Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Onkos kenelläkään tietoa, kuka ajaa paikkuria Kouvolassa elokuusta eteenpäin, kun tuo edellinen tynkäkausi on päättymässä?
Näitä ajaa Savonlinja seuraavan vuoden. Sitä en tiedä onko kyseessä optio vai uusi kilpailutus vuodeksi. Linjastouudistus on tulossa talviliikenteen alusta 2025, joten siihen mennessä pitäisi olla kaikki linjat kilpailutettuna ja uudet liikennöitsijät selvillä. Laitoin kyselyä Kouvolan joukkoliikenteeseen, että onko kilpailutus jo tehty, vai onko se vasta tulossa.

Muutoinkin Kouvolassa ollaan jonkinlaisessa välivaiheessa, sillä yhtenäinen kaluston värityskin on tulossa syksystä 2025 alkaen. Nyt katukuvassa näkyy Savonlinjalla valkoista, Savonlinjan väristä ja HSL:n sinistä. Kymen Charterlinella ajaa HSL:n runkolinjavärityksellä oleva teli-Scala ja ainakin kolmella erilaisella värityksellä löytyy äskettäin hankitut VDL Citeat. Kokonaisuuden kruunaa palvelulinjaa ajava Järvenpään teipeillä oleva Mersu. Valitettavasti tarkempia numeroja ja rekistereitä en ole saanut ylös auton ratista.
 
Näitä ajaa Savonlinja seuraavan vuoden. Sitä en tiedä onko kyseessä optio vai uusi kilpailutus vuodeksi. Linjastouudistus on tulossa talviliikenteen alusta 2025, joten siihen mennessä pitäisi olla kaikki linjat kilpailutettuna ja uudet liikennöitsijät selvillä. Laitoin kyselyä Kouvolan joukkoliikenteeseen, että onko kilpailutus jo tehty, vai onko se vasta tulossa.

Muutoinkin Kouvolassa ollaan jonkinlaisessa välivaiheessa, sillä yhtenäinen kaluston värityskin on tulossa syksystä 2025 alkaen. Nyt katukuvassa näkyy Savonlinjalla valkoista, Savonlinjan väristä ja HSL:n sinistä. Kymen Charterlinella ajaa HSL:n runkolinjavärityksellä oleva teli-Scala ja ainakin kolmella erilaisella värityksellä löytyy äskettäin hankitut VDL Citeat. Kokonaisuuden kruunaa palvelulinjaa ajava Järvenpään teipeillä oleva Mersu. Valitettavasti tarkempia numeroja ja rekistereitä en ole saanut ylös auton ratista.
Noita Kymen charterlinen teli-scaloja on kolme oranssia mutta mistähän ne VDL:ät on tulleet ja montako niitä on ?
 
Noita Kymen charterlinen teli-scaloja on kolme oranssia mutta mistähän ne VDL:ät on tulleet ja montako niitä on ?
Olisikohan mahdollisesti noita jotain vanhempia (2014) yksilöitä Jyväskylästä kenties? Lahdestakin kun menneet nuo 3 Scalaa sinne, niin ilmeisesti konsernissa käytänteet muuttuneet?..
 
Oisko ne näitä VM:n kuvaamia?

Eivät varmaankaan.

Yksi löytyy jo Bussidatasta, vm. 2019 Citea, alunperin Nietobus Espanjasta, rek.nro 6713 LMS. Nyt Kymen Charterline nro 47 FRZ-754.

Yksi niistä oli kokovalkoinen ilman kylkinumeroita tai firman tarroja. Linjalla 20 ja 22 Kuusankoskella.

Kolmas oli tankilla Veturin Nesteellä, sillä oli jotakin Ruotsin tai muun maan tilaajaväritystä muistuttavaa, mutta pääväri valkoinen.
 
Havaintoja Kouvolan seudulta:

Elimäen Liikenne nro 27 Setra S515HD vuodelta 2019 löytyy nykyään Martti Laurilan kalustosta.

Silmämääräisten havaintojen perusteella vaikuttaisi siltä, että Savonlinjan Citywidet (SL 200-208) ovat kadonneet seudulta ja tilalla nyt pääkaupunkiseudulta vapautuneita Volvo 8900-sarjan autoja.

