Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Valtio omistaa VR:n joten valtio voi päättää tehdä VR:lle ihan mitä hyvänsä. VR:n johdolla ei ole mitään erityisasemaa vaan jos eivät päätökset kelpaa niin lähteäkin voi vapaasti.

Ihan mitä hyvänsä sisältää myös koko tuon Oy:n myymisen. Toki VR:n johdosta voi ottaa lopputilin, mutta oletko huomannut missä mennään Finaviavyyhdissä? [Suomen] Hallitus ei halua vaatia vahingonkorvauksia Finavian hallitukselta, koska halutaan varmistaa pätevien ihmisten saaminen valtionyhtiöiden johtoon myös tulevaisuudessa. "Fataali ryypättiin" kirjoittaa IL päivän meilissään kommentoidessaan ministeri Bernerin toimintaa Finaviavyyhdissä.

En usko että hallitus on myymässä VR:ää DB:lle. Miksi möisi? Edes yksityistäminen ei liene suunnitelmissa ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Tämä DB-skenaario on ihan itse keksimäsi olkiukko. Sen sijaan ne toimet mihin hallitus näyttää olevan ryhtymässä ovat täysin loogisia ja järkeviä eivätkä mitään satunnaista hötkyilyä.

Tiedotusvälineissä on kerrottu, että hallitus harkitsee myös VR:n ja Finnairin myymistä, joten kyseessä ei ole olkiukko ja minun keksintöni. Olen käyttänyt DB:tä esimerkkinä, sillä se on mielestäni todennäköisempi ostajakandidaatti kuin esim Finnairin ostajaksi veikattu BA. Hallitus on kompuroinut nimenomaan toimiensa huonon ja liian kiireellisen valmistelun vuoksi. Hallitus on halunnut antaa toiminnastaan loogisen ja ennustettavan kuvan, mutta ei ole vakuuttanut ainakaan minua. Toki Suomessa on tässä suhteessa parempi tilanne kuin taannoisessa Ranskassa, jossa sosialistit kansallistivat yrityksiä ja saatuaan vaalivoiton ei-sosialistit yksityistivät samat yritykset.
 
PL:n vuorot saanee tunnetuksi hyvin nopeasti tyrkkäämällä ne tarjolle VR:n verkkokauppaan.
 
PL:n vuorot saanee tunnetuksi hyvin nopeasti tyrkkäämällä ne tarjolle VR:n verkkokauppaan.
Tämä onkin jotain sellaista, missä PL voi olla yhtä ainutlaatuinen kuin OB oli ollessaan ensimmäinen, joka toi kysyntäpohjaisen hinnoittelun Suomen kaukobussiliikenteeseen.

Tällä kommentilla korostan sitä, että ihan yleisesti markkinoilla se, joka tulee ja tekee jotain ensimmäisenä, saa mm. mediajulkisuuden, jota kukaan perässä hiihtäjä ei tule koskaan saamaan. OB:n hinnoittelu oli iso uutisjuttu, se ei ollut, kun muut firmat, PL mukaan lukien, tekivät myöhemmin markkinoiden paineesta saman eli oman muuttuvan hinnoittelunsa.

Vaikka ennustaminen on epävarmaa ja siihen ei pitäisi ryhtyä, voi kaukobussiliikennemarkkinan tulevaisuudesta arvioida kuitenkin jotain. Kuten 339-DF jo kirjoitti, seuraava markkinoiden vaihe on sekavuus ja hämmennys. Kun kaikki bussifirmat alkavat kilpailla toistensa kanssa Matkahuolto- tai Linja-autoliitto-kartellin menettäessä merkityksensä, kartellin selkeä joskin kallis tuote muuttuu asiakkaan näkökulmasta vaikeaksi. Tällöin tarvitaan kilpailevien bussifirmojen ja asiakkaiden väliin ”matkatoimisto”. Eli sama asia, millä konstilla asiakkaat nykyään valitsevat ja varaavat lentonsa. Matkatoimisto on esim. jokin nettipalvelu, joka tekee koneellisesti haun kaikkien bussifirmojen omiin myyntipalveluihin tai sillä on sopimukset omista jälleenmyyntihinnoistaan. Näin matkojen ostaminen palautuu asiakkaalle helpoksi, ja luultavasti paremmaksi ja edullisemmaksi kuin vanhaan kartelliaikaan.

