Valtio omistaa VR:n joten valtio voi päättää tehdä VR:lle ihan mitä hyvänsä. VR:n johdolla ei ole mitään erityisasemaa vaan jos eivät päätökset kelpaa niin lähteäkin voi vapaasti.
Ihan mitä hyvänsä sisältää myös koko tuon Oy:n myymisen. Toki VR:n johdosta voi ottaa lopputilin, mutta oletko huomannut missä mennään Finaviavyyhdissä? [Suomen] Hallitus ei halua vaatia vahingonkorvauksia Finavian hallitukselta, koska halutaan varmistaa pätevien ihmisten saaminen valtionyhtiöiden johtoon myös tulevaisuudessa. "Fataali ryypättiin" kirjoittaa IL päivän meilissään kommentoidessaan ministeri Bernerin toimintaa Finaviavyyhdissä.
En usko että hallitus on myymässä VR:ää DB:lle. Miksi möisi? Edes yksityistäminen ei liene suunnitelmissa ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Tämä DB-skenaario on ihan itse keksimäsi olkiukko. Sen sijaan ne toimet mihin hallitus näyttää olevan ryhtymässä ovat täysin loogisia ja järkeviä eivätkä mitään satunnaista hötkyilyä.
Tiedotusvälineissä on kerrottu, että hallitus harkitsee myös VR:n ja Finnairin myymistä, joten kyseessä ei ole olkiukko ja minun keksintöni. Olen käyttänyt DB:tä esimerkkinä, sillä se on mielestäni todennäköisempi ostajakandidaatti kuin esim Finnairin ostajaksi veikattu BA. Hallitus on kompuroinut nimenomaan toimiensa huonon ja liian kiireellisen valmistelun vuoksi. Hallitus on halunnut antaa toiminnastaan loogisen ja ennustettavan kuvan, mutta ei ole vakuuttanut ainakaan minua. Toki Suomessa on tässä suhteessa parempi tilanne kuin taannoisessa Ranskassa, jossa sosialistit kansallistivat yrityksiä ja saatuaan vaalivoiton ei-sosialistit yksityistivät samat yritykset.