- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Joillakin reiteillä lentokone on halvempi kuin bussi. Mistä se johtuu??
Bussit ovat pitkillä matkoilla, esimerkiksi Helsinki-Oulu paljon junaa kalliimpia, vaikka pitäisi olla päinvastoin matkustajien houkuttelemiseksi. Junakaan ei mitenkään halpa kulkuväline ole. Lentoliikenteessä kilpailu pakottaa myymään lippuja edullisesti, jotta hiljaisempiin vuoroihin saadaan lisää matkustajia. Jotta tämä sama systeemi toimisi junissa ja busseissa, olisi annettavien alennuksien oltava suuria (esim. -50 %), jotta se ohjaisi kysyntää hiljaisempiin vuoroihin.
On tällaisia alennuksia ainakin joillain yhtiöillä. Ventoniemellä on vuoroissa Helsinki-Nurmijärvi th-Hyvinkää käytössä Happy Hour-tarjous, jossa hiljaisilla vuoroilla saa kaksi aikuista matkustaa yhden hinnalla, tai vaihtoehtoisesti eläkeläinen tai opiskelija lapsen hinnalla. On piristävää huomata, että tehdään tällaisia tarjouskampanjoita. Bussimatkustamisesta tulisi tehdä seutulipuilla, sarjalipuilla ja muilla tarjouksilla houkutteleva, edullinen ja paljon matkustamaan houkutteleva myös ei-alennusryhmäläisille.
Erityisesti halpa seutulippu on hyvin kiinnostava ajatus, sitä tulisi laajentaa myös pk-seudulle ja mahdollistaa eri seutulippuvyöhykkeiden kombinaatiot laajalla alueella reissaaville. 60 euron kuukausihintaan myytävä Etelä-Karjalan seutulippu ei todellakaan ole kallis, kun sillä voi matkustaa vaikkapa monta kertaa päivässä välin Luumäki-Parikkala, joka on 134 km. Myös monissa muissa maakunnissa on vastaavia suuren alueen kattavia halpoja lippuja. Ainoastaan pääkaupunkiseutu kehyskuntineen uupuu systeemistä ja hinnat ovat kalliimmat, jostain ihmeen syystä. Myös pikavuoroissa tulisi saada matkustaa seutulipulla, seutulipun kuukausihinta voisi tällöin olla hieman suurempi, mutta ei tarvitsisi joka kerta maksaa erikseen pikavuorotaksaa.
Viimeksi muokattu: