Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Onko syynä pätkintä vai matkustajan turvallisuus? Omnissa taka osan telkku on vaarallisen osuman lähellä kun penkille istahtaa. Voi kyseessä olla WinWin tilanne eli kaapelit pysyy paikallaan ja matkustajan mahd. pään kopsahdus on pehmustettu.
 
Tyhjähköillä autoilla ajetaan näemmä edelleen.. tänään 11.00 lähdöllä Helsingistä Tampereelle tasan 3 matkustajaa Helsingistä lähdettäessä.. Onnilla lipun hinta taasen keskimäärin yli 7,50 koko päivälle, joten siellä ilmeisesti melko täyttä. Maagista.
 
Yhden vuoron matkustajamäärä yhteen kohteeseen ei kerro mitään. Pitää seurata vaikka viikonkin ajan sitä yhtä väliä. Omaa kokemusta HKI- TKU välillä on että välillä saa oikeen jonottaa bussiin varsin pitkääkin koska väkeä on niin paljon, sitten taas toisaalta bussissa voi olla kohtuu väljää. Silti yleensä oiskos semmoset 10 matkustajaa vähintään.

HKI- TRE väli voi olla eri asia. Mutta aina ja kaikkialla eivät bussit kulje tyhjinä, se on hyvä ymmärtää. Liput pääosin 5-7 euroa olleet, vielä viime vuonnakin maksoivat useimmiten vähintään 10 euroa mutta alle 20 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Yhden vuoron matkustajamäärä yhteen kohteeseen ei kerro mitään.
Kyseistä linjaa viikottain kolmostiellä havaitsevana voin sanoa, että tuo kolme on aika vakio joka vuorolla. Ennätysmäärä jonka olen laskenut (olin itse tuolloin kyydissä) on ollut seitsemän matkustajaa. Myös puhtaat 0 matkustajaa on tullut havaittua.

Vaikka HKI - TRE väliä saataisiin subventoitua muiden linjojen tuotoilla, niin loputtomiin ei kannata voittoja laittaa linjaan, jolle ei saada riittävää käyttäjäkuntaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Jos ei nyt vuoden sisällä saada matkustajamääriä kys. linjalla nousemaan, niin uskoisin Pohjolan luopuvan Tampereen linjastaan. Tuleva Blockfest ja muutkin tulevat festarit olisi oiva keino tehdä liikennöitsijä tutuksi laajemmalle käyttäjäkunnalle. Katsotaan miten markkinointi osaa hommaa hoitaa.
 
Tyhjähköillä autoilla ajetaan näemmä edelleen.. tänään 11.00 lähdöllä Helsingistä Tampereelle tasan 3 matkustajaa Helsingistä lähdettäessä.. Onnilla lipun hinta taasen keskimäärin yli 7,50 koko päivälle, joten siellä ilmeisesti melko täyttä. Maagista.

Eipä toi Onnin hinta kerro sen täyttöastetta. Monet on tavalliset matkustajat ja muut, joilla ei Onni-laseja ole päässä on kiinnittänyt huomiota Onnibussin hintojen nousuun. Itsekkin olen joutunut matkustamaan Onnibussilla 10 euron lipuilla vaikka täyttöaste on ollut alle neljäsosan. Kuljettajakin myönsi hintojen nousseen hiukan. Tosin ei ihmekkään kun tunnin vuoroväli, välillä parikin tunnissa. Ei niitä matkustajia vaan hyvin riitä noin usein kulkeviin vuoroihin. Ja tosiaan HkiTku välistä ite puhun nyt.
 
Uskoisin että pohjolan vuorot vielä löydetään. Erään kerran olisiko toukokuussa tuo 1745-lähtö hki-tampere kyydissä oli lopulta noin parikymmentä matkustajaa. Se ei nyt vielä ole kovin paljoa muttei kovin vähänkään. Jos hämeenlinnalaiset keksivät tuon ajan kanssa niin aina vaan parempi. Mielestäni onnibus on saanut jopa liikaa julkisuutta verrattuna tosiasioihin, se ei ole läheskään aina halvin vaihtoehto.
 
Pohjolan Liikenne supistaa aika reippaasti tarjontaansa vuodenvaihteessa länsi-uudenmaan alueella ja keskittyy entistä enemmän Helsinki-Nummela välille.
 
Viimeksi muokattu:
Airbus linja 540 päättyy vuodenvaihteen jälkeen ja samalla ilmeisesti myös yhteydet mm Nummelasta kentälle. Tuossa tiedotteessa kerrotaan että jatkossa Turun lentokenttäyhteydet hoidetaan suorilla vuoroilla. Tuo linjan 540 loppuminen on sääli kyllä.
 
Koskeeko tuo nyt niitä vuoroja joihin espoo, ikean pysäkillä matkustajat vaihtaneet lentokentälle/vantaalle mennessä? Eikös vainion liikennekkin ole tarjonnut jotain vaihdollista yhteyttä lentokentälle, en ole pitkään aikaan mennyt heidän kyydissä joten en muista.

Kai tuo sitten nopeuttaa matkaa. Kuinkahan pitkiä aikoja se lentokentän bussi on siellä ikealla aina odotellut ja kerännyt matkustajia busseista yleensä?
 
Tuo 540.n päättyminen on kyllä sääli. Se aiheuttaa Pohjolan Liikenteen Lentoasemayhteyksien vähenemisen 22 päivittäisestä vuorosta kuuteen. Siis Turusta.
 
Ja tuo 540 on Pohjois-Tapiolan/Mankkaan suunnilla sijaitsevasta kotipaikastani ollut Nihtisillassa tehdyllä vaihdolla todella nopea ja edullinen seutulippuhintainen lentokenttäyhteys, eli tosiaankin harmi, konsa tämä linja lakkautetaan (ja ainakin omien havaintojeni mukaan lentomatkustajien lisäksi ko. linjalla on ollut kyydissä ihan runsaasti mm. lentokentän alueen työntekijöitä).
 
Koskeeko tuo nyt niitä vuoroja joihin espoo, ikean pysäkillä matkustajat vaihtaneet lentokentälle/vantaalle mennessä? Eikös vainion liikennekkin ole tarjonnut jotain vaihdollista yhteyttä lentokentälle, en ole pitkään aikaan mennyt heidän kyydissä joten en muista.

Kai tuo sitten nopeuttaa matkaa. Kuinkahan pitkiä aikoja se lentokentän bussi on siellä ikealla aina odotellut ja kerännyt matkustajia busseista yleensä?

Omien havaintojen perusteella 540 seissyt sen pari minuuttia ja pari minuuttia Turusta tullut ootellun 540:aa. Matkustajia vähän vaihtelevasti 5-10, sen enempää en ole nähnyt. Ja lähes aina 540 on seissyt Ikealla tyhjänä, eli Espoon keskukselta ei ole tullut matkustajia kyytiin, jotka joutuisivat odottamaan.

Vainio tarjoaa yhä vaihtoja joillekkin vuoroille. Vainion vaihdot ovat Leppäsolmu (Kehä1) pysäkille Ikean sijaan. Vainiolla myös ainakin yksi suora vuoro Turusta Lentokentälle, olikohan 15:15 lähtevä.
 
Takaisin
Ylös