Asian vierestä: foorumimme jäsen on täällä meille avoimesti selittämässä miksi asiat ovat pysäkki-infon suhteen niin kuin ovat.
Kohdellaan häntä foorumin jäsenenä; ei työnantajansa edustajana. HSL:llä on omat palautekanavat ja keskustelupalstat, joilla saa HSL:n virallisia vastauksia.
Mielestäni jlf:n kaltainen foorumi on yksityishenkilöiden välistä keskustelua varten, eikä kenenkään tarvitse täällä kirjoitella duuni-identiteetillään tai olla vastuussa työnantajansa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
En nyt ollenkaan ymmärrä näkökulmaasi. Kansainvälisillä foorumeilla on tavanomaista, että yritysten edustajat ovat mukana keskustelussa ja valottavat asioita sen mukaan mitä pystyvät. Suomessa sellainen ei yleensä ole tapana, mutta miksei voisi olla?
Minä ainakin arvostan kovasti sitä, että Johan valottaa ratkaisujen taustoja ja kertoo niistä myös HSL:n näkökulmasta. Se lisää ymmärrystä puolin ja toisin, vaikka itse asia ei muuttuisikaan (ainakaan heti). En myöskään koe, että kukaan meistä olisi syyllistänyt Johania henkilökohtaisesti siitä, että joku asia olisi huonosti hoidettu. Tietysti kritiikki kohdistuu organisaatioon, ei henkilöön. Salomaalla on tuo oma, jankuttava ja mariseva tyylinsä, johon me ollaan aika hyvin totuttu.
Se, että HSL tuli asiassa yllätetyksi housut nilkoissa, johtuu ennen kaikkea HSL:n johdon uskomattomasta naiiviudesta. Uskotaan, että länsimetro lähtee liikkeelle vuotta aiemmin ilmoitettuna päivänä ilman mitään siirtymäkautta, eikä tehdä viiveiden varalle minkäänlaista varasuunnitelmaa.
Länsimetron viivästyminen on taatusti tullut HSL:n tiedotukselle aidosti yllätyksenä. Noin yleisesti ottaen tiedotus- ja viestintäyksikkö on siitä jännä paikka, että toisin kuin usein ajatellaan, se tietää yrityksessä, tai tässä tapauksessa kuntayhtymässä, kaikkein vähiten kaikista asioista. Työntekijät ovat tiedotuksen ammattilaisia, eivät liikenne- tai aikataulusuunnittelijoita, tuotepäälliköitä, myyntijohtajia ym. He tietävät sen, mitä heille kerrotaan ja hoitavat sen tiedon asianmukaisen välittämisen yleisölle sillä tavalla, että viesti menee mahdollisimman hyvin perille.
Liikennepuolella tietysti toivoisi olevan sen verran ymmärrystä, että viivästyminen on oivallettu hyvissä ajoin. Minä maallikkoharrastajana olin tietoinen siitä valistuneen arvauksen ja parin keskustelun pohjalta jo viime vuoden marraskuussa, joten jos HSL:n liikennesuunnittelu ei sitä hiffannut, niin se olisi jo pahempi homma. Vuoropuhelua HSL:n sisällä varmaan pitäisi kehittää niin, että tiedotusyksikkö olisi paremmin tilanteen tasalla. Toisaalta, jos Kokkinen on viime metreillä vakuutellut että se liikenne alkaa, eikä tiedotusväki ole ollut tietoinen siitä kuinka monipuolisesti ammattitaidoton Kokkinen on, niin häntä on varmaan uskottu eikä siitä oikein voi ketään moittiakaan.
Sitten on vielä se, että kun viivästystieto vihdoin tuli, niin varmaan eri osapuolilla oli käsitys kohtuullisen lyhyestä viivästyksestä. Ei kannattanut panostaa päreiden takaisinvaihtoon. Nyt, kun voinee olettaa että viive on yhteensä ainakin vuoden luokkaa, päreiden takaisinvaihto pitäisi jo tehdä.