Pikavuorobussien linjakilvet

Ainakaan linjoilla U280 ja U290 ei linjanumero ole auttanut osaa ihmisistä erottamaan mikä vuoro menee moottoritietä ja mikä ei. Parempi ainakin Helsingin suuntaan laittaa "moottoritietä Helsinkiin"-kyltti niin säästyy turhilta kyselyiltä. Ainakin melkein.
Itse olen nykyisten kylttien kannalla mutta tottakai avoin uusille ideoille. Pelkään vaan, että numerot sotkevat ihmisiä entisestään, mene ja tiedä.
Tuntuu, että yhä harvempi niitä kylttejä enää muutenkaan jaksaa tavata. Helpompi kysyä kuljettajalta, vaikka se sitten vaatisi auton turhankin pysäyttämisen;)
 
Ainakaan linjoilla U280 ja U290 ei linjanumero ole auttanut osaa ihmisistä erottamaan mikä vuoro menee moottoritietä ja mikä ei. Parempi ainakin Helsingin suuntaan laittaa "moottoritietä Helsinkiin"-kyltti niin säästyy turhilta kyselyiltä.

Syynsä voi olla silläkin, ettei Veikkolassa taida edelleenkään olla yhdelläkään bussipysäkillä eri linjoista kertovia "päreitä" YTV:n seutulippualueen ulkopuolisista paikoista nyt puhumattakaan. Nyt kun vielä vanhat MVW:n linjat tulevat seutulipun piiriin, olisi aika saada edes Turuntien varren pysäkeille Veikkolaan kunnolliset pysäkkimerkinnät. Päreissä voisi lukea esimerkiksi [280 Turunväylää Helsinkiin] ja [290 Turuntietä Helsinkiin]. Vastasuunta onkin hankalampi juttu kun linjanumero ei kerrokaan Veikkolasta maalle päin oikeastaan yhtään mitään. Reitit kun haarautuvat pian Veikkolan jälkeen muun muassa Lohjan, Nummi-Pusulan, Nummelan ja Tervalammen suuntiin.
 
Vastasuunta onkin hankalampi juttu kun linjanumero ei kerrokaan Veikkolasta maalle päin oikeastaan yhtään mitään. Reitit kun haarautuvat pian Veikkolan jälkeen muun muassa Lohjan, Nummi-Pusulan, Nummelan ja Tervalammen suuntiin.

Reittejä voisi numeroida tyyliin 281, 282, 283... Samalla kirjavaa reittivalikoimaa voisi yksinkertaistaa selkeämmin hahmotettaviksi runkolinjoiksi, ettei tarvitsisi mennä 281B, 281K -mallisiin linjatunnuksiin, niistä tulisi tosi sekavia. Näitä reittejä Veikkolasta länteen päin ei edes näe mistään kartalla, ainoa vaihtoehto on yrittää arvailla pysäkkien nimistä, mistä bussi oikein kulkee. Missähän mahtaa olla vaikkapa Kasvihuoneilmiö-niminen pysäkki? :D
 
Linjanumerointi löytyy myös norjasta.
Numeroinnin voisi tehdä niin että 8 tietä ajaisi 8xx numeroiset,4 tietä 4xx numeroiset yms. tietäväthän monet ihmiset minkä tien varressa mikäkin kaupunki tai kunta sijaitsee

Niin voisi, mutta kun ainakin pääkaupunkiseudulla ja Varsinais-Suomessa on käytössä seutujen sisäiset kolminumeroiset linjanumeroinnit. Mistä siis tietäisi, onko vaikkapa 3xx-linja Vihtiin vai Tampereelle menevä bussi?
 
Niin voisi, mutta kun ainakin pääkaupunkiseudulla ja Varsinais-Suomessa on käytössä seutujen sisäiset kolminumeroiset linjanumeroinnit. Mistä siis tietäisi, onko vaikkapa 3xx-linja Vihtiin vai Tampereelle menevä bussi?

Jos kaukoliikenteessä otettaisiin käyttöön linjanumerointi, niin sen pitäisi olla neljällä numerolla ilmaistava järjestelmä, ehkä jopa viidellä, joista kaksi ensimmäistä kertoisi tien tai seutukunnan sekä jotkin yleiskoodit erikoistarpeisiin. Pikavuorot voisivat edelleen käyttää PIKA-kilpeä. Tietysti tälläisen idean toteuttaminen vaatisi liikenneministeriön päätöksen (vähintään?) sekä paljon lisätyötä lääneille. Ja toisi se lisätyötä (ja menoja) myös linja-autoyrityksille uusien kilpien ja muiden viritysten kanssa.
 
