Metromaisuus taitaisi kyllä vaatia myös sitä, että junan olisi oltava kaikissa tapauksissa paras mahdollinen joukkoliikenneväline -eli sille ei oikeastaan saisi kauheasti bussivaihtoehtoja olla -vai..?
Itsekin olisin taipuvainen kannattamaan K- ja N-junien yhdistämistä -mutta kirjaintunnus olkoon K niinkuin kurja, sitähän tuollainen suhteellisen hidas kaupunkiratajuna Vantaan takamaiden asukkaille on. Ruuhka-aikoina kaupunkiradan voisi kuormittaa täyteen ajamalla K- ja I-junia limittäin.
H-junan reitin voisi pidentää Hämeenlinnaan, jolloin kirjaimelle saataisiin oikea merkitys. Nythän se tarkoittaa vain hidasta, tai ainakin R-junaa hitaampaa tai sitten hyvää Keravan ja Tixin näkökulmasta. R puolestaan voitaisiin aina ajaa Rixusta Lahteen asti, jolloin koodille tulisi selkeä merkitys Riihimäen kautta. Missä määrin Keravan ja Rixun välisille asemille tulisi pysähdyksiä, onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys. Asemiahan ei ole kovin monta, mutta niihin on keskitetty liikennettä, joka varmaan kaipaisi tarjontaa. Sikäli en pitäisi pahana, vaikka kaikki R- ja H-junat pysähtyisivät niillä kaikilla. Eroa Z-junan pikakiitoon oikoradalla tietysti on, mutta oikorataahan nyt ei miksikään maitolaituritassutteluksi ole tarkoitettukaan -ja Rixuun voidaan lisätä menetettyjen kaukojunien korvaajaksi pitkin päivää kerran tunnissa kulkeva X-juna, jonka pysäkkejä sitten olisivat vain Tixi, Kerava ja Hyvinkää. InterCityt pysähtyisivät ensimmäisen kerran vasta Hämeenlinnassa ja Pendolinot Tampereella.
Rantaradan suunnassa lisävuoroja tarvittaisiin Läntiselle Uudellemaalle, mutta niiden lisääminen on radan yksiraiteisuuden takia helpommin sanottu kuin tehty. Turun IC:jen pitäisi ehdottomasti lakata pysähtelemästä Kirkkonummella turhan takia, mutta minkäs teet, jos liittymäjunaa Karjaalta/lle ei yksinkertaisesti pystytä radalle mahduttamaan..?