Ennen tässä pähkäiltyjen rataremonttien valmistumista Pendolinojen vuodet ovat lopullisesti täynnä ainakin kaukoliikenteessä. Onneksi niin, viheliäisitä pizzamopoista ei koskaan ole suomalaisille ollut muuta kuin harmia ja vain täydellinen idiootti voi niitä puolustaa. Toki niitä voidaan ajaa loppuun esim.työmatkaliikenteessä tai lentokenttäsukkuloina, mutta jos Helsingin ja Oulun välille kunnon nopeaa junaa ollaan hankkimassa, sen on oltava pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltu ja rakennettu uusi paketti, joka sitten nopeudellaankin on rinnasteinen Saksan ICE:hen tai Ranskan TGV:hen. Kaksikerroksisten IC-vaunujen (ja niillä kenties ajettavien InterRegio-vuorojen?) varaan tämä, kuten muukin pitkien matkojen matkustajaliikenne Suomessa, on rakennettava.
On sinällään hullua, että IC:t pysähtelevät muuallakin kuin keskustaajamissa. Pohjanmaan radalta tällaisia turhia seisahduksia ovat oikeastaan kaikki muut, paitsi Hämeenlinna, Tampere, Seinäjoki, Kokkola ja joku Pohjois-Pohjanmaan solmukohdista (Vihanti tai Oulainen?). Rajatapauksina voidaan pitää Parkanoa, johon ei liitynnällä pääse, jossain määrin ehkä Seinäjoen ja Oulun väliset pikkuasematkin, mutta siellä on varsin monta alle 75 km:n asemaväliä, joka muistaakseni aikanaan (ensimmäisiä IC-junia Suomeen lanseerattaessa) määriteltiin lyhimmäksi matkaksi, joka tällaisilla junilla ylipäätään olisi mahdollista mennä. Sikäli on järjetöntä, että ilmiselvällä taajamajunalinjalla Seinäjoki-Lapua-Kauhava-Pännäinen-Kokkola yhden tai pari asemaväliä ajava asiakas joutuu hankkimaan IC-lipun...
Seinäjoelta ja Kokkolasta voidaan hyvin lähteä taajamajunilla IC:n perään ja vastaavasti saapua sitä ennen -Kokkolasta lähtevä kääntyköön sitten Ylivieskasta Ylä-Savon suuntaan eli olkoon kiskobussi. Paikallisjuna esim.Oulaisista Raaheen voisi myös olla pätevä ratkaisu.
Tuore kokemukseni Pohjanmaan radalta (pe 16.11.IC43:lla ylös ja su 18.11.IC58:lla alas) antoi vaikutelman, että tällä radalla asiat ovat hoidossa muuten, mutta nämä turhat pysähdykset viivästyttävät junaa tarpeettoman paljon. Asiakkaita on toki palveltava, mutta InterCityn kuuluu pysähtyä vain isoissa kaupungeissa.
Sama ongelma vallitsee muuten Karjalan radallakin Lappeenrannan ja Joensuun välillä, josta tosin on eräitä pysäkkejä lakkauttamalla vedetty "mutkia suoriksi". Mutta sielläkin IC nopeutuisi kummasti, jos esim.Savonlinnan kiskobussin liittymäasema olisi vaikka Imatra tai edes Simpele tai radalla kulkisi edes joku taajamajuna, joka palvelisi niitä "cityjä", jotka eivät ihan Internationalen märitelmää täytä.