Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Ilman muuta. Ei PISARAa turhaan suunnitella. Kunpa päästäisiin rakentamaankin.Mutta paremminkin voisi olla.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ilman muuta. Ei PISARAa turhaan suunnitella. Kunpa päästäisiin rakentamaankin.Mutta paremminkin voisi olla.
Ennemmin saisi liukuportaiden nopeutta nostaa. Tukholmassa ja eräissä muissa Euroopan metrokaupungeissa huomaa että metrojen liukuportaat liikkuvat huomattavasti nopeammin kuin Helsingissä. Aluksi nopeasti liikkuvat portaat aiheuttaisivat meillä varmaan hämmennystä ja kiroilua, mutta aika pian ihmiset alkaisivat tottuaa vauhtiin.
Vertailet nyt Helsinkiä kaupunkeihin, jotka ovat olleet maailman keskeisiä metropoleja jo parintuhannen vuoden ajan parhaimmat ja niiden metrosysteemienkin historia ulottuu pitkälle menneisyyteen. Arvoidaanpas Helsingin tilaa vaikkapa sadan vuoden kuluttua. Helsingin kaupunki yrittää tehdä parhaansa, jotta tuollaiselle tasolle päästäisiin joskus, mutta siinä valitettavasti menee hieman aikaa.Jossain muussa kaupungissa tilanne on toinen. Esimerkiksi Pariisi, Madrid tai Lontoo. Niiden metroverkko on yhtä tiehä kuin ratikkaverkko, joten ne voivat päästä ratikan tasolle. Mutta ei Helsingissä.
Vertailet nyt Helsinkiä kaupunkeihin, jotka ovat olleet maailman keskeisiä metropoleja jo parintuhannen vuoden ajan parhaimmat ja niiden metrosysteemienkin historia ulottuu pitkälle menneisyyteen.
Anteeksi, olet oikeassa. Etenkin kun en kirjoittanut selkeästi mitä tai ketä tarkoitin. En tarkoittanut tämän foorumin kirjoittajia, vaan liityntäliikennejärjestelmän suunittelijoita jotka jaksavat sitten vielä kehua itseään muka hyvästä palvelusta.Muuten:
Haistattelut yms. epäasiallisuudet (vaikkakin kuvainnollisessa mielessä) voisi jättää asialliselta foormilta pois. Kyllä sanomasi on muutenkin tullut jo selväksi.
Lisäksi liityntäliikenne järjestelmänä, jonka Helsingin metro muodostaa, on nimenomaan Helsingissä surkea. Asun alueella, jossa minusta tulee metron pakkokäyttäjä koska olen liityntäliikenteen alueella. En asu tiheimmässä kerrostalokeskittymässä, joten en tietenkään odotakaan 4 min vuoroväliä. Olen tyytyväinen 20 min vuoroväliin, mutta en siihen, että ajallisesti saan kävellä puolet matkoista eli lähes aina paluumatkan. Koska liityntä ei toimi. En viitsi odottaa lähes 20 min vaihtoaikaa, kun kävelen 18 minuutissa kotiin metroasemalta.
Nimenomaan näin. Ja mieluummin odotan liityntäbussia esim. räntäviimassa Itäkeskuksen asemalla kuin vaikka Sörnäisten rantatiellä tai Hakaniemessä suoraa bussia.Jos sitten lähtee keskustasta sokkona aikatauluja katsomatta, voi tietysti huonolla onnella joutua odottamaan bussia 20 minuuttia, mutta näinhän oli asia myös ennen metroa suorien bussilinjojen aikana.
Jos lähden esim. Otaniemestä, on yhdentekevää katsoa liityntäbussin aikataulua ja valita metro sen mukaan. Vaihtoehdothan ovat vain siinä, kummassa päässä metromatkaa odotan. Ja jokainen vaihto tuo lisää epävarmuutta siihen, että edes suunniteltu matka onnistuu....Minä nimittäin katson aikataulusta liityntäbussin lähtöajan ja lähden sen mukaan keskustasta. Valitsen metron "varman päälle", jotta en ainakaan myöhästy bussista. Tämä on helppoa kun metron vuoroväli on 4-5 minuuttia (Itäkeskukseen saakka). En tiedä mitä teen väärin kun en joudu odottamaan jatkoyhteysbussia kahtakymmentä minuuttia.
Jos sitten lähtee keskustasta sokkona aikatauluja katsomatta, voi tietysti huonolla onnella joutua odottamaan bussia 20 minuuttia, mutta näinhän oli asia myös ennen metroa suorien bussilinjojen aikana.
