenlaaksontie/Alakyläntie)
2 Koria–Keskusta–Valkeala
- M-P 5½–22.30, L 8–22½, S 10–22 / vuoroväli ruuhkassa 30 min, muuten 60 min
- nykylinja 4K + nykylinja 51
(Valkealaan Tornionmäen ja Lautaron kautta)
- Kouvolan ja Valkealan välisen joukkoliikenteen pääreitti muuttuisi rajusti
- kääntöpaikat Korian Nappa ja Valkealan urheilukeskus (Töyrytie/Toikkalantie)
3 Voikkaa–Keskusta–Anjala
- M-T 5–23, P 5-01, L 7–01, S 9–23 / vuoroväli 60 min
- nykylinja 1 + nykylinja 3 eli muutama vuosi sitten katkaistu heiluri
- Veturilla sama koukku kuin uudella ykkösellä
- Keskustasta Anjalaan koukaten Sarkolan kautta
(...Tunnelikatu-Myllypuronkatu-Suomenkatu-Kymenlaaksontie...)
- kääntöpaikat Voikkaan Lapinmäki ja Anjalan hautausmaa
5 Keskusta–Valkeala–Vekaranjärvi
- M-P 6–23, L 7–18, S 11–22½ / M-P 7x, LS 4x
- nykylinjan 5 klo 22 lähdön reitti
(via Toikkala–Pihlajasaari) mutta Virranniemen kautta
- kääntöpaikat Kouvolan matkakeskus ja Vekaranjärven varuskunta
-
A-variantti ...Vekaranjärvi–Tuohikotti (M-P 2x)
6 Elimäki–Keskusta–Utti
- M-P 5½–21, L 7½–19, S 12–17 / arkiväli 60 min, muuten 120 min, L 6x, S 3x
- nykylinja 4 + nykylinjan 8 lyhin variantti
- Tornionmäessä nykylinjan 12 reittiä
(Utinkatu-Nevantie-Sydänmaantie) takaisin Karjalankadulle
- kääntöpaikat Elimäen kirjasto ja Utin entinen rautatieasema
-
K-variantti päättyy Utin aseman sijaan Kopterikujan ammattikoululle (M-P 1x)
7 Lehtomäki–Keskusta–Pilkanmaa
- M-P 6–21½, L 9–18½, S 12–17 / vuoroväli 60 min (7 + 7B yhdessä 30 min)
- nykylinjan 11 Viitakummun puolisko ilman Pikku-Palomäkeä + nykylinjan 14 koko reitti + nykylinjan 7 Niskalan puolisko
- Veturin koukku siirtyy kauppakeskuksen takaa sen eteen Tervasharjunkadulle
- kääntöpaikat Lehtomäen huippu ja Pilkanmaan Savipelto
-
B-variantti päättyy jo Veturille, tuplaa vuoromäärän osuudella Lehtomäki–Veturi
9 Jaala–Keskusta–Eskolanmäki
- M-P 5–20½, L 9½–15, S 10½–16 / ruuhkaväli 60 min, muuten 120 min, LS 3x
- nykylinja 9 + nykylinjan 10 Sarkolan puolisko
- keskustasta radan alapuolelle sama reitti kuin uudella ykkösellä
- kääntöpaikat Jaalan koulu ja Kankaron liikenneympyrä
-
A-variantti ...Jaala–Huhdasjärvi (M-P 2x)
10 Viitakumpu–Keskusta–Mielakka
- M-P 5½–22½, L 7½–22, S 11½–18 / ruuhkaväli 30 min, muuten 60 min
- nykylinjan 11 Ravikylän puolisko + nykylinjalta 10 Vahterossa nykylinjan 13 reitille
- koukku Marjoniemen kautta
(...Kauppalankatu-Marjoniementie-Kauppamiehenkatu...)
