PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä

Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

Höpö höpö. Tilinpäätöstiedothan on julkisia ja webistä vapaasti selattavissa. Pääkaupunkiseudun sopimusliikenteessä eniten voittoa tekee Concordia Bus Finland.

Täältä löytyvät ainakin nämä taloustiedot:
http://www.inoa.fi/

Voidaanko ajatella, että jos Pohjolan Liikenteellä noudatettaisiin tehokkaampia käytäntöjä, niin voitto paranisi nykyisestä selvästi? Nykyiset käytännöt voivat toki työntekijöille olla kevyempiä, vaikka näennäisesti tehottomia, jolloin työssäjaksaminen olisi parempaa.
 
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

Nykyiset käytännöt voivat toki työntekijöille olla kevyempiä, vaikka näennäisesti tehottomia, jolloin työssäjaksaminen olisi parempaa.

Tämä tulee vastaan lähinnä tilaajan kiertoja tiukemmin ajamisessa ja siirtoajoihin varatussa ajassa. Näillä asioilla "leikkineet" firmat ovat saaneet kokemusta niiden vaikutuksesta mm. sairaspoissaoloihin ja vaihtuvuuteen ja sitä kautta kokonaistaloudellisuuteen. Lopputuloksena nähdään, että kaikissa isoissa firmoissa on tilaajan kiertoja tiukemmin ajamista, siirtoajojen tarkkaa kellotusta ja viimeisten sivujen ajoaikojen seurantaa.

Jotkut tehottomat käytännöt taas haittaavat myös työtyytyväisyyttä, mainitsit itse mm. pitkät palkalliset tauot.

Usein on myös niin, että jo firman voitollisuus sinällään lisää työtyytyväisyyttä. Silloin työntekijöillä ei ole pelkoa siitä, että firma menisi nurin tai päättäisi lopettaa toimintansa pääkaupunkiseudun sopimusliikenteessä.

Olen ennenkin kirjoittanut täällä, että Concordian esimerkki näyttää, että pääkaupunkiseudulla on täysin mahdollista tehdä voittoa sopimusliikenteessä, jos vain toiminta osataan järjestää tehokkaasti. Viimeisimmässä Bussiammattilaisessa Westendin Linjan toimitusjohtaja välitti samaa sanomaa.
 
Takaisin
Ylös