Kun katsotaan LVM:n tulevaisuuden strategioita, erityisesti Liikkuminen palveluna -konseptia, tämä matkatoimisto voi hyvinkin olla julkishallintovetoinen. Se ei tarkoita, että tästä tulee viranomaispalvelu. Mutta valtiovalta luultavasti ainakin pyrkii huolehtimaan siitä, että tällainen palvelu syntyy. Ja hyvä niin, koska valtiovallalla on mahdollisuus sanktioida menettelyt, jotka olisivat kuluttajan etua ja Liikkuminen palveluna -konseptin toteutumista vastaan siten, että joku toimija ei haluaisi liittyä konseptiin. Osallistuminen konseptiin voi olla esimerkiksi toimiluvan ehto.

Antero
 
Tällöin tarvitaan kilpailevien bussifirmojen ja asiakkaiden väliin ”matkatoimisto”. Eli sama asia, millä konstilla asiakkaat nykyään valitsevat ja varaavat lentonsa. Matkatoimisto on esim. jokin nettipalvelu, joka tekee koneellisesti haun kaikkien bussifirmojen omiin myyntipalveluihin tai sillä on sopimukset omista jälleenmyyntihinnoistaan. Näin matkojen ostaminen palautuu asiakkaalle helpoksi, ja luultavasti paremmaksi ja edullisemmaksi kuin vanhaan kartelliaikaan.Antero

Netistä löytyy jo nyt hakupalvelu www.pikavuorot.fi jossa voi vaivattomasti verrata eri liikennöitsijöiden hintoja valitulle yhteysvälille ja palvelu siirtää myös automaattisesti valitun operaattorin myyntipalveluun. Hausta löytyy jo nyt kaikki tärkeimmät firmat: Matkahuolto, VR, Onnibus, Pohjolan Liikenne, Finnair..

Koska VR:n tarjoushinnat on etupäässä vain veturi-kerhoon kuuluville, niin tästä syystä hauissa ei näy kuin VR:n suhteellisen kovat normaalihinnat.

Tällä hetkellä jostain syystä ei myöskään MH:n hinnat näy hauissa?
 
Vaikea uskoa Pohjolan Liikenteen vuoroille reitin puolesta Tampereen keskustaan kovin suurta matkustajaryntäystä, koska matka-aika Tampereen keskustasta pelkästään Sääksjärvelle on 40-45 min. Linja-autoasemalle ajavilla kilpailijoiden vuoroilla loppumatka Sääksjärveltä Keskustaan vie noin 15 min. Samassa ajassa, kun Pohjolan Liikenteen vuoro on päässyt Tampereelta vasta motarille, olisi kilpailijan vuoro jo Parolan tienoilla.

Vai näemmekö tässä jotain erottelua lippujen hinnoissa määränpään mukaan? Esim. Helsingistä Tampereen keskustaan "poskettoman" halvalla, ja sitten Helsingistä Hervantaan tai Kalevaan "täydellä" hinnalla?
 
Koska Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta lausui, että Keskustorin pysäkit eivät ole käytettävissä uudella Tampereen linjalla, hakee Pohjolan Liikenne Keskustorin sijasta pysähtymispaikaksi Rautatieasemaa.

Rautatieaseman kohdalla Hämeenkadun pysäkit ovat kyllä vielä ruuhkaisemmat kuin Keskustorin pikavuoropysäkit...
 
Koska Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta lausui, että Keskustorin pysäkit eivät ole käytettävissä uudella Tampereen linjalla, hakee Pohjolan Liikenne Keskustorin sijasta pysähtymispaikaksi Rautatieasemaa.

Rautatieaseman kohdalla Hämeenkadun pysäkit ovat kyllä vielä ruuhkaisemmat kuin Keskustorin pikavuoropysäkit...

Sikäli jos Rautatieaseman pysäkit ovat Rautatienkadulla tai rautatieaseman pääoven luona, niin tuskin tuo ongelma on. Ymmärsin että Tampereen joukkoliikenne antoi tyrmäyksen kaikille Hämeenkadun pysäkeille.
 
Sikäli jos Rautatieaseman pysäkit ovat Rautatienkadulla tai rautatieaseman pääoven luona, niin tuskin tuo ongelma on.

Molemmat noista tarkoittaisivat taas ylimääräisen lenkin ajamista, kun Kalevan kirkolle pitää kuitenkin päästä.
 
Molemmat noista tarkoittaisivat taas ylimääräisen lenkin ajamista, kun Kalevan kirkolle pitää kuitenkin päästä.
No eipä tuo iso lenkki ole jos Verkatehtaankatua ajetaan ras: pikapysäkille. Tuota kautta se olisi toki parasta ajaa koska rautatienkatu on eteläpäästä kovin ruuhkainen varsinkin iltapäivisin. Toiseen suuntaan toki ehtii ja täytyykin ajaa Vuolteenkadun kautta.