Jos kaukoliikenteessä otettaisiin käyttöön linjanumerointi, niin sen pitäisi olla neljällä numerolla ilmaistava järjestelmä, ehkä jopa viidellä, joista kaksi ensimmäistä kertoisi tien tai seutukunnan sekä jotkin yleiskoodit erikoistarpeisiin. Pikavuorot voisivat edelleen käyttää PIKA-kilpeä. Tietysti tälläisen idean toteuttaminen vaatisi liikenneministeriön päätöksen (vähintään?) sekä paljon lisätyötä lääneille. Ja toisi se lisätyötä (ja menoja) myös linja-autoyrityksille uusien kilpien ja muiden viritysten kanssa.
Ja mistähän hemmetistä satunnaiset pikavuoromatkustajat, joita on yllättävän paljon, muistaisivat jumalattoman pitkät linjanumerot ? Täysin utopistista ja suorastaan idioottimaista ajattelua.
 
Ja mistähän hemmetistä satunnaiset pikavuoromatkustajat, joita on yllättävän paljon, muistaisivat jumalattoman pitkät linjanumerot ? Täysin utopistista ja suorastaan idioottimaista ajattelua.
Niinpä. Nähdäkseni ainoa tapa, miten nämä voisivat tulla kyseeseen, olisi vaikka ilmoittaa ensimmäisenä lukuna etelästä/lännestä lähdettäessä käytettävän tien ja toisena idän/pohjoisen postinumeroalueen. Esimerkiksi Turusta Tampereelle menevät pikavuorot olisivat joko 9/33, 10/33 tai 41/33. Jyväskylään jatkavat ajettaisiin sitten mm. linjatunnuksella 9/40. Mutta miten saada satunnaiset matkustajat tietämään tai muistamaan tämä? Melkein parempi käyttää tämäkin tila määräpaikkojen ja välipisteiden esittämiseen. Etenkin, jos bussi ei kulje pääasiassa valta- tai kantatietä, vaan jotain kolminumeroista seututietä.
 
Niinpä. Nähdäkseni ainoa tapa, miten nämä voisivat tulla kyseeseen, olisi vaikka ilmoittaa ensimmäisenä lukuna etelästä/lännestä lähdettäessä käytettävän tien ja toisena idän/pohjoisen postinumeroalueen. Esimerkiksi Turusta Tampereelle menevät pikavuorot olisivat joko 9/33, 10/33 tai 41/33. Jyväskylään jatkavat ajettaisiin sitten mm. linjatunnuksella 9/40. Mutta miten saada satunnaiset matkustajat tietämään tai muistamaan tämä? Melkein parempi käyttää tämäkin tila määräpaikkojen ja välipisteiden esittämiseen. Etenkin, jos bussi ei kulje pääasiassa valta- tai kantatietä, vaan jotain kolminumeroista seututietä.
Niin eikä näin reilun parinkymmen vuoden kokemuksella linja-autoliikenteestä, kuljettajana, ole monellakaan lukutaitoisella sekä puhetaitoisella matkustajalla ole ollut vaikeuksia päästä oikean pikavuoroauton kyytiin oikeaan aikaan oikealta pysäkiltä. Harrastajista en sitten tiedä.
 
Niin eikä näin reilun parinkymmen vuoden kokemuksella linja-autoliikenteestä, kuljettajana, ole monellakaan lukutaitoisella sekä puhetaitoisella matkustajalla ole ollut vaikeuksia päästä oikean pikavuoroauton kyytiin oikeaan aikaan oikealta pysäkiltä. Harrastajista en sitten tiedä.

Johtuu siitä, että ne jotka osaavat busseja käyttää, käyttävät niitä. Ne jotka eivät osaa käyttää tai eivät ole varma osaavatko, menevät varmuuden vuoksi junalla, autolla tai jättävät menemättä. Jos uusia matkustajia halutaan, olisi hyvä tehdä systeemistä helppotajuinen. Vaikeimpia ovat maaseudun vakiovuorot, niiden poikkeuksien poikkeuksia ei muista kukaan. Pikavuorot nyt sentään kulkevat useimmiten järkevästi, mutta ei niistäkään aina ota selvää. Olisi helppoa, jos pysäkillä lukisi tarvittavan pikavuoron numero ja määränpää, niin voisi olla varma, että on oikeaan paikkaan menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Satunnaismatkustajat varmaan välttävät pysäkkejä ja nousevat autoasemalta kyytiin, jolleivät ole asioista aivan varmoja.

Välillä linjakilpiin koitetaan tunkea liikaa informaatiota. Sinänsä se kilpien tekniikka on toisarvoista. Edessä isolla pitäisi olla se tieto, jolla vuoron erottaa muista samoihin aikoihin kulkevista vuoroista. Lisäkilpi ikkunalla on ihan hyvä neuvomaan niitä satunnaismatkustajia linja-autoasemalla vaikkapa vaihtoyhteyksistä.

