Pikavuorobussien linjakilvet

Niin, ehkäpä pärjätttäisiin helpomallakin kilvityksellä, mikäli kunnat viitsisivät laittaa, no ensinnäkin pysäkkikatoksen, mutta sinne jotain informaatiota, mihin pääsee milläkin ja milloin. Ja jotka turhautuneet teinit voisivat sitten töhriä ja tuhota. Itse olen myös tällä "lyhyestä virsi kaunis"-linjalla eli ei yritetä laittaa liikaa koodeja ja paikkoja kilpiin vaan ymmärrettävän yksinkertaisesti.
Ja mitä kaupunkikeskeisyyteen tulee, kyllä tuo kampistakin lähteminen tuntuu olevan osalle aika ylivoimaista. Kaipa jotkut sitten pitäisi vaan taluttaa kädestä oikeaan bussiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipas kahteltua Amperin NG-Volvon yhtiölle moderneja linjakilpiä. Isolla fontilla on juttua näpytelty eli varmasti näkyy, teksti vaihtuu parin sekunnin välein mutta jaottelu on kyllä melko huvittava:

PIKA
HELSINKI
INKOO-KARJAA
T:SAARI-HANKO

Och samma på svenska, en tosin nyt satu muistamaan tuliko ruattinkieliset tekstit heti suomenkielisten paikkakuntien perään vaiko pyörikö se rimpsu sitten vielä erikseen.



 
Numeroinnin hankaluuden huomaa hyvin vaikkapa Helsinki-Nikkilä välillä. Liikenne Nikkilään on silti niin harvaa, ettei erehtymisen vaaraa ole. Helsinki-Nikkilä-Porvoo -linjan auton ohittaessa pysäkin, ei pysäkillä varmastikaan ole vielä kukaan odottamassa Helsinki-Nikkilä-Halkia -autoa.

Itse asiassa näin on käynyt omalla kohdallani kun autot jumittuivat Manskun iltapäiväruuhkiin. Pysäkillä ollut herrasmies oli menossa Porvooseen (auto joka lähtee 16.20 Helsingistä), mutta pysäytti Halkialle menevän auton (auto 16.05 Helsingistä). Pikku juttu sinänsä, mutta linjanumerointi ei sovi kaikille ihmisille, varsinkaan linja-autojen satunnaiskäyttäjille.
 
Joo tuossa Amperin tapauksessa on hieman lähtenyt ehkäpä mopo käsistä. Mutta muuten selkeän isolla on kirjailtu. Kunhan matkustajat muistaisivat vaan seurata sitä kilpeä sitten loppuun asti eli ei tule mittelöitä siitä, lukiko siellä jossain vaiheessa jotain vaiko eikö.
 
Kaipa jotkut sitten pitäisi vaan taluttaa kädestä oikeaan bussiin.

Aivan totta. Osa väestä tarvitsisi oman opastajan. Ihan kuin autoissa on nykyään navigaattorit, jotka neuvovat kädestä pitäen. Samanlaisia voisi puuhata julkisia varten. Suurimmat ongelmta ovat satunnaiskäyttäjillä, heitä varten pitää olla hyvät opasteet ja selkeät linjamerkinnät busseissa ja pysäkeillä.
 
Noista kilvistä tuli mieleen, että ainakin osassa KA-yhtymän autoista kilvet ovat aika huonosti informoivat. Esimerkiksi kun Kuopion Liikenne ajaa Helsinki-Lahti-Kuopio-Oulu pikavuoroa niin ainakin ennen tuon vuoron kilvissä oli "Pika Hki-Oulu". Tuossa olisi ainakin parantamisen varaa.
 
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?limit=all&cat=all&photo=1446

Katsokaapa linkistä (jos ette ole vielä nähneet) kuinka mitättömän kokoinen linjakilpi Ventoniemen autossa numero 30. :mad:
Onhan jossain Savonlinja Mersussa vastaavan kokoisia oikein kaksikappaletta. Kylläkin noi ovat kamalia. Ihme ettei bussi ohittele jokaista korvressa/kaupungissa olevaa pysäkkiä.

Noista kilvistä tuli mieleen, että ainakin osassa KA-yhtymän autoista kilvet ovat aika huonosti informoivat. Esimerkiksi kun Kuopion Liikenne ajaa Helsinki-Lahti-Kuopio-Oulu pikavuoroa niin ainakin ennen tuon vuoron kilvissä oli "Pika Hki-Oulu". Tuossa olisi ainakin parantamisen varaa.

Ei niihin nauhakilpiin mahdu enempää. Pitäisi tehdä koko keulan levyisiä ja kaksi tai kolmirivisiä nauhakilpiä. Oikeastaan pitäisi olla semmoiset, mutta jotain muuta tekniikkaa kuinpistematriisit tai nauhat.
 
Esimerkiksi kun Kuopion Liikenne ajaa Helsinki-Lahti-Kuopio-Oulu pikavuoroa niin ainakin ennen tuon vuoron kilvissä oli "Pika Hki-Oulu". Tuossa olisi ainakin parantamisen varaa.

Pitäisi tehdä koko keulan levyisiä ja kaksi tai kolmirivisiä nauhakilpiä. Oikeastaan pitäisi olla semmoiset, mutta jotain muuta tekniikkaa kuinpistematriisit tai nauhat.

