Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Knoppikysymys: Muistaako kukaan mikä linja oli 44, joka aikoinaan esiintyi pahvisten kerta- ja sarjalippujen leimoissa?
t. Rainer
4V ja 4T jotka menivät Katajanokalle (4T terminaalille) ovat kadonneet. Alunperin pelkkä nelonen meni Kirurgille ja kymppi taas Linjoille.
4S muistan kanssa, mutta en menikö se Skatuddeniin vai Salutorgetiin?
10A en muista mikä oli. Päättyikö se Kuursitielle kuten 12 aikanaan?
Tarkoittiko K:lla päättyvä Kauppatoria vai Kirurgia vai Käpylää?
15 en muista, ehkä sellainen on joskus ollut. Museovaunut käyttävät sitä ettei sekoitu oikeiden kanssa.
Mikä linjatunnus muuten on Spårakoffilla ja "Kulttuuriratikalla"?
14 on mielestäni aika vanha bussilinjaksi, tosin se oli johdinauto alunperin, laskettiinko se osaksi "raitioteitä"?
Mun käsittääkseni numerot 14-29 oli alunperin varattu kantakaupungin sisällä tai korkeintaan Lauttasaareen tai Munkkivuoreen asti kulkeville HKL:n omille bussilinjoille.
Knoppikysymys: Muistaako kukaan mikä linja oli 44, joka aikoinaan esiintyi pahvisten kerta- ja sarjalippujen leimoissa?
t. Rainer
Ainakin 4A, 4N, 4V, 10A, 10N muistuvat vielä mieleen, sekä lapsena näkemäni yhdistelmät 4S/5 ja 10S/5. Aikaisemmin kai oli myös erilaisia K-kirjaimeen päättyviä yhdistelmiä aika paljon? Ja eikö joskus ollut myös raitiolinja 15?
Ratikoista hyvin pian päättyviä tunnuksia ovat myös 1A, 6T, 7A ja 7B - näitä ei enää elokuun lopulla nähdä.
Jossain muuten muistan nähneeni tiedon, että jatkossa numerot 20 asti varattaisiin raitiovaunuille. Ihan kätevää olisi mielestäni palauttaa tätä varten busseille linjatunnukset 14 -> 36 ja 18 -> 35. Linjat 16 ja 17 pitäisi miettiä erikseen.
Ratikoiden osalta ei tarvitse olla muistitiedon varassa. SRS:n sivuilta näkyvät kaikki käytetyt tunnukset kirjaimineen päivineen: http://raitio.org/ratikat/helsinki/linjasto/linjat3.htm
No sehän oli linja joka on yhä edelleen olemassa, eli metrolinja
Ei ollut se mitä kysyin. ks vastaus ylempänä.Oliko 44 Simonkatu - Kaivoksela? STA:n linja.
Olen samaa mieltä, että 35 ja 36 olisivat paremmat kuin 18 ja 14, tällä hetkellä 36 on kuitenkin lähialuelinja.
Mitä tulee raitiolinjaan 6T niin ei se tässä vaiheessa häviä mihinkään.
Onko raitiovaunuilla ollut laajempaakin yöliikennettä N-linjojen muodossa?
Aikanaan on linjattu noin, että 13-29 ovat kantakaupungin busseja, mutta uudempi HSL:n linjaus taitaa olla, että 1-19 ratikoille. Nythän meillä elokuusta alkaen ovat kaikki numerot välillä 1-10 jo käytössä ratikoille ja lisää linjoja suunnitellaan.
1970-luvulla ainakin noin 1974 - 76 Suomenlinnan lauttareitin Almexeista sai linjatunnuksen 02, ja siinä vaiheessa, kun Pasilaan johdettiin raitiolinja 2, Suomenlinnan vesireitin (HKL-tariffi) numeroksi tuli 11. 11 on saattanut olla Korkeasaarenkin lauttareitin Almex-linjanumero jossain vaiheessa, joskin tämän osalta muistikuvani alkaa olla kovasti hatara. Ainakin eräässä vaiheessa leimauslaite sijaitsi "metromaisesti" terminaalissa, ei itse liikennevälineessä.Kuten metrolla oli Almex-tunnus 44, oli myös yhteistariffilautoilla vastaavat, tosin en muista mitkä. Jossain vanhassa Raitiossa ne oli mainittu, taisi olla 10-sarjaa.
