Minusta jotenkin tuntuu, että vriston kysymys ymmärrettiin hieman väärin. En voi hänen puolestaan tietenkään puhua, mutta uskoisin, että kyseessä on vain henkilökohtainen gallup. Tällä foorumillahan on loputtomasti keskusteltu erilaisiin tilastoihin ja tutkimuksiin nojaten yleisellä tasolla siitä, palveleeko Helsingin metro koko metropolialueen joukkoliikennettä. On puhuttu kävelyetäisyyksistä asemille, asemien sijoitteluista, joukkoliikennematkoista suhteessa automatkoihin, ja niin edelleen. Mutta tässä lienee kyse vain yksinkertaisesti siitä, palveleeko Helsingin metro juuri sinua juuri tämänhetkisessä elämäntilanteessasi.
Eli toisin sanoen, yleistason tilastojen ja tutkimusten lomassa lienee välillä hyvä saada ihan yksinkertaista arkipäivän kokemustakin Helsingin metrosta. Ehkä tämä kysely nostatti siksi tunteita pintaan, että Helsingissä on ollut ikävä tapa julkaista "ei tai joo" -tason gallupien tuloksia tieteellisinä totuuksina. Tähän vristo tuskin kuitenkaan pyrki.
Ja koska kysymykset on tarkoitettu vastattavaksi, vastaan, että minua Helsingin metro palvelee kiitettävästi kotilähiön ja keskustan välisessä liikkumisessa. Tuskin mikään muu kulkuväline mahdollistaisi yhtä täsmällistä, luotettavaa ja nopeaa yhteyttä 15 kilometrin matkalle. Tiedän kuitenkin tämän johtuvan siitä, että asun vajaan kilometrin päässä metroasemasta, mikä ei pakota minua liityntäbusseihin ja vaihtoihin. Myöskään en usko HKL:n ja Helsingin harjoittamaan lähes kiihkomieliseen metrohypetykseen, joka tuntuu sulkevan muun joukkoliikenteen kehittämisen kokonaan pois.
Eli toisin sanoen, yleistason tilastojen ja tutkimusten lomassa lienee välillä hyvä saada ihan yksinkertaista arkipäivän kokemustakin Helsingin metrosta. Ehkä tämä kysely nostatti siksi tunteita pintaan, että Helsingissä on ollut ikävä tapa julkaista "ei tai joo" -tason gallupien tuloksia tieteellisinä totuuksina. Tähän vristo tuskin kuitenkaan pyrki.
Ja koska kysymykset on tarkoitettu vastattavaksi, vastaan, että minua Helsingin metro palvelee kiitettävästi kotilähiön ja keskustan välisessä liikkumisessa. Tuskin mikään muu kulkuväline mahdollistaisi yhtä täsmällistä, luotettavaa ja nopeaa yhteyttä 15 kilometrin matkalle. Tiedän kuitenkin tämän johtuvan siitä, että asun vajaan kilometrin päässä metroasemasta, mikä ei pakota minua liityntäbusseihin ja vaihtoihin. Myöskään en usko HKL:n ja Helsingin harjoittamaan lähes kiihkomieliseen metrohypetykseen, joka tuntuu sulkevan muun joukkoliikenteen kehittämisen kokonaan pois.