Poistuneita linjanumeroita

Google mapsia tiiraillen muistelisin että linja olisi mennyt Tapulikaupungintie - Suuntimontie - Puistolan raitti - Heikinlaaksontie - Vanha Porvoontie - Suurmetsäntie - Huokotie - Somerikkotie - Kalteentie. Oli linjan numero mikä tahansa, mielestäni siitä löyty kaksi A-versiota, joista toinen kulki tätä reittiä, ja toinen lähti muistaakseni heti Suuntimontietä toiseen suuntaan. Ainakin kerran nimittäin muistan hypänneeni väärään kyytiin.
 
Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy otti 1.9.1960 käyttöön linjanumeroinnin jolloin
1 Hki - Malmi - Tapanila ( > 73 )
2 Hki - Malmi - Suutarinkylä ( > 77 , vaihtui joskus -72 tai -73 76:ksi päittäin Hki - Jakomäki -linjan kanssa)
3 Hki - Malmi - Tapanilan Urheilukenttä ( > 74 )
6 Hki - Malmi - Siltamäki ( > 70 )
8 Hki - Oulunkylä - Pukinmäki ( > 72 )
11 Hki - Pakila - Tikkurila ( > 611 )
12 Hki - Malmi - Tikkurila
13 ja 14 Hki - Pakila - Tikkurila - Asola
15 Hki - Pakila - Tikkurila - Hanala
16 Hki - Pakila - Tikkurila - Hakkila - Hki
17 edellinen päinvastoin
21 Hki - Pakila - Ruskeasanta - Asola ( > 623 )
22 Hki - Malmi - Ruskeasanta - Asola
25 Hki - Pakila - Viertola - Simonkylä - Ilola ( > 612 )
27 Hki - Pakila - Koivuhaka
31 Hki - Pakila - Vantaa ( > 650 )
32 Hki - Malmi - Vantaa
35 Hki - Pakila - Ylästö
36 Hki - Malmi - Ylästö
vuonna 1965 perustettiin linja 9 joka myöhemmin oli 19 Tikkurila - Herttonirmi
Itse menin HML oy:lle töihin elokuu 1972 ja silloin oli jo Helsingin sisäisillä käytössä ylhäällä sulkeissa olevat numerot. Mutta Vantaan linjoilla oli ylläolevista suuri osa käytössä, Vantaan ja Ylästön linjat olivat silloin ilman numerointia Pohjolan Liikenteen ajamina. Linja 15 oli muuttunut Tikkurila - Korso, Lääkäritalo -linjaksi ja linja 24 oli Simonkylä - Tikkurila - Asola. Linjat 11 ja 12 olivat silloin aika järeitä, neljä vuoroa tunnissa, joista yksi oli linjaa 12. Molemmat pitäjän kirkon jälkeen samaa tietä Simonsiltaan eli silloin puhuttiin Hiiriharjusta tai aika yleisesti Möskäristä. Vähän offtopic: Linjasta 21 erikoinen alkutarina, olympiavuonna 1952 piti keksiä linjareitti ensimmäisille hetkumallisille autoille, vaatimuksena kokonaan asfaltoitu tie, niin tehtiin tällainen linja.
Lisäksi muistelen, että Turistiauton Kaivokselan linjalla olisi ollut 44 ja Pohjois-Haagan ja Munkkivuoren linjoilla 30 ja 35, paino sanalla muistelen.
Sitten 60 - 70 -luvuilla Espoon eräillä linjoilla oli linjanumeron näköinen numero auton varsinaisen linjakyltin päällä pikkukilvessä, mutta siinä tarkoitettiin lähtölaiturin numeroa!
 
Itsellä tuli mieleen mitä ei mainittu niin ainakin 132S Friisilänaukio-Ruoholahti(M). Oli vähän aikaa jonkunen vuosi sitten, mutta poistui vähin äänin. Ajettiin pari lähtöä kumpaankin suuntaan ruuhkassa. Onhan näitä sitten vielä e20V (Leppävaara-Turuntie-Lähderanta), e23B (Uusmäki-Perkkaa-Nihtisilta), e35T (nykyinen perusreitti), 231B (nykyinen perusreitti, pois lukien mäkkylän lenkki), 248Z Helsinki-Lähderannantie-Jupperi, 261T (Helsinki-Karakallio-Kuurinniitty). Tuli vielä mieleen 261B joltain kaukaiselta ajalta..

Ja missähän välissä tuo 346 olisi poistunut? Edelleen tietääkseni tuolla linjanumerolla liikkuu linja-autoja, viimeksi eilen.