- kääntöpaikat Viitakummun Jukolantie ja Mielakan ratahaara
Täydennyslinjat
- 15 (kesälinja) Keskusta–Kuusankoski–Verla–Repovesi
- 15A (kesälinja) ...Repovesi–Hillosensalmi–Orilampi
- 35 Saviniemi–Myllyk.–Ummeljoki–Anjala–Ink.–Ruotila–Sippola
- 44 Elimäki–Teuroinen–Koria–Värälä
- 48 Elimäki–Villikkala–Raussila–Ruotsinkylä–Ratula
- 53 Valkeala–Selänpää–Vuohijärvi–Voikoski
- 54 Valkeala–Virranniemi–Saarento–Harju–Voikkaa
- 55 Valkeala–Utti–Tirva–Kaipiainen
- 57 Valkeala–Jokela–Riihikallio–Voikkaa–Lassilanpellontie–Kuusankoski
- 59 Valkeala–Selänpää–Jaala
- 61 Kaipiainen–Sippola–Myllyk.–VT15–Tornionmäki–Keskusta (päätep. Ratamo)
Havaitsemiani oleellisia muutoksia kokonaiskuvassa:
- Liikenne alkaisi pääsääntöisesti jonkin verran nykyistä aikaisemmin ja loppuisi huomattavasti myöhemmin
- Vuosia papereilla pyöritelty uusi runkoyhteys Koria–Valkeala otettaisiin käyttöön ja jokunen vuosi sitten vaihdollisiksi muuttuneet yhteydet Voikkaa–Anjala sekä Lehtomäki–Eskolanmäki palaisivat vaihdottomiksi hieman erilaisissa muodoissa
- Kanta-Kouvolan liikenne järjestettäisiin vastaisuudessa pääosin seudullisilla linjoilla, lähiöiden reitit muuttuisivat ensi kertaa kaksisuuntaiseksi ympyrälenkkien katketessa
- Ehdotukseen liitetyt kartat viittaavat Kouvolan keskustan poikittaiskatujen (toivon mukaan mahdollisimman pian koittavaan) kaksisuuntaistamiseen
- Uusina alueina kokopäiväliikenteen piiriin tulisivat Lautaro ja Pilkanmaa, joista tulevaisuudessa vaihdoton yhteys sekä aluekeskuksiinsa että kaupungin keskustaan
- Ilman liikennettä jäisivät Kotkankallionkatu, Pikku-Palomäki ja Rekola (jatkossa vain palvelubussit), myös suora yhteys Mielakasta Tornionmäkeen katkeaisi
- Veturin tavoitettavuus joukkoliikenteellä paranisi huomattavasti näillä linjaratkaisuilla sekä keskittämällä kaikki linjat samalle pätkälle kauppakeskuksen eteen
Näiden havaintojen perään hiukan rakentavaa kritiikkiä:
- Paperilla paras kymenlaaksolainen joukkoliikennelinjasto koskaan. Mutta kun koko liikenne nyt viimein uudistetaan kauttaaltaan, miksi ihmeessä vanhoista linjanumeroista halutaan pitää kiinni? Päälinjastoon 1-10 jää useampi turha väli eikä mistään logiikasta ole tietoakaan.
- Kaksisuuntaiseen liikenteeseen siirryttäessä pysäkki-infraan panostaminen on elintärkeää. Ainakin Eskolanmäen ja Lehtomäen nykyiset pääpysäkit näyttävät jäävän sivuun uusilta reiteiltä, joten toivottavasti niistä rakennettaisiin kerralla katetut (esim. mainostuloin) ja käyttökelvot (esim. matkustajainformaation kannalta).
- Linjasto vaikuttaisi tarjoavan suorien yhteyksien ohella nykyistä parempia ja jopa täysin uusia vaihtomahdollisuuksia. Näistä viestimiselle voisi yrittää löytää jonkinlaisen tyylikkään tavan vaikkapa aikataulujulkaisuun tai skemaattiseen linjakarttaan. Lähijunaliikenteen kehitystä ja kasvua ajatellen huomiota aikataulutusuunnitteluun sekä vaihto-olosuhteisiin.
- Jos joukkoliikenteelle kerran on luotu brändi, olisi mukavaa nähdä sen jalkautuvan kaupungille edes vähä kerrassaan. Voisiko tuo alkaa vaikka yhtenäisen tilaajavärityksen suunnittelusta ja sisällyttämisestä sopimusehtoihin?
Odotan innokkaana seuraavaa versiota, mainiota työtä!