Jos Oulun lipulla tosiaan saa vaihtaa vain kerran tunnin sisällä, niin se edustaa vanhakantaista "yhdestä matkasta" maksamisen ajattelua. (En tunne Oulun liikennettä niin hyvin, että osaisin sanoa, onko laitakaupungilla/liitosalueella tarjollakaan tunnin sisällä yhtä vaihtomahdollisuutta enempää).
Helsingin lipulla ostetaan tunti matkustusaikaa kaupungin joukkoliikennejärjestelmässä. Siis saa vaihtaa tunnin aikana niin monta kertaa kuin haluaa, myös paluusuuntaan. Bussien lisäksi saa vaihtaa juniin, raitiovaunuihin, metroihin ja Suomenlinnan lauttoihin. Pitkillä linjoilla vaihtoaikaa tarjotaan vieläpä hieman lisää.
Ei Helsingin hinnoittelu ilmaista toki ole, eikä Oulunkaan mutta ei nyt poskettoman kallistakaan. Suhteutettuna liikennejärjestelmän tarjoamiin mahdollisuuksiin sentti on Helsingissä enemmän väärti kuin Oulussa.
Silloin, kun pikkukaupungissa on tarjolla vain yksi linja, voi "kertamatkan" hintaa vielä jotenkin ajatella matkan perusteeksi. Isommilla paikkakunnilla, jollaiseksi Oulukin yleensä ainakin kuvitellaan, toimivia yhteyksiä ei voi rakentaa yhden ainoan linjan, vaan laajemman verkon varaan. Siksi pitäisi myydä samalle lipulle aikaa koko järjestelmään, eikä rajoittaa yhden lipun käyttöä vain yhteen (tai kahteen) matkaketjun pätkään.