Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Myös Hämeen Sanomat kirjoittaa tänään bussilippujen hinnankorotuksista. 2,90 euroa paikallisliikenteen kertalipusta on kyllä paljon.
Mielenkiintoinen artikkeli. Ehkä tästä negatiivisesta uutisoinnista pitäisi siirtyä positiivisempaan, jossa kerrottaisiin "paikallisliikenteen sarja- ja kausilippujen hinnat pysyvät ennallaan vaikka polttoaineiden hinnat nousee". Tälläkin forumilla tuodaan ne negatiiviset asiat esille jo otsikoinnissa, tämä viestiketju hyvänä esimerkkinä jossa kerrotaan paikallisliikenteen _korkeista_ taksoista, vaikka tarjolla on oikeasti älyttömän halpoja tuotteita.

Tässä olisikin markkinoinnin paikka kuluttajille - eli saada nämä edulliset kausi- ja seutuliput suuren yleisön tietoisuuteen ja saada mielikuvat kalliista hinnoista pois kokonaan.
Paikallisliikenteen lisäksi myös kaukoliikenteen ja seutuliikenteen liput ovat kalliita. Hämeenlinnasta on halvempi mennä Helsinkiin tai Tampereelle taajamajunalla kuin ExpressBussilla.
Taksankorotusten jälkeen väli Hämeenlinna-Tampere 45km maksaa 11,00 € ja Hämeenlinna-Helsinki 70km puolestaan 14,90€. Tosin palvelut näissä vuoroissa ovat paremmat kuin taajamajunissa, esim autoista voi ostaa pikkupurtavaa, joka vastaa ic2-junien kärrymyyntiä. Joten eiköhän oikea vertailukohde olisi sittenkin se IC2-tyypin juna?
 
Esimerkki Seinäjoki: kertalippu 2€, kertamatka sarjakortilla 0,56€ ja kuukausilippu 25€. Tunnin vaihtoaika, mutta tästä ei ole lisätietoja.

25€ kausilipusta on ihan säädyllinen hinta kun tietää kaupungin paikallisliikenteen tason: runkolinjoja on vissiin 3 tai 4 ja liikenne loppuu ajoissa, siinä iltayhdeksän pintaan viimeistään(?). Lauantaisin liikennöis yksi tai kaksi linjaa tunnin-kahden vuoroväleillä. Sunnuntaisin ei sitten paikallisliikennettä ole ollenkaan.

Kalusto on monta kaupunkia nähnyttä ja matalia lattioita ei siellä päin ole nähtykkään (ellei nyt sitten ole valtavasti muuttunut ihan viime kuukausien aikana). Voikohan tuolla kausikortilla matkustaa myös muissa kuin kaupunkiliikenteen busseissa?

Toisaalta kaupunkihan on aika pieni, niinkuin tämä Lappenrantakin...jossa tosin paikallisliikennettä on joka päivä, sunnuntaisinkin ihan siedettävästi, autoja taisi olla liikenteessä 4 kappaletta.

EDIT: Jahas, olihan täällä ihan omakin aihe tuolle Seinäjoen paikallisliikenteelle. Ja Killerpopin havaintojen mukaan sinnekin on alkanut matalat lattiat löytymään.
 
25€ kausilipusta on ihan säädyllinen hinta kun tietää kaupungin paikallisliikenteen tason: runkolinjoja on vissiin 3 tai 4 ja liikenne loppuu ajoissa, siinä iltayhdeksän pintaan viimeistään(?). Lauantaisin liikennöis yksi tai kaksi linjaa tunnin-kahden vuoroväleillä. Sunnuntaisin ei sitten paikallisliikennettä ole ollenkaan.

Julkaistun kesäaikataulun mukaan Seinäjoella liikenne loppuu kello 18.30 mennessä ja lauantaisinkaan ei kulje busseja.