Ne A-loppuiset raitiolinjat päättyivät Erottajalle, S-loppuiset Kauppatorille.
Ratikoista hyvin pian päättyviä tunnuksia ovat myös 1A, 6T, 7A ja 7B - näitä ei enää elokuun lopulla nähdä.
6T jatkaa vielä. Siitä tuleekin sitten elokuussa ainoa lisäkirjainlinja. 6T:n tulevaisuus on sidottu Telakkakadun raitiotiehen – siinä vaiheessa, kun 6 alkaa kulkea Telakkakatua Eiranrantaan, on T-vuorot tarkoitus lopettaa. Tapahtuuko tämä sitten jo syksyllä 2018 vai myöhemmin, sitä emme vielä tiedä. Veikkaisin, että myöhemmin. Veikkaisin myös, että jonkinlainen korvaava järjestely Länsiterminaaliin tulee, vaikkei siitä vielä ääneen puhutakaan. Ehkä sitten yrityksen ja erehdyksen kautta.
Sellainen on kyllä suunnitteilla. Tällä hetkellä ajatuksena on, että Länsiterminaalille ajettaisiin lisävuoroja tunnuksella 7T välillä Rautatieasema-Länsiterminaali.6T jatkaa vielä. Siitä tuleekin sitten elokuussa ainoa lisäkirjainlinja. 6T:n tulevaisuus on sidottu Telakkakadun raitiotiehen – siinä vaiheessa, kun 6 alkaa kulkea Telakkakatua Eiranrantaan, on T-vuorot tarkoitus lopettaa. Tapahtuuko tämä sitten jo syksyllä 2018 vai myöhemmin, sitä emme vielä tiedä. Veikkaisin, että myöhemmin. Veikkaisin myös, että jonkinlainen korvaava järjestely Länsiterminaaliin tulee, vaikkei siitä vielä ääneen puhutakaan. Ehkä sitten yrityksen ja erehdyksen kautta.
Sellainen on kyllä suunnitteilla. Tällä hetkellä ajatuksena on, että Länsiterminaalille ajettaisiin lisävuoroja tunnuksella 7T välillä Rautatieasema-Länsiterminaali.
En ole ihan selvillä suunnitelman yksityiskohdista, mutta tällä rataverkolla kääntö olisi varmaankin juuri reittiä Kaivokatu-Kaisaniemenkatu-Liisankatu-Snellmaninkatu-Aleksanterinkatu-Mikonkatu-Kaivokatu. Olen tosiaan kuullut vain yhteydestä Rautatieasema-Länsiterminaali. Hakaniemeenkin asti menemiselle voisi olla perusteita, mutta jos se on seiskan versio, silloin reitin pitäisi minusta kulkea normiseiskan reittiä Krunikan lenkin kautta, jolloin vain Hakaniemeen asti meneminen taas ei olisi enää kovin hyödyllistä, kun matkanteko on niin hidasta. Seiska ei ole muutenkaan hyvä linja keskustan läpi matkustamiseen juuri tuosta syystä.Tämähän on mielenkiintoinen tieto, kiitos! Missä nämä vaunut sitten kääntyisivät ympäri? Ajaisivatko seiskan reittiä Länsiterminaalilta Liisankadulle asti, ja sieltä sitten Kaisaniemen kautta Kaivokadulle ja takaisin Länsiterminaaliin?
Minusta Hakaniemessä Arenatalolla kääntyvä linja olisi helpommin hahmotettavissa ja myös hyödyllisempi. Mutta se edellyttäisi varmaankin jonkinlaisia toimenpiteitä Toiselle linjalle, ettei olisi niin paljon autoja pysäköitynä kiskoille.
Osaatko kertoa, miltä tuo Telakkakadun raitiotien rakennusaikataulu ja käyttöönotto tällä hetkellä vaikuttavat?
Sellainen on kyllä suunnitteilla. Tällä hetkellä ajatuksena on, että Länsiterminaalille ajettaisiin lisävuoroja tunnuksella 7T välillä Rautatieasema-Länsiterminaali.