Ihmettelen sitä, miksi nyt elektroniikan aikakaudella Helsingistä lähtevien bussien linjakilvissä eniten tilaa vie sana Helsinki. Vaikkapa Vaasan bussin kilpiin mahtuisi isolla "FORSSA-PORI-VAASA" jos sen Helsingin voisi jättää pois. Pitkillä linjoilla olisi hyvä, jos linjakilpi päivittyisi matkan edetessä. Luulisi olevan mahdollista. Vaikkapa Helsinki-Hämeenlinna -linjalla lähtiessä on olennaista, että jossain lukee HYRYLÄ, Hyvinkäällä taas kiva tietää, mennäänko Oitin vai Riksun ja Tervakosken kautta.

Vanha tapahan on se, ettei etukilpien teksti muutu takaisin lähdettäessä. Helsingin ja Porvoon välisessä linja-autossa edessä lukee "HELSINKI-PORVOO" suunnasta riippumatta. Sivukilpi sitten osoittaa määränpään. Tuosta kanssa luulisi elektroniikan aikakaudella päästävän eroon.

Olipa kerran Forssan linja-autoasemalla vierekkäin laiturissa kaksi samanlaista Pekolan pikabussia. Molemmissa edessä teksti "PIKA TURKU-LAHTI". Turkuun menevän sivukilvessä "PIKA LAHTI" ja Lahteen menevän sivukilvessä "PIKA TURKU". Onneksi ei käytetä rahastajia tuolla niin ongelma huomataan jo lippua ostettaessa.
 
Vanha tapahan on se, ettei etukilpien teksti muutu takaisin lähdettäessä. Helsingin ja Porvoon välisessä linja-autossa edessä lukee "HELSINKI-PORVOO" suunnasta riippumatta. Sivukilpi sitten osoittaa määränpään. Tuosta kanssa luulisi elektroniikan aikakaudella päästävän eroon.

Paha vaan, kun sivukilven näkee kun bussi on juuri siinä vieressä menossa ohi. Edessä sen määränpään pitäisi lukea. Lahteen päin mentäessä Turku-Lahti ja Turkuun päin mentäessä Lahti-Turku. Ei sen kummempaa. Hyviä ehdotuksia nuo, että matkan varrella kilven teksti voisi vaihtua paikallisten tarpeiden mukaan. Joka kunnan kohdalla voisi olla joku oma numero, jos reitti mukailee kunnassa jotain paikallisliikenteen reittiä. Heinolassa on ainakin tuo 3-numero muistaakseni.
 
Numeroinnin hankaluuden huomaa hyvin vaikkapa Helsinki-Nikkilä välillä. Periaatteessa jokaiselle reitille Nikkilästä eteenpäin on varattu oma numeronsa. Tuota järjestelmää ei enää kuitenkaan noudateta täysin. Osalla vuoroista on myös vaihtoyhteyksiä Nikkilässä numerottomille vuoroille. Riittäisi täysin, jos kaikilla olisi sama numero, vaikkapa 780 Jokivarren ja 780K Nikinmäen kautta. Tällä yksinkertaisella numeroinnilla auto erottuisi parhaiten Lahden ja Porvoon suuntien kaukoliikenteestä. Liikenne Nikkilään on silti niin harvaa, ettei erehtymisen vaaraa ole. Helsinki-Nikkilä-Porvoo -linjan auton ohittaessa pysäkin, ei pysäkillä varmastikaan ole vielä kukaan odottamassa Helsinki-Nikkilä-Halkia -autoa.

Virossa ja Latviassa kaikilla kaukobusseilla on numero. Systeemi on niin monimutkainen, että suurin hyöty on bussiasemalla etsittäessä samaa numeroa kuin lipussa lukee. Suomessa sama systeemi tarkoittaisi sitä, että vaikkapa Hesan ja Porvoon välillä olisi pelkästään Pukkilan Liikenteellä viitisen numeroa käytössä.
 
Satunnaismatkustajat varmaan välttävät pysäkkejä ja nousevat autoasemalta kyytiin, jolleivät ole asioista aivan varmoja.

Monessa kunnassa ei ole edes linja-autoasemaa, vaan on ainoastaan pysäkkejä. Tarkastelet tätä nyt aika kaupunkikeskeisesti. Helsingissä on helppoa, mutta jossain syrjäkylillä, jossa menee vakiovuoroja miten sattuu, niin joku logiikka niissä olisi mukava löytää. Vaikka sitten nettiin avattava selkeä reittiopas nykyisen Matkahuollon netissä olevan pysäkkilistan sijaan.
 
Takaisin
Ylös