Oulussa eräs aikaisempi liikennepäällikkö kertoi julkisuudessa, että maksut ovat korkeita, koska asiakkaat vaativat, että kyytiä on tarjolla iltaisin, viikonloppuisin, kesällä, yömyöhällä jne. vaikka matkustajia ei olisi paljonkaan.

Kajaanissa ei viime kesänä kulkenut enää linja 3 ja tänä kesänä ei kulje linja 2:kaan. Tätä menoa Kajaanista loppuu kesäinen paikallisliikenne parissa vuodessa.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Ehkä tästä negatiivisesta uutisoinnista pitäisi siirtyä positiivisempaan, jossa kerrottaisiin "paikallisliikenteen sarja- ja kausilippujen hinnat pysyvät ennallaan vaikka polttoaineiden hinnat nousee". Tälläkin forumilla tuodaan ne negatiiviset asiat esille jo otsikoinnissa, tämä viestiketju hyvänä esimerkkinä jossa kerrotaan paikallisliikenteen _korkeista_ taksoista, vaikka tarjolla on oikeasti älyttömän halpoja tuotteita.

Tässä olisikin markkinoinnin paikka kuluttajille - eli saada nämä edulliset kausi- ja seutuliput suuren yleisön tietoisuuteen ja saada mielikuvat kalliista hinnoista pois kokonaan.

Kaupunkiuutisissa 13.8.2008 on mainos jossa vertaillaan bensan ja sarjalipun hintoja. Mainoksen otsikko on "Olisiko aika valita vihreästi bussi?" Kuvassa on bensan litrahinnan ja 44-matkan sarjakortin hinta vuosina 2006-2008. Bensan litrahinta on noussut noin 1,2 eurosta 1,55 euroon kahdessa vuodessa kun taas sarjakortin hinta on vaakasuora viiva. Lisäksi mainoksessa sanotaan "Säästä rahaa - vaihda henkilöautosta bussiin!".
 
Kaupunkiuutisissa 13.8.2008 on mainos jossa vertaillaan bensan ja sarjalipun hintoja. Mainoksen otsikko on "Olisiko aika valita vihreästi bussi?" Kuvassa on bensan litrahinnan ja 44-matkan sarjakortin hinta vuosina 2006-2008. Bensan litrahinta on noussut noin 1,2 eurosta 1,55 euroon kahdessa vuodessa kun taas sarjakortin hinta on vaakasuora viiva. Lisäksi mainoksessa sanotaan "Säästä rahaa - vaihda henkilöautosta bussiin!".

Löysin nuo mainokset netistä. Mainokset ovat viime syksyltä jonka jälkeen bensa on halventunut ja seutulippu kallistunut mutta laitan linkit mainoksiin koska joukkoliikennemainokset ovat melko harvinaisia ja tässä on esimerkki miten edullisia bussikortteja yritetään saada suuren yleisön tietoisuuteen.

http://epaper.kaupunkiuutiset.com/products/KUT-2008-08-30/pdfs/13.pdf

http://epaper.kaupunkiuutiset.com/products/KUT-2008-09-10/pdfs/25.pdf
 
Paikallisliikenne ei ole ainoa jossa kertaliput ovat kalliita. Toinen hyvä esimerkki ovat kuntosalit joissa kertakäynti maksaa yleensä 8 euroa ja ylivoimaisesti suurimmalla osalla on kuukausikortti. Jääkiekko-otteluissa taas suurin osa ostaa kertalippuja ja vain osalla on kausikortti. Hiihtokeskuksissakin moni ostaa kertalippuja eikä kausikorttia.

Miksi Matkahuolto on asettanut niin korkeat hinnat kertalipuilla kulkeville?

Kertalippu on kallis, ja sen pitääkin olla. Mutta kuukausilippu ei oikeasti ole kynnyskysymys.

Miksi kertalipun pitää olla kallis? Eikö kallis kertalippu karkoita satunnaisia matkustajia? Jos lippu olisi halvempi niin kynnys nousta bussiin olisi varmasti pienempi eikä se olisi keneltäkään pois jos bussissa on tilaa. Autottomilla taas on kuukausiliput joten kertalippujen hintojen lasku ei aiheuttaisi tappiota.
 
