late- sanoi:
Kuitenkin pitää hyväksyä sekin, että Suomessa peruskallio on pääsääntöisesti kaikkialla ja jokseenkin yhtenäistä.
Kyllä Suomessakin on toivottomia pohjarakentamisolosuhteita, jos yleistetään tunnelien rakentamista koko Suomessa.
Entistä merenpohjaa olevilla savikoilla peruskallio voi olla hyvin syvällä ja pohjarakentamisolosuhteet hyvin hankalat. Tämä on tilanne Turun keskustassa, jossa jokilaaksossa on jopa 60-70 m savea. Mäet ovat toki kalliolla. Tästä seuraa se, että keskustassa maanalainen rakentaminen on kannattamatonta savikkoalueella, mutta mahdollista kalliossa.
Hyvä esimerkki maanalaisen rakentamisen kustannuseroista Turussa. Kallioon tehty P-Louhi maksoi noin 25 000 e/autopaikka. Torin alle (savikkoalueelle) suunnitellun toriparkin kustannusarvio oli 77 000 e / autopaikka, ilman mm. 8 000 e/autopaikka - hintaisia arkeologisia kaivauksia sekä useita muita todellisia riskejä. Savikolle rakentaminen olisi ollut siis ainakin kolme kertaa kalliimpaa. Hankkeen todelliset rahoittajat kuten SOK/TOK vetäytyivät kustannusarvion jälkeen hankkeesta, jättäen asian puuhaamisen muutamalle fanaatikolle, jotka eivät ymmärrä ettei kannata ostaa samaa asiaa kolme kertaa kalliimpaan hintaan.
Myöskään Tampereen moreeniharjusta en ole täysin vakuuttunut, että tunnelin rakentaminen olisi yhtä edullista kuin peruskallioon.
Savikkoja ja harjuja on Suomessa paljon, ja mielestäni ne tulee kyllä ottaa huomioon puhuttaessa yleisesti tunnelirakentamisesta Suomessa.
Helsingissä savikot lienevät ongelma joidenkin kohteiden asemien rakentamisessa. Rautatientorin ja Hakaniementorin metroasemat olivat varmasti erittäin kalliita savikon ja täytemaan takia
late- sanoi:
Keskustoissa viimeistelyn laatu on yleensä selvästi korkeampi ainakin oheisrakenteiden osalta. Varsinkaan mahdollisia uusia kävelykatuja ei yleensä asvaltilla päällystetä.
Kyllä, mutta kävelykatualueiden kustannukset eivät ole äärettömän korkeita. Yllä esitin, mihin päädyttiin kun Turussa yhdistettiin kävelykadun toteutuneet kustannukset ja HKL:n raitiotien rakentamiskustannukset.
kuukanko sanoi:
Suomessa ei ole tehty yhtään pikaratikkaa
Kyllä, mutta Suomessa on tehty seuraavia asioita:
- Katuja ja teitä kaupunkiolosuhteissa, pohjanvahvistustöineen
- Kaupunkien katujen peruskorjauksia, mm. kävelykatuja
- Betoniin valettua raitiotierataa Helsingissä (HKL raitiotie)
- Pölkkyrataa (HKL metroliikenne ja RHK)
- Sähköistystä (HKL raitiotie ja RHK)
- Siltoja, tunneleita ja alikulkuja (tierakentaminen, HKL metro, RHK)
Näistä saa käytännössä koottua luotettavat pikaraitiotien rakentamisen kustannustiedot.
Toki tässä on myös kysymys siitä, millaista pikaraitiotietä suunnitellaan. Itse olen tehnyt vuonna 2002 kustannuslaskelmat Turkua varten katutasoon rakennetulle pikaraitiotielle, jonka maksiminopeus on 50-60 km/h. Tämä johtuen ihan pysäkkien sijoittumisesta ja muista tarpeista. Eritasoinen pikaraitiotie olisi ollut kaikissa suhteissa myös huonompi ratkaisu, ei vain kalliimpi.
Kun suunnitellaan katutasoista pikaraitiotietä, suunnitellaan tavallaan sitä, että pääkadulle rakennetaan päällysteeksi asfaltin sijasta raitiotieraiteet ja sähköistys. Lisäkuluiksi tulee uusien kaistojen varaamisen edellyttämät muut järjestelyt ja maatyöt. Lisäksi kustannukset ovat jokseenkin samat kun katumuutokset ovat samat.
Jos huippunopeus on korkeampi tai rakennetaan eritasoista rataa, kustannukset ovat toki toiset ja lisäksi arviointi muuttuu tapauskohtaisemmaksi. Siltojen kustannusten arviointi ei ole vaikeaa, mutta monimutkaisten alikulkujen ja pengerrysten arviointi on vaativampaa ja muuttuu enemmän erilaisissa hankkeissa.