Kymen Charterlinen kolmesta Citeasta havainto:

Saksan värinen on rekisteriltään FRZ-755. Alkujaan Saksassa Bogestra 1501 (PB-NC 3952), sitten Flutura Reisen F7 (W-FR 1536) ja Suomeen tullut Espanjasta rekisterinumerolla 4407LSR.

Rekisterinumerolla FRZ-753 on valkoinen Citea vm. 2020. Alkujaan Suomessa kilvillä ZMV-241 ja erinäisten vaiheiden jälkeen tullut takaisin Espanjasta kilvillä 5845-LPF.

Kolmas, eli keltainen (?) on FRZ-754, alkujaan Suomen kilvissä Lentoparkilla BXN-860. Tämäkin ollut Espanjassa kilvillä 6713 LMS ja nyt sitten Suomeen uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Hankintapäätös koskien Kouvolan kaupungin joukkoliikennekilpailutusta vuosille 2025-2033

Kohteet on nyt kilpailutettu ja tulos seuraavanlainen. Lainaus suoraan pöytäkirjasta:

"Hankinta koskee kohteita:

Kohde 01 (Linjat 1 ja 3)
Kohde 02 (Linja 2)
Kohde 03 (Linjat 6, 6A, 6K, 6T, 60, 61, 62, 63 ja 64)
Kohde 04 (Linjat 7 ja 10)
Kohde 05 (Linjat 5, 15, 53, 55, 56, 59)

Sopimusten pituudet ja mahdolliset optiokaudet vaihtelevat kohteittainseuraavasti: Kohteissa 1, 2 ja 4 sopimus päättyy kesäliikennekauden 2033 päättyessä perusopetuksen lukuvuoden alkamispäivää edeltävänäpäivänä. Molempien osapuolten suostumuksella sopimusta voidaan jatkaa enintään kahdella enintään yhden vuoden pituisella optiokaudella (1+1). Optiokausia käytettäessä sopimus päättyy viimeistään Kouvolan peruskoulujen syyslukukauden 2035 alkamista edeltävään päivään.

Kohteissa 3 ja 5 sopimus päättyy kesäliikennekauden 2030 päättyessä perusopetuksen lukuvuoden alkamispäivää edeltävänä päivänä. Molempien osapuolten suostumuksella sopimusta voidaan jatkaa enintään kahdella enintään yhden vuoden pituisella optiokaudella (1+1). Optiokausia käytettäessä sopimus päättyy viimeistään Kouvolan peruskoulujen syyslukukauden 2032 alkamista edeltävään päivään.

Hankinnan kokonaisarvo optiovuodet mukaanluettuna on 44,7 M€ (alv.0%). Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut vaatimukset ja tarjouksetovat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjousten valintaperusteena oli edullisinhinta. Tarjouskilpailun voittaneet yritykset kohteittain olivat seuraavat:

Kohde 1. Kymen Charteline Oy
Kohde 2. Kymen Charteline Oy
Kohde 3. Kymen Charteline Oy
Kohde 4. Kymen Charteline Oy
Kohde 5. Kymen Charteline Oy
"

Kymen Charterline vei kaikki kohteet... Ei muuta kun autokaupoille!

Linkki koko pöytäkirjaan:

 
Jonkin verran pistää hymyilyttämään taas tämä päätöksentekijöiden asiantuntemus. Hankintapäätöstä tehtäessä halutaan vielä alkaa muuttamaan kalustovaatimuksia ja jätetään vielä eriävä mielipide vaikka kokouksessa on ilmeisesti koitettu teroittaa että nyt on myöhäistä miettiä enää speksejä.
 
Jonkin verran pistää hymyilyttämään taas tämä päätöksentekijöiden asiantuntemus. Hankintapäätöstä tehtäessä halutaan vielä alkaa muuttamaan kalustovaatimuksia ja jätetään vielä eriävä mielipide vaikka kokouksessa on ilmeisesti koitettu teroittaa että nyt on myöhäistä miettiä enää speksejä.
Tää on just tätä. 😅

Ja tätä bussien turvavyökeskustelua on käyty jo jonkin aikaa. Aiemmin vain koulupäivälinjoilla tämä oli kuuma puheenaihe, mutta nyt näkynyt palautteita myös normi matalalattialinjoilla.

Silén otti asian sitten näemmä tässä yhteydessä esiin.
 
Takaisin
Ylös