- Liittynyt
- 6 Joulukuu 2005
- Viestit
- 194
Palvelukseen halutaan: Raitioliikenteen johtaja
Kevään edetessä on varmistunut: Raitioliikenneyksikön johtaja vaihtuu. Valitettavasti, toteaisin. Tavallisen työntekijän näkökulmasta johtajan vaihtuminen herättää aina kysymyksiä: Miten jatkossa edetään ? Kuinka toiminta muuttuu (lattiatasolla..), vai muuttuuko mitenkään ? Monta muuta kysymystä leijuu ilmassa.
Hyvän johtajan tulisi olla johdonmukainen ja tasapuolinen, innostunut asiastaan. Ammattilainen.
Yksi näkemys hyvästä johtajasta löytyy täältä:
http://personal.inet.fi/koti/vexom/joht.htm
Ennen kuin johtaja pääsee johtamaan on hänet valittava tehtäväänsä. Kuten otsikko kuuluu ”Palvelukseen halutaan: Raitioliikenteen johtaja” Tarvitsemme siis uuden, hyvän johtajan. Hänen löytämisensä ei (tietenkään..) ole tavallisen lattiatason työntekijän asia, vaan ammattimiesten. Arvaan että kulisseissa tätä työtä tehdään parasta aikaa. Keskustelin asiasta muutaman ”asiaa tuntevan” kanssa.
Seuraavassa pureudun henkilövalinta-asiaan tavanomaista syvemmin. Esittelen kolme (3) vaihtoehtoa johtajan paikan täyttämiseksi. Kaikki ovat mahdollisuuksia.
Vaihtoehto 1 N
1
Raitioliikenteelle löytyy uusi johtaja nykyisestä sisäpiiristä. Hyvinkin läheltä nykyistä terävintä kärkeä.. Tämä vaihtoehto on todennäköisin. Uudella johtajalla on jo vuosikymmenen / vuosikymmenten kokemus asiasta. Paikka on tuttu, ja tehtävät tuttuja.
Vaihtoehto 2 Sukupolven vaihdos
Nuori liikennealan Di, tai peräti insinööri, valitaan luotsaamaan laitosta eteenpäin. Tavoitteena vuosikymmenen, tai pitemmän ajan työura. Korkeakoulutettu alan osaaja joka on pätevöitynyt muutaman vuoden alalla. Siis ”nuori ja nälkäinen” mies. Mies, koska naiset ovat tällä alalla harvinaisuus. En pidä tätä valintaa sukupuolikysymyksenä. Konsulttitoimistoissa, julkkisyhteisöissä ym. työskentelee monia potentiaalisia ehdokkaita. Tätä palstaa lukee moni potentiaalinen hakija
Vaihtoehto 3 Sivuttaissiirtymä
Raitioliikenteelle valitaan johtaja alan ulkopuolelta. Ehkäpä kokonaan ammattijohtaja (Vähiten todennäköinen) tai joukkoliikennealalla jo työskentelevä johtaja. Esimerkiksi taksiliikenteen, tai bussiliikenteen parista. Kaupan tai pankkitoiminnan tms. parissa pätevöityy kyllä ihmisten johtamiseen mutta tämä ala tarvitsee omaa erikoisosaamistaan.
Nimensä mukaisesti sivuttaissiirtymä tapahtuu kun johtaja siirtyy edellisestä johtajan työpaikastaan uuteen johtajan työhön. Vain vähän, tai ei lainkaan kohoten.
-Ratikkakuski
Toivottavasti saamme hyvän The Johtajan.
Kevään edetessä on varmistunut: Raitioliikenneyksikön johtaja vaihtuu. Valitettavasti, toteaisin. Tavallisen työntekijän näkökulmasta johtajan vaihtuminen herättää aina kysymyksiä: Miten jatkossa edetään ? Kuinka toiminta muuttuu (lattiatasolla..), vai muuttuuko mitenkään ? Monta muuta kysymystä leijuu ilmassa.
Hyvän johtajan tulisi olla johdonmukainen ja tasapuolinen, innostunut asiastaan. Ammattilainen.
Yksi näkemys hyvästä johtajasta löytyy täältä:
http://personal.inet.fi/koti/vexom/joht.htm
Ennen kuin johtaja pääsee johtamaan on hänet valittava tehtäväänsä. Kuten otsikko kuuluu ”Palvelukseen halutaan: Raitioliikenteen johtaja” Tarvitsemme siis uuden, hyvän johtajan. Hänen löytämisensä ei (tietenkään..) ole tavallisen lattiatason työntekijän asia, vaan ammattimiesten. Arvaan että kulisseissa tätä työtä tehdään parasta aikaa. Keskustelin asiasta muutaman ”asiaa tuntevan” kanssa.
Seuraavassa pureudun henkilövalinta-asiaan tavanomaista syvemmin. Esittelen kolme (3) vaihtoehtoa johtajan paikan täyttämiseksi. Kaikki ovat mahdollisuuksia.
Vaihtoehto 1 N
Raitioliikenteelle löytyy uusi johtaja nykyisestä sisäpiiristä. Hyvinkin läheltä nykyistä terävintä kärkeä.. Tämä vaihtoehto on todennäköisin. Uudella johtajalla on jo vuosikymmenen / vuosikymmenten kokemus asiasta. Paikka on tuttu, ja tehtävät tuttuja.
Vaihtoehto 2 Sukupolven vaihdos
Nuori liikennealan Di, tai peräti insinööri, valitaan luotsaamaan laitosta eteenpäin. Tavoitteena vuosikymmenen, tai pitemmän ajan työura. Korkeakoulutettu alan osaaja joka on pätevöitynyt muutaman vuoden alalla. Siis ”nuori ja nälkäinen” mies. Mies, koska naiset ovat tällä alalla harvinaisuus. En pidä tätä valintaa sukupuolikysymyksenä. Konsulttitoimistoissa, julkkisyhteisöissä ym. työskentelee monia potentiaalisia ehdokkaita. Tätä palstaa lukee moni potentiaalinen hakija
Vaihtoehto 3 Sivuttaissiirtymä
Raitioliikenteelle valitaan johtaja alan ulkopuolelta. Ehkäpä kokonaan ammattijohtaja (Vähiten todennäköinen) tai joukkoliikennealalla jo työskentelevä johtaja. Esimerkiksi taksiliikenteen, tai bussiliikenteen parista. Kaupan tai pankkitoiminnan tms. parissa pätevöityy kyllä ihmisten johtamiseen mutta tämä ala tarvitsee omaa erikoisosaamistaan.
Nimensä mukaisesti sivuttaissiirtymä tapahtuu kun johtaja siirtyy edellisestä johtajan työpaikastaan uuteen johtajan työhön. Vain vähän, tai ei lainkaan kohoten.
-Ratikkakuski
Toivottavasti saamme hyvän The Johtajan.