Poistuneita linjanumeroita

Vantaa:

61K Mellunmäki-Tikkurila-Lentoaseman tekninen alue-Lentoasema

Seutuliikenne:

248K Elielinaukio-Karamalmi-Lähderanta
248KA Elielinaukio-Karamalmi-Jupperi

---------- Viestit yhdistetty klo 6:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 6:12 ----------

Seutuliikenne:

612 Helsinki – Ilola

Ei linjaa 612 ole lakkautettu, vastahan se viime elokuussa perustettiin.
 
286 HANKALAHTI 80-luvulla muistan Åbergin Kutter 8-korisen auton sivulinjakilven sisältölapussa em. tekstin. Kuljin usein 154-156 busseilla, joten korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vantaan 545 lähti aikoinaan Länsimäestä Varistoon ja 546 viikonloppuisin Rajakylästä Varistoon, molemmat siis Martsarin ja Myrtsin kautta kiertäen (eli linjan 55 nykyistä reittiä kulkien Tiksistä Varistoon). Nämä muuttuivat muistaakseni silloin vuodenvaihteessa 1991/1992, kun Vantaan suuri linjauudistus toteutettiin ja linjoja fiksattiin. Linjojen 545/546 ajoaika päästä päähän saattoi olla tuolloin yksi pääkaupunkiseudun pisimmistä (ehkä jopa 1h 15min).

Vantaan linjastouudistus tapahtui kesällä 1992, jolloin lähes kaikkien sisäisten linjojen reitit muuttuivat. Linjanumero muuttui myös niillä muutamalla harvalla entisellään säilyneellä reitillä. Tuossa vuoden 1992 muutoksessa linjanumerointi muutettiin noudattamaan samaa sektorijakoa kuin seutuliikenteessä.

Linjojen 545 ja 546 kierrosaika oli tosiaan 2,5 tuntia. Nykyisten linjojen 55 ja 62 yhteenlaskettu kierrosaika puolestaan on ajankohdasta riippuen 3 - 4 tuntia eli kovasti on liikenne hidastunut kaupungin kasvaessa. Ennen linjoja 545 ja 546 oli seudulla vieläkin pidempiä poikittaislinjoja, joita varmasti joku minua vanhempi harrastajakollega osaa muistella paremmin. Olisiko ollut linjoja tyyliin Vuosaari - Tikkurila - Pitäjänmäki.
 
Ennen linjoja 545 ja 546 oli seudulla vieläkin pidempiä poikittaislinjoja, joita varmasti joku minua vanhempi harrastajakollega osaa muistella paremmin. Olisiko ollut linjoja tyyliin Vuosaari - Tikkurila - Pitäjänmäki.


Kyseinen linja Vuosaaren telakalta tunnisti numeron 542, mutta taisi lopettaa liikennöimisen kun linjaa 545 ja 546 alettiin liikennöimään 80-luvun alkupuolella. Muistaakseni 545 linjan eka lähtöpaikka idässä oli Vaaralan Koivumäentiellä ja 546 siihen aikaan Länsimäestä Maalinauhantieltä. Myöhemmin linjoja pidennettiin sitten 545 Länsimäkeen ja 546 Rajakylään.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:49 ----------

Vantaan 545 lähti aikoinaan Länsimäestä Varistoon ja 546 viikonloppuisin Rajakylästä Varistoon, molemmat siis Martsarin ja Myrtsin kautta kiertäen (eli linjan 55 nykyistä reittiä kulkien Tiksistä Varistoon). Nämä muuttuivat muistaakseni silloin vuodenvaihteessa 1991/1992, kun Vantaan suuri linjauudistus toteutettiin ja linjoja fiksattiin. Linjojen 545/546 ajoaika päästä päähän saattoi olla tuolloin yksi pääkaupunkiseudun pisimmistä (ehkä jopa 1h 15min).


