Tokihan oli matkustajan vika taas, mutta jotain ongelmia kyllä pikavuoroliikenteessä on. Matkustin tänään Helsingistä Oopperan pysäkiltä Porin pikavuorossa. Eräitä havanintoja tuli tehtyä.
Ilmeisesti totuttua Satakunnan Liikenteen laatua on enää turha odottaa. 12:00 vuorossa näin hiihtolomien alkaessa oli vain yksi auto, osan matkasta ihmisiä seisoi käytävällä. Rahastajaa ei myöskään ollut ja välipysäkeillä meni niin paljon aikaa, että itse olin perillä 15 min normaalia myöhemmin. Oma vikani toki, mutten ehtinyt vaihtaa toiselle linjalle, mistä seurauksena 45 min kävely matkatavaroiden kera. Eipä vain koskaan ennen ole noin myöhässä auto ollut normaalikelillä.
Oopperan pysäkille tuli letkassa autoja. Keulilla Tervo, sitten Pohjolan 280-vakio, Vainion keltainen Turun pikalinjalla ja joku Korsisaarikin sitten perässä. Eräs tyttö keskittyikin sitten tiirailemaan Pohjolan ja Korsisaaren valkoisten vaunujen linjakilpiä, jolloin välissä mennyt keltainen Vainio, jossa oli vielä poikkeuksellisen pienet ja heikosti aurinkoa vasten erottuvat linjakilvet, jäi huomaamatta. Minkäs teet, matkustajan vikahan se on, jos ei autoja pysäytä. Tosin jos olisi ensimmäisen auton pysäyttänyt, olisi se Turun pika pyyhkäissyt ohi, joten ei kai mitään keinoa autoon pääsemiseen asiaa ja firmojen värejä tuntemattomalle ole.
Eipä mitään isoja ongelmia eikä isoa valitustakaan. Laadukas liikennöinti vain on vaikeaa ja voisi miettiä keinoja näiden ongelmien ratkaisemiseen sen sijaan että niitä vähätellään. Odottelin esim. itse 20 minuuttia kaukopysäkillä ilman että yhtään autoa meni. Voisiko lähtöjä vähän jakaa tasaisemmin, jolloin tuollaista hankalaa viiden auton letkaa ei syntyisi? Etenkin Porintiellä laatu on laskenut mielestäni rahastajien vähennyttyä. Olisiko aika aikatauluihinkin painaa näitä todellisia aikoja? Voitaisiinko saada vapaa kilpailu kaukoliikenteeseen? Tokkopa ainakaan Helsingistä käsin palvelu laskisi matkustajan näkökulmasta.