Toki aivan sama jos vaikka johonkin hiljaisempaan aikaan kiepauttais Hämeenpuiston ja Ratinankin kautta. Arkisin päivällä sitä reittiä ei kannata edes harkita.

Sitten reitillä voi leikkiä niinkin että Hkiin päin ajettais Hämeenkatu-Rautatienkatu-Kalevantie-Yliopistonkatu. Silloin saapuvat vuorot juuttuis arki-iltapäivinä pieneen ruuhkaan Rautatienkadulla...
 
Tampere - Helsinki -vuorossa saapui Helsinkiin äsken violettiin pikavuoroväritykseen maalattu PL 2, joka on ennen palvellut Uudenmaan vakiovuoroliikenteessä PL:n bumerangivärityksessä. Bussin mennessä ohi Mannerheimintiellä en onnistunut bongaamaan sisältä ainuttakaan matkustajaa.
 
Tampere - Helsinki -vuorossa saapui Helsinkiin äsken violettiin pikavuoroväritykseen maalattu PL 2, joka on ennen palvellut Uudenmaan vakiovuoroliikenteessä PL:n bumerangivärityksessä. Bussin mennessä ohi Mannerheimintiellä en onnistunut bongaamaan sisältä ainuttakaan matkustajaa.
Tuo #2 lie yksi vakio mm #133 lisäksi.

Kuormassa sentäs on havaittu elpymistä pääsiäisen ruuhkien toimesta, yksi auto saapui Tampereelle jopa 2 pax kyydissään.
 
Ovat ilmeisesti hankkineet sivusuunnassa liikuteltavia istuimia uusiin busseihin.
 
Ovat ilmeisesti hankkineet sivusuunnassa liikuteltavia istuimia uusiin busseihin.

Pitää paikkansa matkustin sellaisella linja-autolla Helsinki-Turku välin. Penkit olivat mukavat ja niitä väljästi, kunnon jalkatila varsinkin eteenpäin ja sivusuunnassa siirtämisen jälkeen myös sivulle (ilman sitäkin olisi ollut kohtuullinen) .
Sen sijaan se että wc (joka muuten oli keskiovella eikä takana) oli rikki ei ollut matkustajien mieleen.
Numeroa en valitettavasti kirjoittanyt ylös, mutta oli liila bussi ja muut pohjolan liikenteen tarjoamat palvelut (pistokkeet, ilmastointi, välipala-automaatti, televisiomonitori, wifi) mainiot.
 
Kuormassa sentäs on havaittu elpymistä pääsiäisen ruuhkien toimesta, yksi auto saapui Tampereelle jopa 2 pax kyydissään.

Itse olen juuri Kampista 11.00 lähteneen vuoron kyydissä ja maksavia matkustajia on jopa 8 (ja me kaikki tulimme juuri Kampista kyytiin). Lisäksi mukana on 3 kuljettajaa opettamassa/opettelemassa reittiä. Kalustona on tuo aiemminkin mainittu PL 2.

Nettilipun lukeminen ei toiminut, vaan lukija herjasi vain että lippu ei ole voimassa. Opaskoirana ollut kuljettaja neuvoi kuljettajaa, että Tampereen reitillä on vikaa nettikaupassa ostetuissa lipuissa ja kuljettaja päästi sitten kyytiin.

Vielä bussin lähdettyä Kampista tähän bussiin olisi saanut lippuja Keimolasta Tampereelle 5 eurolla.

Vaikka näytöillä mainostetaankin WiFiä, niin kännykkäni ei kuitenkaan sellaista löydä.
 
Helsinki Turku välillä vaihtelee kanssa aika paljon matkustajamäärät. Joskus voi olla jokainen paikka täys ja joskus on viisi matkustajaa. 13 euron lipun olen kerran ostanut neljä tuntia ennen matkaa ja bussissa oli kuusi matkustajaa. Parhaimillaan vitosen lipulla mennyt ja bussi ollut täysi. Hinnat ja täyttöaste vaihtelevat paljon hinnat vitosesta lähes 18 euroon ja lähes tyhjästä siihen että jokainen paikka käytössä. Vainio ajaa melkeen perässä vissiin koska saapuu lähes samaan aikaan aina, ja heilläkin on matkustajia kohtuullisesti ollut mitä olen huomannut. Wifi toiminut minulla hyvin,
 
Takaisin
Ylös