Minulta meni nyt Kotkalaisen viesti hieman ohi, alla olevassa liitteessä on esimerkki mitenkä matriisikilpiä voi hyödyntää. Miksi keksiä jotain muuta, kun linjakilpi taipuu esimerkiksi tällaiseen esitystapaan? Vaikkakin esimerkki on paikallisliikenteen bussista, voisi tuohon kuvitella linjanumeron paikalle "PIKA", välipaikkakunnat väliin pienemmällä ja isommalla Oulu.

Matriisikilpihän nimenomaan mahdollistaa esittää vaikka mitä, kun vain resoluutiota on tarpeeksi.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1342_edit.JPG
    IMG_1342_edit.JPG
    77 KB · Lukukerrat: 843
Minulta meni nyt Kotkalaisen viesti hieman ohi, alla olevassa liitteessä on esimerkki mitenkä matriisikilpiä voi hyödyntää. Miksi keksiä jotain muuta, kun linjakilpi taipuu esimerkiksi tällaiseen esitystapaan? Vaikkakin esimerkki on paikallisliikenteen bussista, voisi tuohon kuvitella linjanumeron paikalle "PIKA", välipaikkakunnat väliin pienemmällä ja isommalla Oulu.

Tuli tarkoitettua, että nauhakilpiä ei kannattaisi enää laitella uuteen kalustoon, koska niissä informaatio menee helposti epäselväksi, kun joudutaan laittamaan pientätekstiä. Ne haukkumani pistematriisit olivat oikeastaan ne Savonlinjan joskus aikoja sitten suosimia erittäin epäselviä matriisikilpiä, joista ei saa kuin läheltä selvää. Ne tosin voivat olla riittävän isoina selviä, mutta jos laitetaan nykyiseen kokoluokkaa noudattaen, niin teksistä ei saa suoraan sanoen mitään selvää.

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?limit=all&cat=all&photo=1446

Katsokaapa linkistä (jos ette ole vielä nähneet) kuinka mitättömän kokoinen linjakilpi Ventoniemen autossa numero 30. :mad:

Tuli mieteltyä lisää tosta 30 kilvestä, niin se vaikuttaa melko samanlaiselta kuin Portugalissa toimivalla Rede Expressosin autoissa olevat ledikilvet paitsi, että Portugalissa ne ovat hiukan kapeampia, että mahtuu lukemaan "FATIM" (pitäisi lukea Fatima). Tosin siellä voi rullata kilvessä kaikki paikat joissa linja käy. Kuitenkin pitää sanoä, että Suomessa kilvet ovat sinällään OK, mutta toivottavasti säästöä tehdessä ei päädytä näihin linjakilpiin. (Nauhakilpi jossa lukisi esim. "PIKA" ja tuulilasin alakulmassa käytetyllä kirjekuorella esim" Hki-Porvoo-Loviisa-Karhula-Kotka).
 
SL-autoyhtymältä terveisiä: tulipa tänään bongattua Lahdentiellä bussi, jossa luki mustaa valkoisella suurella selkeällä fontilla bussin kyljessä muistaakseni PIKA HELSINKI-JYVÄSKYLÄ-OULU. Täsmällinen havaittu teksti ei valitettavasti ole, koska en muistanut kirjoittaa koko litaniaa ylös ja säikeen etsimisessä kesti.
 
SL-autoyhtymältä terveisiä: tulipa tänään bongattua Lahdentiellä bussi, jossa luki mustaa valkoisella suurella selkeällä fontilla bussin kyljessä muistaakseni PIKA HELSINKI-JYVÄSKYLÄ-OULU. Täsmällinen havaittu teksti ei valitettavasti ole, koska en muistanut kirjoittaa koko litaniaa ylös ja säikeen etsimisessä kesti.

Tuo teksti kyllä näkyy sivulta katsottuna ihan hyvin... Mutta ilo pysäkkiä lähestyvää autoa keulan suunnasta katsovalle on täysin nolla. Vielä kun kyseisen "Jumbon" linjakilvet ovat kuin 70-luvulta pienine teksteineen, ei voi ainakaan kehua ratkaisua.

Vanhaan aikaanhan oli ihan tavallista, että auton ajama linja oli maalattu kylkeen ikkunalinjan alapuolelle. Vielä 80-luvulla muistuu mieleen mm. Töysän Linjan Kutter 9 -korisia autoja, joissa sivuikkunoiden alapuoliseen metallilistaan oli kirjoitettu linjareitti.
 
Tuo teksti kyllä näkyy sivulta katsottuna ihan hyvin... Mutta ilo pysäkkiä lähestyvää autoa keulan suunnasta katsovalle on täysin nolla. Vielä kun kyseisen "Jumbon" linjakilvet ovat kuin 70-luvulta pienine teksteineen, ei voi ainakaan kehua ratkaisua.

Tätä ratkaisua käytetään myös Alamäen lappia expressissä. On se kuitenkin parempi kun vain "PIKA OULU". Toisaalta ehkä niitä kaikkia pikkupaikkoja ei tarvitsisi kilpeen tunkea. Joku "Pika Helsinki-Jyväskylä-Oulu" varmaan riittäisi ihan hyvin.
 
Takaisin
Ylös