- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Tuo on tietenkin spekulaatiota tarkoittiko Sahlberg suunnitelmillaan pelkkää raitiotietä, esimetroa vai oliko tarkoitus rakentaa alusta alkaen oikea metro, jos missään mitään tarkkaa dokumenttia joka kertoisi asiasta enemmän ei löydy. Termillä "snabbtrafiklinje" voidaan ymmärtää mitä tahansa näistä. Tosin adjektiivi "snabb" ei kuvaa sen ajan Helsingin raitioteitä.Antero Alku sanoi:Metroinnostus ja Saksassa Stadtbahn eli esimetro olivat vasta seuraavan vuosikymmenen juttuja. Eli Helsingin älykkäät 1000 mm. raitioverkon laajennussuunnitelmat hylättiin junan kokoisten vaunujen vuoksi huonommilla metrosuunnitelmilla vasta seuraavalla vuosikymmenellä.
Nyt täytyy muistaa että ensimmäiset esimetrot eivät olleet Saksan Stadtbahnit 60-luvulla, vaan lähempääkin löytyy esimerkkejä aikaisemmalta ajalta. Tukholmassahan rakennettiin esimetro jo 1930-luvulla, eli tunneli raitiovaunuille Södemalmin alle. Myöhemmin, 1940-luvulla kun Tukholman varsinaista metroa eli T-banaa alettiin rakentaa, tästä vanhasta tunnelista tehtiin metrotunneli, ja ensimmäinen oikea metrolinja otettiin käyttöön v 1950. Ja Söderin alla kulkeva tunneli ei olut ainoa esimetro Tukholmassa, niin myöhään kuin 40-luvulla rakennettiin T-banan kakkoslinjaakin ennakoiden esikaupunkeihin raitioteitä omalle penkalleen joita oli myöhemmässä vaiheessa helppo muuttaa metroksi. Sahlberg oli varmaan aika tarkkaan seurannut miten Tukholmassa rakennetaan metroa, ja laatinut suunitelmansa näiden kokemusten pohjalta. Tukholmassa ei tietenkään tarvittu leventää raideleveyttä koska raitioteillä oli jo valmiiksi sama raideleveys kuin metrolla. Sekin tiedetään että missään päin maailmaa ei ollut siihen aikaan maanalaista rataa, jolla olisi ollut 1 metrin raideleveys.
t. Rainer