Hiihtokeskuksissakin moni ostaa kertalippuja eikä kausikorttia.
En kyllä oikeastaan ole koskaan kuullut kenenkään ostavan hiihtokeskuksessa kertalippua (gondolihissien edestakaista lippua lukuunottamatta), vaan myydyin lippulaji taitaa olla päivälippu ja sen jälkeen muutaman päivän liput (2-7). Kausilippua ei juuri kukaan hanki, koska varsinkin Lapin isoissa keskuksissa suurin osa asiakkaista on turisteja, jotka ovat alueella enimmillään viikon verran. Kausiliput sen sijaan ovat voimassa marraskuusta toukokuuhun.
 
Kallista on Oulussakin, ja kertalipun hinta menee varmaankin jo päälle 3€ vuodenvaihteen jälkeen. :eek:
 
En kyllä oikeastaan ole koskaan kuullut kenenkään ostavan hiihtokeskuksessa kertalippua (gondolihissien edestakaista lippua lukuunottamatta), vaan myydyin lippulaji taitaa olla päivälippu ja sen jälkeen muutaman päivän liput (2-7). Kausilippua ei juuri kukaan hanki, koska varsinkin Lapin isoissa keskuksissa suurin osa asiakkaista on turisteja, jotka ovat alueella enimmillään viikon verran. Kausiliput sen sijaan ovat voimassa marraskuusta toukokuuhun.

Sattui kirjoitusvirhe. Tarkoitin nimenomaan päivälippua tai tietyn tuntimäärän voimassa olevaa lippua. Kausiliput eli koko talven voimassaolevat liput eivät taida olla kovin yleisiä.

Sen sijaan kuntosalilla tai paikallisliikenteessä kertaliput on hinnoiteltu niin ettei varsinkaan kuntosalilla käy juuri kukaan satunnaisesti. Kaikilla on kuukausikortit.

Maksu-tv:ssä kanavapaketista joutuu usein tekemään 12 kuukautta kestävän sopimuksen. Toisaalta pakottamalla pitkiin sopimuksiin operaattori saa maksavan asiakkaan vuoden ajaksi. Minä ihmettelen sitä että eikö tuollainen karkoita potentiaalisia asiakkaita. Jos henkilö ei halua sitoutua 12 kuukaudeksi niin hän ei kanavapakettia hanki silloin ollenkaan. Sama paikallisliikenteessä. Jos satunnaiseen matkustamiseen soveltuvaa lipputuotetta ei ole (arvolippu jolla saa alennusta, esim. 10 matkan sarjakortti tai halpa kertalippu) niin matkustaja helposti valitsee esimerkiksi taksin jos seurueessa on useampi henkilö menossa samaan kohteeseen.
 
Ilta-Sanomat julkaisi puoli vuotta sitten suppean vertailun eri kaupunkien kertalippujen hinnoista. Esimerkiksi Pariisissa, Brysselissä, Dublinissa ja Amsterdamissa kertalippu maksaa 1,2 euroa. Prahassa ja Varsovassa kertalipun saa 60 sentillä. Suomessa taas kertaliput ovat selvästi kalliimpia ja osa lipuista kallistuu entisestään heinäkuun alussa. Matkahuollon halvin kertalippu nousee tasan kolmeen euroon.
 
Eräässä eurooppalaisessa kaupungissa kertalippu maksoi käteisellä euron ja arvokortilla 60 snt. Arvokortin minimilataus oli 5 eur. Tässä kaupungissa menopaluu maksoi siis 1,20 eur ja se on niin edullinen hinta että voi mennä vaikkapa kaverin luokse katsomaan leffaa. Suomessa menopaluu bussilla maksaa 2x3,30=6,60 euroa. Paikallisliikenteen lippujen hinnoille pitää tehdä jotakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eräässä eurooppalaisessa kaupungissa kertalippu maksoi käteisellä euron ja arvokortilla 60 snt. Suomessa menopaluu bussilla maksaa 2x3,30=6,60 euroa. Paikallisliikenteen lippujen hinnoille pitää tehdä jotakin.