Joo hyvät oli alkuaikoina (80-luvulla) ajoajat noilla linjoilla. Tyhjiä penkkejä sai kuljettaa iltaisin ja matkanopeus oli siten noin 30km/h. Mulla oli jopa aikaa ottaa illan viimeisessä vuorossa Varistosta päin puolen tunnin unet Martinlaakson kohdalla. Tikkurilassa sitten oltiinkin jo melkein aikataulussa (ylinopeudella). No tyhjiä penkkejä ei sitten viitsinyt kuljettaa turhaan Rajakyläänkään, vaan käännyin suoraan Hakunilan varikolle. Säästi reilusti ajassa.

Nyt ei moinen toiminta onnistuis millään. Matkustajia, valvovia silmiä ja tekniikkaa riittää joka nurkkaan. :lol:
 
Helsinki:

65B Rautatientori - Veräjälaakso
66B Rautatientori - Länsi-Pakila
69A Linja-autoasema - Patola
72A Rautatientori - Pukinmäenkaari
73B Rautatientori - Malmi
76 Rautatientori - Puistola
 
Kai poikkeusliikenteen linjanumerot lasketaan?

65X Kamppi (Espoon terminaali) - Lauttasaari
 
Muistaakseni Vantaalla oli myös 24A tai 77A joka meni Kylmäojalta Ilolan koululle, koululaislinja siis. Tämä oli silloin 90-luvun alkupuolella.
623K meni vissiin Peijakseen/Rekolanmäelle kun perus 623 jäi Havukoskelle
 
Vantaalla:
30 Pohjois-Nikinmäestä Korson kautta radan länsipuolelle, tehden siellä lenkin reittiä: Kisatie-Tavitie-Urpiaisentie-Anttilantie-Saviontie-Tavitie. Vuoden 1991-92 kartassa.
32 Havukoski - Lentoaseman tekninen alue, vuoden 1991-92 kartassa.
67 Lentoaseman tekninen alue - Leppäkorpi
68V Kuninkaanmäki - Kylmäoja
69V joka poikkesi Hakintien päässä, mutta muuten 69:n reittiä Sotunki-Tikkurila.
83 Tikkurila - Kolohonka
89A Simonsilta-Tikkurila-Katriinan sairaala. Vuoden 1991-92 kartassa.

Espoossa:
Kauklahden palvelulinjat
P60 Näkinkylä - Kauklahti - Espoonlahti
P62 Näkinkylä - Kauklahti -Espoon keskus

Espoon keskuksen palvelulinjat
P80 Kuurinniitty - Espoon keskus
P81 Tuomarila - Espoon keskus
P82 Mikkelä -Espoon keskus
P83 Nupuri - Espoon keskus
P84 Nupurinmetsä - Espoon keskus
P85 Kaupunginkallio - Espoon keskus

Seutuliikenne:
530 Martinlaakso - ? Vuoden 1991-92 kartassa.
560 Myyrmäki - Koskelo. Vuoden 1991-92 kartassa.
623L Tammisto - ? Vuoden 1991-92 kartassa.
732A joka päättyi Havukosken sijaan Kulomäentien eteläpuolelle Korsossa. Vuoden 1991-92 kartassa.
730K, 732K, 735K, jotka menivät Tattariharjuntietä pitkin. Vuoden 1991-92 kartassa.
740M Mellunmäki-Nissas
743T Helsinki-Kuninkaamäki, poiketen Fazerinkujalla ja Valiolla. Vuoden 1991-92 kartassa.
863 Lentoasema-Kerava(?), vuoden 1991-92 kartassa.

Tikkurilan bussiterminaalin laiturilla 1 on vielä olemassa kyltti tuolle 68V:lle, jos oikein muistan. Vantaan linjakartassa 2011-2012 näytettiin vain numeroin Tarhurintietä pitkin linja 53K, jota ei ikinä ollut olemassakaan.
Vuoden 1991-92 Vantaan linjakartta löytyy kirjasta "Lähiöiden punaiset, Oy Liikenne Ab"
 
Milloin Helsingin linja 54B lakkautettiin? Kivikonlaidan pysäkillä Itäkeskuksen suuntaan on nimittäin kyseinen linja edelleen merkittynä, joten mistään ikivanhasta muutoksesta ei ole kyse, eihän? :D
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös