- Liittynyt
- 24 Tammikuu 2007
- Viestit
- 279
Suomessa on kyllä paljonkin rataa, jonka nostaminen luokkaan 200 tai 220 km/h olisi merkittävä parannus matkustusnopeuteen, vaikka nyt Seinäjoki - Vaasa ja Toijala - Turku, soveltuvin osin. Itä-Suomea tunnen huonosti, mutta lienee niitä sielläkin. Matkustajamäärät vaan ovat nykyisellään niin pieniä, että investointeja ei tehtäne.
Miksi nostaa esimerkiksi Toijala-Turku nopeudelle 200km/h? Juna ei kilpaile tällä välillä lentoliikennettä vaan autoa vastaan. Ja juna on autoa merkittävästi nopeampi jo nykyisellään. Pikemminkin tulisi keskittyä tarjonnan ja mahdollisesti muutaman keskeisen pysähdyksen lisäämiseen. Kaiken lisäksi nopeudennosto syö ratakapasiteettia ja ei ainakaan edistä suunniteltua paikallisjunaliikennettä. Nämä argumentit sopivat useaan muuhunkin rataosaan.
Palaan vielä Oulu-Helsinki väliin: Oulusta on 850 000 matkustajaa kotimaan lennoilla(2011). Samaan aikaan Pohjanmaan radalla on Ylivieska-Oulu-välillä 905 000 matkustajaa. Lentoliikenteestä on siis teoreettisesti saatavissa matkustajia lähes saman verran kuin nykyiset junat kuljettavat. Missään muualla Suomessa ei ole läheskään tällaista lentomatkustajavirtaa ja kyseessä samaa kokoluokkaa kuin vaikka Göteborg-Tukholma. Tähän päälle tulevat vielä muiden radanvarsikaupunkien ja lentoasemien(Kokkola, Seinäjoki) matkustajat. Nämä matkustajat ovat siis olemassa, joten spekulaatiota niistä ei tarvitse edes käydä.
Espanjan suurnopeusjunat antavat hyviä viitteitä: Suuret kaupungit Sevilla, Barcelona, Malaga sijaitsevat noin 500-600km etäisyydellä Madridista, aivan kuten Oulu Helsingistä. Ranskan ja Espanjan kokemuksen perusteella (Pariisi-Lyon, Madrid-Sevilla) lentoliikenteen kulkumuoto-osuus on mahdollista tiputtaa tasolta 30-40% tasolle 7-13%. Junan osuus nousi vastaavasti 50-70 prosenttiin. Joten näen tämän perusteella Oulu-Helsinki välin nopeuttamisessa potentiaalin, joka merkitsisi yksistään Suomen kaukojunaliikenteen matkustajamääriin noin 5% ja henkilöliikennekilometreihin noin 10% kasvua.
(Development and Impact of the Modern High-speed Train: A Review)
http://dandelion-patch.mit.edu/afs/...eed Tranist Literature Review/Givoni 2006.pdf
Viimeksi muokattu: