Poistuneita linjanumeroita

Kuka muistaa Espoosta sellaisen sisäisen linjan kuin 13? Se kulki ainakin Tapiolan ja Leppävaaran väliä, mutta mihin se noista määränpäistä jatkoi, en muista.

Arkistosta löytyi vuoden 1984-1985 Espoon aikataulukirja. 13T ajettiin reittiä Otaniemi – Tapiola – Leppävaara – Et. Haaga – Munkkiniemi – Otaniemi. Toiseen suuntaan ajettiin linjatunnuksella 13M. Mahtoikohan nuo kirjaintunnukset näkyä itse bussien linjakilvissä?

Vantaalla oli vastaavanlainen rengaslinja, joka poikkesi Helsingin puolelle. Linja 55 Vantaankoski – (via Vantaanlaakso – Silvola) – Konala – pisto Linnainen – Askisto – Vantaankoski (arkisin, molempiin suuntiin). Vantaan kaupungin sisäisten linjojen tasataksatariffi ei ollut käytössä tällä linjalla, kuten ei myöskään linjalla 81 Tikkurila – Lentoasema (–Seutula).

Jossain vaiheessa olen tallettanut netistä löytyneet Espoon ja Vantaan linjakartat 1970-luvun puolestavälistä. Joitain poimintoja nylyään poistuneista linjatunnuksista/reiteistä:

Espoo 1974-75
49 Espoon as. – Bemböle – Kehätie (eli Kehä III) – Vanhakartano – Anfallintie
79 Gumböle – Espoon asema (yksi vuoro työpäivisin klo 6.10, vain tähän suuntaan)
91 Pakankylä – Röylä – Lahnuksen yhteiskoulu (yksi vuoro koulupäivisin klo 8.35, vain tähän suuntaan - linja lakkautettiin 21.12.1974)
310 Helsinki – Pähkinärinne
313 Helsinki – Linnainen
314 Helsinki – Jupperi
421 Helsinki - Pakila – Vantaa(nkoski) – Juvan teoll.al.
915 Tapiola – Leppävaara – Maunula – Kontula – Mellunmäki – Vuosaari

Linjojen 313 ja 314 päätepysäkki oli hieman yli 100 metrin päässä toisistaan, molemmin puolin kunnanrajaa. Linnainen oli ja on edelleen sellainen bussinperä, ettei sinne pysty järjestämään joukkoliikennettä rationaalisesti.

Vantaa 1974-75
3 Tikkurilan as. – Malminniitty
5 Tikkurilan as. – Koivuhaka – Simonkylä – Hiekkaharju
12 Tikkurilan as. – Asola
66 rengaslinja Hämevaara – Myyrmäki/Louhela – Kaivoksela – Vantaankoski – Hämeenkylä – Hämevaara
88 rengaslinja Reuna – Tukia – Seutula – Myllykylän th – Seutula – Koivupään th – Kivistön koulu – Metsäkylän th – Reuna
90 Helsingin pit. kk – Ilola – Hakunilan yhteiskoulu

Ymmärtääkseni nämä linjat katosivat, kun Vantaan sisäinen linjasto uudistui vuosi/pari vuotta myöhemmin. Linjat 3 ja 5 yhdistettiin uudeksi linjaksi 8 Tikkurilan kiertolinja.

Vantaan karttaan on linjat 310 ja 313 merkitty linjoina 363 ja 364. Vapaalan (eli Friherssin) linja 362 ajettiin ainakin vielä vuonna 1977 tunnuksella 227. Espoon kartan linja 421 oli Vantaan kartassa linja 691.

Lisäksi poistuneiden joukossa oli
690 Helsinki – Pakila – Tikkurila – Hakkila – Vanhakaupunki – Helsinki (toiseen suuntaan linjatunnus 790).

Työläislinja?
910 Herttoniemi – Länsimäki – Kehätie (eli kehä III) – Tikkurila – Hiiriharju

Vantaalla on sittemmin ollut ainakin kaksi kadonnutta koululaislinjaa
K12 (lempinimi "Kalle kakstoista") Dickursbyn koulu – Korso
K56 Länsi-Vantaan koululaislinja
 
Viimeksi muokattu:
Kuka muistaa Espoosta sellaisen sisäisen linjan kuin 13? Se kulki ainakin Tapiolan ja Leppävaaran väliä, mutta mihin se noista määränpäistä jatkoi, en muista.
t. Rainer
Piirka jo vastasi olennaisimmat asiat Espoon ja Helsingin alueella 1980-luvulle asti liikennöineestä rengaslinjasta 13, mutta kun Rainer kysyi ”Kuka muistaa,” niin meidzi kyllä muistaa, koska 1972-79 matkustin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta joka päivä koulumatkani Tapiolan ja Etelä-Haagan välillä ko. linjalla.

Eikä ainakaan 1970-luvulla ko. linjalla ollut mitään erillisiä 13M- tai 13T-tunnuksia, mutta kunhan tiesi, kummalla puolella katua pysäkillä odotti, niin eipähän suurempaa sekaantumiseen vaaraa ollut (pahempi riesa oli se, että 1970-luvulla Espoon bussien linjakilvet olivat niitä kapeita nauhoja, ja varsinkin kun silloisina kasvuvuosinani likinäköisyyteni paheni joka vuosi, niin aikamoista tihrustelua niiden linjanumeroiden bongaaminen oli viimeistään aina ennen uusien vahvempien silmälasien hankkimista).

Linja 13 oli kuitenkin siis siihen aikaan niitä todella harvoja pääkaupunkiseudun poikittaislinjoja, ja tämän seurauksena linjalla oli ainakin aamuisin ja iltapäivisin hyvin vakiintunut päivittäinen koululaisten ja työssäkävijöiden matkustajakunta esim. Tapiolasta Leppävaaraan ja Pitäjänmäelle (nimittäin ruuhka-aikoina vuoroväli oli tiheimmillään puolen tunnin suurusluokkaa, joten samat tyypithän siellä joka aamu lukujärjestystensä ja työaikojensa mukaisesti matkustivat, ja monet työikäiset ihmiset siellä keskustelivat luultavasti ihan vain pitkäaikaisina työmatkojen bussituttuina kuin olisimme matkustaneet jossakin syrjäseutujen maalaisbussissa).

Yksi tärkeä ominaisuus linjassa 13 oli silloin 1970-luvulla myös se, että kun siihen aikaan Helsingin kaupunginrajojen ulkopuolelle ulottuvassa yksityisten bussiyhtiöiden paikallisliikenteessä niin kerta- kuin sarjaliputkin ostettiin Matkahuollon vahvistetun kilometritaksan mukaisina eikä silloinen epäyhtenäinen lippujärjestelmä juurikaan tukenut vaihtoja bussilinjojen tai -yhtiöiden välillä (saatikka vaihtoja HKL:n tai VR:n kyytiin), niin tuolloisessa maksujärjestelmässä 13 tarjosi samalla yhden lipun hinnalla vaihdottoman kuljetuksen aika monella yhteysvälillä, millä päivittäisessä matkustamisessa oli ihan kohtuullinen kustannusvaikutus.

Ja itse asiassa kun opiskelujeni jälkeen n. 1984 aloin kulkea työmatkoja Tapiolan ja Pitäjänmäen välillä, niin ehdin vielä jonkun vuoden aikana käyttää linjaa 13, mutta kun suurin piirtein samoina vuosina tulivat käyttöön ensiksi Espoon linjojen ja sittemmin YTV:n pahviset leimattavat kortit vaihto-oikeuksineen, niin enpä itsekään enää kovin usein viitsinyt odottaa harvoilla väleillä liikkunutta bussia 13, koska esim. vaihdoilla Leppävaarassa löytyi lukuisia muitakin hyviä reittivaihtoehtoja, ja samoin teki varmaan myös moni muu, joten muutaman vuoden kuluessa 13 lakkautettiin.
 
Mielenkiintoinen tuo 915... onkohan ollut paljon käyttöä ja ajettiinko ihan standardikalustolla, eikä millään minibusseilla?
 
Vantaalla on sittemmin ollut ainakin kaksi kadonnutta koululaislinjaa
K12 (lempinimi "Kalle kakstoista") Dickursbyn koulu – Korso
K56 Länsi-Vantaan koululaislinja

1980-luvulla oli myös linja 20 Länsimäki - Sotungin koulu. Linja lakkautettiin 1989, kun Länsimäen koulu valmistui. En itse käyttänyt linjaa, mutta muistan bonganneeni samalla lähdöllä kolmekin autoa.
 
Onko kukaan vielä maininnut ainakin joskus 1980 -luvulla kulkenutta linjaa 942 Rautatientori - Sörnäisten Rantatie - Itäväylä - Itäsalmi (Östersundom silloin) - Sotunki ("Myrbacka" linjakilvessä)? Linjaa liikennöitiin ruuhka-aikoina ja perusbussia pienempikokoisella kalustolla, liikennöijänä Hakunilan Liikenne OY?
 
Onko kukaan vielä maininnut ainakin joskus 1980 -luvulla kulkenutta linjaa 942 Rautatientori - Sörnäisten Rantatie - Itäväylä - Itäsalmi (Östersundom silloin) - Sotunki ("Myrbacka" linjakilvessä)? Linjaa liikennöitiin ruuhka-aikoina ja perusbussia pienempikokoisella kalustolla, liikennöijänä Hakunilan Liikenne OY?

