Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä
Vaikka Savonlinja-konsernin ja Pohjolan Liikenteen ajatuksena saattaakin olla tuo kokemuksien kerääminen kilpailutetusta liikenteestä, niin minä en ymmärrä, mitä järkeä on tulla keräämään huonoja kokemuksia. Jos yritykset haluaisivat aidosti valmistautua kilpailutukseen, ne yrittäisivät pääkaupunkiseudulla ja Turussa kehittää toimintansa niin tehokkaaksi, että ne pystyisivät ajamaan liikennettä voitolla (kuten esim. pääkaupunkiseudulla Concordia ja Turussa seitsikon firmat). Jos kilpailutetussa liikenteessä käydään vaan tekemässä tappiotarjouksia, ei opita muuta kuin tieto oman kilpailukyvyn puutteesta.
Voi tosin olla, että kun hintataso pääkaupunkiseudulla ja Turussa on nyt noussut sen verran, että tarjoukset ovat pääsääntöisesti kannattavia, voivat valtakunnallisetkin firmat lopettaa tappiotarjousten tekemisen ja silti voittaa jotakin. SL-Autolinjojen vasta Turussa voittamassa paketissa hinta nousi 9,4%. Edelleen näyttää kuitenkin siltä, että kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneet yritykset pärjäävät paremmin.
Vastaavalla tavalla bussiliikenteessä lähinnä monopoliliikennettä hoitava Savonlinja-konserni on pienellä osuudella mukana pääkaupunkiseudun kilpailutuksessa millä tahansa mittarilla ilmeisen kannattamattomilla tarjouksilla (alhaiset hinnat ja upouusi kalusto, vaikka sopivaa käytettyäkin olisi tallissa). Turussa konserni on aktiivisempi, mutta molemmissa perimmäinen tarkoitus lienee tutustua tilanteeseen ennen väistämättömäksi oletettua kilpailutuksen laajenemista myös muille kaupunkiseuduille. Vastaava tarkoitus voisi olla takana myös Pohjolan Liikenteen pääkaupunkiseudun liikennöintiharrastuksessa, jota konsernin edustajat ovat julkisuudessa kehuneet kannattamattomaksi toiminnaksi.
Vaikka Savonlinja-konsernin ja Pohjolan Liikenteen ajatuksena saattaakin olla tuo kokemuksien kerääminen kilpailutetusta liikenteestä, niin minä en ymmärrä, mitä järkeä on tulla keräämään huonoja kokemuksia. Jos yritykset haluaisivat aidosti valmistautua kilpailutukseen, ne yrittäisivät pääkaupunkiseudulla ja Turussa kehittää toimintansa niin tehokkaaksi, että ne pystyisivät ajamaan liikennettä voitolla (kuten esim. pääkaupunkiseudulla Concordia ja Turussa seitsikon firmat). Jos kilpailutetussa liikenteessä käydään vaan tekemässä tappiotarjouksia, ei opita muuta kuin tieto oman kilpailukyvyn puutteesta.
Voi tosin olla, että kun hintataso pääkaupunkiseudulla ja Turussa on nyt noussut sen verran, että tarjoukset ovat pääsääntöisesti kannattavia, voivat valtakunnallisetkin firmat lopettaa tappiotarjousten tekemisen ja silti voittaa jotakin. SL-Autolinjojen vasta Turussa voittamassa paketissa hinta nousi 9,4%. Edelleen näyttää kuitenkin siltä, että kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneet yritykset pärjäävät paremmin.