Kyllä minäkin osaan lukea aikatauluja ja valita lähtöaikoja. Ja tulen toimeen tämän huonosti järjestetynkin liikenteen kanssa enkä käytä autoa. Mutta se ei riitä, että pelkästään joukkoliikenteen harrastajat, ystävät ja asiantuntijat käyttävät joukkoliikennettä.Nimenomaan näin. Ja mieluummin odotan liityntäbussia esim. räntäviimassa Itäkeskuksen asemalla kuin vaikka Sörnäisten rantatiellä tai Hakaniemessä suoraa bussia.
Ja kaiken huippu on minusta se, että kun esitän toimia, joilla HKL:n metron laatua voisi parantaa ja lähes ilman kustannuksia, niin minua haukutaan siitä metrovastaiseksi. Siis metrovastaisuutta on se, että haluaa metrosta mahdollisimman hyvän.
Väite ole lainkaan perätön.Foorumilla nimenomaan Helsingin metro on saanut jonkin yliluonnollisen tunnelatauksen.
Sitä en osaa selittää, miksi muut vakuuttavat, että heidän kohdallaan pysäkkiajat pitävät paikkansa mutta minulla ei.
Kyllä minäkin osaan lukea aikatauluja ja valita lähtöaikoja. Ja tulen toimeen tämän huonosti järjestetynkin liikenteen kanssa enkä käytä autoa. Mutta se ei riitä, että pelkästään joukkoliikenteen harrastajat, ystävät ja asiantuntijat käyttävät joukkoliikennettä.
Tiedän tämän. Bussinkuljettaja voi tietenkin halutessaan alkaa ajaa kellon mukaan nytkin, mutta en minä sellaista edellytä oma-aloitteisesti. Kyllä kulttuurin on lähdettävä kuljettajan näkökulmasta esimiestasolta. Heidän tehtävänään on ohjeistaa työ.Bussinkuljettajilla ei ole mitään tietoa siitä, mikä kellonaika kotipysäkkisi aikatauluihin on laitettu.
Tulen, kun on pakko. En halua ajaa autolla (takana on tarpeeksi vuosia ja kilometrejä). Jos en halua, niin on pakko käyttää näinkin huonoa palvelua. Mutta en tyydy siihen, vaan hautaan saakka vaadin parempaa, kun tiedän sen olevan mahdollista ja viime kädessä vain tahdon asia.On hyvä, jos kuitenkin sanot tulevasi toimeen tämänkin liikenteen kanssa. Olen vain saanut aikaisemmista viesteistäsi käsityksen, että nimenomaan et tule toimeen.
Odottaminen ei ole liityntäliikenteen syytä, vaan ajoittamattomien ja synkronoimattomien vaihtojen ongelma. Mutta jos tehdään liityntäliikennejärjestelmä, silloin vaihtojen määrä matkoissa nousee ja jos vaihtoja ei ole suunniteltu, niistä aiheutuvan haitan määrä kasvaa.En edelleenkään ymmärrä miksi odottaminen olisi juuri liityntäliikenteen syytä. Jos suoran bussilinjan tai pikaratikan vuoroväli on 20 minuuttia voi odotusta pahimmassa tapauksessa kertyä vuorovälin verran.
Voidaan. Se perustuu siihen, että koko linjastossa on jokin valittu perusvuoroväli, esimerkiksi 10 min. Sitten linjastoon suunnitellaan vaihtopisteitä, jotka ovat kaikista suunnista samalla etäisyydellä tai tämän etäisyyden kerrannaisetäisyydellä toisistaan ajassa laskettuna. Tällöin aikataulua noudattava liikenne tomii siten, että kaikki vaunut siirtyvät aina yhtä aikaa vaihtopisteeltä toiselle ja ovat vaihtopisteillä samanaikaisesti.Vai voidaanko todella kaikista suunnista tulevat kaikki linjat saada synkattua kaikkien joka suuntaan menevien linjojen kanssa?
Juuri siitä on kysymys. Nykyään 98 ajaa vakiominuuttiaikataulua suuren osan päivästä, eli lähdöt ovat samoilla minuuteilla joka tunti ruuhka-aikoja lukuun ottamatta. Kun liikun kaupungissa, ja muistan suunnilleen metron matka-ajan ja vuorovälin, voin ajoittaa lähtöni liityntäbussin aikataulun mukaan. Mutta Otaniemessä se ei käy. Otaniemestä pääsen lähtemään noin 15 min välein ja liityntäbussi toimii 20 min välein. Tämä sopii toisiinsa vain tunnin välein. Paitsi etteivät nämä vuorovälit pysy samoina koko päivää.Eikö ole mahdollista, että juuri se vuoro jolla tulet Otaniemestä ei täsmääkään Marjaniemeen menevän reitin kanssa?
Vähintä olisi se, että esim. jokaisen metrovuoron kohdalla löytyisi edes aseman taulusta, mihin liityntäyhteyksiin sillä ehtii ilman kohtuutonta odotusaikaa. Ei ole paljon vaadittu tämäkään, mutta ei vaan ole näkynyt.