Voisitko kertoa mistä kaupungeista on kyse?
 
Eräässä eurooppalaisessa kaupungissa kertalippu maksoi käteisellä euron ja arvokortilla 60 snt. Arvokortin minimilataus oli 5 eur. Tässä kaupungissa menopaluu maksoi siis 1,20 eur ja se on niin edullinen hinta että voi mennä vaikkapa kaverin luokse katsomaan leffaa. Suomessa menopaluu bussilla maksaa 2x3,30=6,60 euroa. Paikallisliikenteen lippujen hinnoille pitää tehdä jotakin.

HSL alueella sisäisen kausilipun hinta on 1,38 €/vrk ja sillä siis saa matkustaa päivän mittaan niin paljon kuin haluaa. Kallista?
 
Eräässä eurooppalaisessa kaupungissa kertalippu maksoi käteisellä euron ja arvokortilla 60 snt. Suomessa menopaluu bussilla maksaa 2x3,30=6,60 euroa. Paikallisliikenteen lippujen hinnoille pitää tehdä jotakin.

Tämä on tyypillinen pieleen mennyt hintavertailu. Ensinnäkin hintoja pitää tarkastella ostovoimaa silmälläpitäen. Meidän hintatasoon nähden euron käteislippu voi hyvinkin olla paikallisella ostovoimalla kallis. Toisekseen miksi verrata 60 sentin arvokorttilippua meidän 3,30 euron käteislipun hintaan? Olisi sama kuin vertaisi omenoita ja perunoita keskenään: omenoista saadaan hyvää hilloa, perunoista ei. ;) Kuten edellisessä viestissä ilmeni, ei Helsingissä kausikortin vuorokausihinta paljoa maksa. Tarkistelin tästä näkökulmasta muita paikkakuntia. Kajaanissa 30 vrk:n lipulla vuorokausi maksaa 2 euroa ("korjattu" laskelma, koska siellä eivät bussit kulje viikonloppuisin). Jyväskylässä opiskelija maksaa "arvokortilla" (40 matkan kortti) menopaluumatkastaan 2,75 € (Kuopiossa vastaavalla tavalla 2,60 €). Turkkusessa, jos ehtii keskipäivällä käydä leffailemassa, kertyy maksettavaa 2,50 € (norm. hinta 5,00 €)...
 
Joukkoliikenteen hinta on suurimmalta osin kiinni siitä, miten täynnä vuorot ajetaan. Suomessa on joukkoliikenteelle sopivaa sekatoimintojen aluetta lähinnä kaupunkien välittömässä keskustassa, jossa joukkoliikenne ajaa molempiin suuntiin täytenä melkein koko päivän.

Jostain syystä joukkoliikennettä halutaan kuitenkin ajaa kauas lähiöihin ja haja-asutusalueille samalla hinnalla kuin keskustassakin. Toimintojen eriytyessä ja tehokkuuden pudotessa auto on lipputuenkin jälkeen joskus halvempi pitää, ja murskaavasti halvempi jos matkustusajalle laittaa arvon. Minusta Suomessa joukkoliikenne on silti liian halpaa tässä ympäristössä, jossa matkustajia on bussin täydeltä lähinnä ruuhka-aikaan ja silloinkin vain yhteen suuntaan. Sopivan hintaista se on sitten, kun liikenteen päivittäinen pyörittäminen ei vaadi yhteiskunnan tukea. Keskustoissa tähän tietysti päästään nykyiselläänkin, lippujen kelpoisuusaluetta rajaamalla vain keskustaan niitä saisi halvemmaksikin.
 
Takaisin
Ylös