Eli tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella mikä on omasta mielestään paras kulkumuoto eripituisille matkoille.
Itse aloitan, eli lyhyille matkoille (kesäisin < 15km, talvisin < 5km) pidän parhaimpana välineenä kevyttä liikennettä. Varsinkin aurinkoisina päivinä on mukava pyöräillä tai rullaluistella kaikessa rauhassa säästä ja maisemista nauttien. Sen etuihin voi laskea samat kun autolle (täysi vapaus liikkumisen suhteen). Lisäksi bonuksena tulee vielä kunnon ylläpitäminen sekä tätä kautta varmasti vähemmän sydän ja verisuonisairauksia ym. Saksassa ymmärtääkseni ainakin on suunniteltu jopa "moottoritunneleita" polkupyöriä varten, eli ilmassa roikkuvia putkia, joissa on myötätuuli. Näitä voisi kaivata Suomeenkin vilkkaimmille pyöräreiteille.
Pidemmillä matkoilla tulee sitten joukkoliikenne tai autoilu kysymkseen, riippuen reitistä. Itse en ainakaan liityntään suunniteltua bussiliikennettä käyttäisi, ehkä joissakin tapauksissa voisi bussista raiteille vaihtaa, mutta sen enempää en kovin mielellään. Eli jos kulkee suora reitti lähtöpisteestä päätepisteeseen joukkoliikenne, muuten henkilöauto. Ja suuremmalla kuormalla henkilöauto ehdottomasti.
Sitten kaupungista toiseen suuntautuvilla matkoilla yksin tai kaksin juna vie ehdottomasti voiton, suuremmalla kuormalla on jo mukavempi ajella autolla, ja varsinkin mökille koko perheen kanssa lähdettäessä on henkilöauto voittamaton.
Summa summarium, nykyinen asuinkaupunkini Oulu, joka on pitkälti suunniteltua kevyettä liikennettä ja henkilöautoja silmälläpitäen on huomattavasti vaikuttanut mielipiteisiini Saa nähdä miten muuttuu kun syksyllä muuttaa Espooseen opiskeluiden perässä.
Itse aloitan, eli lyhyille matkoille (kesäisin < 15km, talvisin < 5km) pidän parhaimpana välineenä kevyttä liikennettä. Varsinkin aurinkoisina päivinä on mukava pyöräillä tai rullaluistella kaikessa rauhassa säästä ja maisemista nauttien. Sen etuihin voi laskea samat kun autolle (täysi vapaus liikkumisen suhteen). Lisäksi bonuksena tulee vielä kunnon ylläpitäminen sekä tätä kautta varmasti vähemmän sydän ja verisuonisairauksia ym. Saksassa ymmärtääkseni ainakin on suunniteltu jopa "moottoritunneleita" polkupyöriä varten, eli ilmassa roikkuvia putkia, joissa on myötätuuli. Näitä voisi kaivata Suomeenkin vilkkaimmille pyöräreiteille.
Pidemmillä matkoilla tulee sitten joukkoliikenne tai autoilu kysymkseen, riippuen reitistä. Itse en ainakaan liityntään suunniteltua bussiliikennettä käyttäisi, ehkä joissakin tapauksissa voisi bussista raiteille vaihtaa, mutta sen enempää en kovin mielellään. Eli jos kulkee suora reitti lähtöpisteestä päätepisteeseen joukkoliikenne, muuten henkilöauto. Ja suuremmalla kuormalla henkilöauto ehdottomasti.
Sitten kaupungista toiseen suuntautuvilla matkoilla yksin tai kaksin juna vie ehdottomasti voiton, suuremmalla kuormalla on jo mukavempi ajella autolla, ja varsinkin mökille koko perheen kanssa lähdettäessä on henkilöauto voittamaton.
Summa summarium, nykyinen asuinkaupunkini Oulu, joka on pitkälti suunniteltua kevyettä liikennettä ja henkilöautoja silmälläpitäen on huomattavasti vaikuttanut mielipiteisiini Saa nähdä miten muuttuu kun syksyllä muuttaa Espooseen opiskeluiden perässä.