Itse asiassa linjanumero Myrbackan linjalla oli 742. Osa vuoroista kuitenkin ajettiin perinteistä Itä-Vantaan seutulinjojen reittiä Malmin hautausmaan kautta. Itäväylää kulki myös linja 940 Rautatientorilta Länsimäen ja Rajakylän kautta Hakunilaan.
 
Piirka jo vastasi olennaisimmat asiat Espoon ja Helsingin alueella 1980-luvulle asti liikennöineestä rengaslinjasta 13, mutta kun Rainer kysyi ”Kuka muistaa,” niin meidzi kyllä muistaa, koska 1972-79 matkustin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta joka päivä koulumatkani Tapiolan ja Etelä-Haagan välillä ko. linjalla.

Eikä ainakaan 1970-luvulla ko. linjalla ollut mitään erillisiä 13M- tai 13T-tunnuksia, mutta kunhan tiesi, kummalla puolella katua pysäkillä odotti, niin eipähän suurempaa sekaantumiseen vaaraa ollut (pahempi riesa oli se, että 1970-luvulla Espoon bussien linjakilvet olivat niitä kapeita nauhoja, ja varsinkin kun silloisina kasvuvuosinani likinäköisyyteni paheni joka vuosi, niin aikamoista tihrustelua niiden linjanumeroiden bongaaminen oli viimeistään aina ennen uusien vahvempien silmälasien hankkimista).

Niin minullakin oli muistikuva että se olisi ollut rengaslinja, mutta tarkkaa reittiä en muistanut. Käytin sitä kun kävin koulua Kauniaisissa mutta asuin Tapiolassa, ja jos eka tai vika oppitunti oli liikunta Leppävaaran uimahallissa, niin silloin kuljin bussilla nro 13 Leppävaaraan suoraan. Toinen vaihtoehto oli 110 (entinen 10) joka kanssa oli rengaslinja mutta jonka pääteasema oli Helsingin linja-autoasema ja ajoi Tapiolasta Leppävaaraan Mankkaan ja Kilon kautta, jatkoi Vanhaa Turuntietä ja Mannerheimintietä keskustaan ja palasi Länsiväylää pitkin Tapiolaan.

t. Rainer
 
Linja 68 meni aikanaan aivan eri reittiä. Se tuli Maunulassa Männikkötietä ja sitten meni suunnilleen 67 reittiä. Se lopetti joskus 1970-luvun lopulla. Nykyisellä 68:lla, joka taisi taisi aloittaa joskus 1990-luvulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
 
Linja 68 meni aikanaan aivan eri reittiä. Se tuli Maunulassa Männikkötietä ja sitten meni suunnilleen 67 reittiä. Se lopetti joskus 1970-luvun lopulla.
Tuomarinkylän 68 muuttui aika lailla vuoden 1976 loppupuolella, jolloin Itä-Pasilan joukkoliikenneyhteydet päivitettiin isossa mittakaavassa. 68 alkoi ajaa Itä-Pasilan läpi, siitä sitten siirryttiin Pohjois-Pasilaan, mentiin Veturitietä suoraan Maunulaan, siellä Männikkötieltä Metsäpurontielle ja Maunulan silloisen ostoskeskuksen kohdalla palattiin perinteisemmälle reitille. Vuoden 1983 linjakartassa (päivätty 1.6.1983) 68 on vielä tällainen, mutta seuraavan vuoden kartalla Maunulan ja Pasilan välisestä yhteydestä huolehtikin molemmista päistään venytetty 22. Ennen pidentämistä 22 olikin todellinen pätkälinja Ilmalan seisake - Autoliikennekeskus. Vuoden 1984 kartalla 68 oli korvattu pohjoispäässä linjan 67 muutoksella.
 
Ihan vaan vitsinä, mutta saako tässä mainita myös lähijunat ja raitiolinjat?

Junat: Linjatunnukset M ja H ja S ovat poistuneet historiaan, H ja S ehkä palaavat joskus. En muista oliko käytetty joskus linjatunnuksia O ja J, saattoivat olla vain projektitunnuksia.

Raitiovaunut: 3B ja 3T, 12, 2A, 4S, 10S, M, K, KB, H (yölinjojen ja tilapäisten reittimuutos- ja hallivuorojen lisäkirjaimet jätetty pois)

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Tuomarinkylän 68 muuttui aika lailla vuoden 1976 loppupuolella, jolloin Itä-Pasilan joukkoliikenneyhteydet päivitettiin isossa mittakaavassa. 68 alkoi ajaa Itä-Pasilan läpi, siitä sitten siirryttiin Pohjois-Pasilaan, mentiin Veturitietä suoraan Maunulaan, siellä Männikkötieltä Metsäpurontielle ja Maunulan silloisen ostoskeskuksen kohdalla palattiin perinteisemmälle reitille. Vuoden 1983 linjakartassa (päivätty 1.6.1983) 68 on vielä tällainen, mutta seuraavan vuoden kartalla Maunulan ja Pasilan välisestä yhteydestä huolehtikin molemmista päistään venytetty 22. Ennen pidentämistä 22 olikin todellinen pätkälinja Ilmalan seisake - Autoliikennekeskus. Vuoden 1984 kartalla 68 oli korvattu pohjoispäässä linjan 67 muutoksella.

Joo näköjään yllättävän myöhään poistui. Omat havaintoni tuolloin lähinnä olivat satunnaisia perustuen siihen, miten busseja näki.
 
Raitiovaunut: 3B ja 3T, 12, 2A, 4S, 10S, M, K, KB, H
Ainakin 4A, 4N, 4V, 10A, 10N muistuvat vielä mieleen, sekä lapsena näkemäni yhdistelmät 4S/5 ja 10S/5. Aikaisemmin kai oli myös erilaisia K-kirjaimeen päättyviä yhdistelmiä aika paljon? Ja eikö joskus ollut myös raitiolinja 15?

Ratikoista hyvin pian päättyviä tunnuksia ovat myös 1A, 6T, 7A ja 7B - näitä ei enää elokuun lopulla nähdä.

Jossain muuten muistan nähneeni tiedon, että jatkossa numerot 20 asti varattaisiin raitiovaunuille. Ihan kätevää olisi mielestäni palauttaa tätä varten busseille linjatunnukset 14 -> 36 ja 18 -> 35. Linjat 16 ja 17 pitäisi miettiä erikseen.
 
Ainakin 4A, 4N, 4V, 10A, 10N muistuvat vielä mieleen, sekä lapsena näkemäni yhdistelmät 4S/5 ja 10S/5. Aikaisemmin kai oli myös erilaisia K-kirjaimeen päättyviä yhdistelmiä aika paljon? Ja eikö joskus ollut myös raitiolinja 15?
4V ja 4T jotka menivät Katajanokalle (4T terminaalille) ovat kadonneet. Alunperin pelkkä nelonen meni Kirurgille ja kymppi taas Linjoille.
4S muistan kanssa, mutta en menikö se Skatuddeniin vai Salutorgetiin?
10A en muista mikä oli. Päättyikö se Kuursitielle kuten 12 aikanaan?
Tarkoittiko K:lla päättyvä Kauppatoria vai Kirurgia vai Käpylää?
15 en muista, ehkä sellainen on joskus ollut. Museovaunut käyttävät sitä ettei sekoitu oikeiden kanssa.

Mikä linjatunnus muuten on Spårakoffilla ja "Kulttuuriratikalla"?

Jossain muuten muistan nähneeni tiedon, että jatkossa numerot 20 asti varattaisiin raitiovaunuille. Ihan kätevää olisi mielestäni palauttaa tätä varten busseille linjatunnukset 14 -> 36 ja 18 -> 35. Linjat 16 ja 17 pitäisi miettiä erikseen.

14 on mielestäni aika vanha bussilinjaksi, tosin se oli johdinauto alunperin, laskettiinko se osaksi "raitioteitä"?

Mun käsittääkseni numerot 14-29 oli alunperin varattu kantakaupungin sisällä tai korkeintaan Lauttasaareen tai Munkkivuoreen asti kulkeville HKL:n omille bussilinjoille.

Knoppikysymys: Muistaako kukaan mikä linja oli 44, joka aikoinaan esiintyi pahvisten kerta- ja sarjalippujen leimoissa?

t. Rainer
 
14 on mielestäni aika vanha bussilinjaksi, tosin se oli johdinauto alunperin, laskettiinko se osaksi "raitioteitä"?

Mun käsittääkseni numerot 14-29 oli alunperin varattu kantakaupungin sisällä tai korkeintaan Lauttasaareen tai Munkkivuoreen asti kulkeville HKL:n omille bussilinjoille.
Ne A-loppuiset raitiolinjat päättyivät Erottajalle, S-loppuiset Kauppatorille.
Aikanaan on linjattu noin, että 13-29 ovat kantakaupungin busseja, mutta uudempi HSL:n linjaus taitaa olla, että 1-19 ratikoille. Nythän meillä elokuusta alkaen ovat kaikki numerot välillä 1-10 jo käytössä ratikoille ja lisää linjoja suunnitellaan.

Ja joo, johdinauto/bussi 14 on ollut pitkään (Eira-Tukholmankatu) mutta samaan aikaan oli bussi 36 linjalla Simonkenttä-Pajamäki. Vastaavasti oli 18 linjalla Kruunuhaka - Meilahden klinikat ja 35 linjalla Simonkenttä - Munkkivuori. Näistä on yhdistetty nykyiset 14 ja 18, jotka voisivat hyvin ottaa takaisin tuon isomman numeron :)
 
Takaisin
Ylös