Toki jos halutaan päälle iskeä kaikki reittimuutokset niin niistä saisi ainakin 10 raamatun paksuisen opuksen. Jos vielä lisätään että mitkä ovat muuttuneet u-linjojen numeroiksi ja missä kaikkialla oli ja on välipisteajat niin paksuutta rupeisi olemaan jo 20 raamatun verran.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki:

42N Erottaja - Kannelmäki - Kaarela
43B Elielinaukio - Kannelmäki - Vakkatie - Hakuninmaa
55A Hietaniemi - Koskela
55X Rautatientori - Hietaniemi
75X Rautatientori - Puistola (Moottoritietä Jakomäen liittymän kautta)

Seutuliikenne:

519B Lentoasema - Kontula
 
Helsinki

46 Simonkenttä - Hakuninmaa, sittemmin Kamppi - Hakuninmaa
32 Simonkenttä (Kamppi) - Etelä-Haaga

Nuo linjat yhdistettiin 41:een muistaakseni v. 2001
 
Helsinki

46 Simonkenttä - Hakuninmaa, sittemmin Kamppi - Hakuninmaa
32 Simonkenttä (Kamppi) - Etelä-Haaga

Nuo linjat yhdistettiin 41:een muistaakseni v. 2001

Linja 46 lakkautettiin 9.8.2002. Loppuvaiheessa se oli vain ruuhkalinja. Linja 43B hoiti pääasiallisen liikennöinnin. 32 ja 41 todellakin yhdistettiin 31.12.2001.
 
Linja 46 lakkautettiin 9.8.2002. Loppuvaiheessa se oli vain ruuhkalinja. Linja 43B hoiti pääasiallisen liikennöinnin. 32 ja 41 todellakin yhdistettiin 31.12.2001.

Niin muistelinkin. Kiitos selvennyksestä.

Osaako joku muuten sanoa, onko linjaa h43 koskaan ajettu nivelbussilla, tai millä Haagan linjalla on ollut nivelbusseja? Muistan nähneeni vajaa 15 vuotta sitten Näyttelijäntiellä useinkin N202:n. En vain muista, oliko STA:n vai HKL:n.
 
Osaako joku muuten sanoa, onko linjaa h43 koskaan ajettu nivelbussilla, tai millä Haagan linjalla on ollut nivelbusseja? Muistan nähneeni vajaa 15 vuotta sitten Näyttelijäntiellä useinkin N202:n. En vain muista, oliko STA:n vai HKL:n.

Ainakin 90-luvulla(?) linjojen 40 ja 43 viimeiset lauantailähdöt ajettiin nivelbusseilla, ne vaihdettiin tavallisten autojen tilalle joskus klo 23 maissa. Olisiko kyse tästä?
 
Ainakin 90-luvulla(?) linjojen 40 ja 43 viimeiset lauantailähdöt ajettiin nivelbusseilla, ne vaihdettiin tavallisten autojen tilalle joskus klo 23 maissa. Olisiko kyse tästä?
STA:n N202-niveliä olen nähnyt Tunnelitiellä linjaliikenteessä vuosituhannen vaihteen tienoilla ihan päiväsaikaan - millä linjalla, sitä tosin en muista.
 
Ainakin 90-luvulla(?) linjojen 40 ja 43 viimeiset lauantailähdöt ajettiin nivelbusseilla, ne vaihdettiin tavallisten autojen tilalle joskus klo 23 maissa. Olisiko kyse tästä?

Vielä 2005 matkustin pari kertaa nivel-43:lla lauantai-iltana.
 
Osaako joku muuten sanoa, onko linjaa h43 koskaan ajettu nivelbussilla, tai millä Haagan linjalla on ollut nivelbusseja?
Linjalla h40 liikkui ruuhkassa nivelbussi jo 1970-luvulla, nimittäin silloinen STA 227, AHA-227. Ko. nivelikkö siirrettiin sittemmin Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:lle ja auto sai numeron 50. Autoa ei maalattu. Yritysten yhdistyttyä siitä tuli STA 50, ja lopulta vuonna 1987 STA 170.
 
Sitten 60 - 70 -luvuilla Espoon eräillä linjoilla oli linjanumeron näköinen numero auton varsinaisen linjakyltin päällä pikkukilvessä, mutta siinä tarkoitettiin lähtölaiturin numeroa!

Juu. Esimerkiksi Jätelinja lähti Juhanilaan ja Lillhemtiin laiturista 40. Frisansin Linja käytti laituria 39 ja Sommarön bussit lähtivät laiturista 41.

Espoon Autolla oli oma numerointinsa, johon perustuu nykyinenkin Tapiolan-Otaniemen suunnan numerointi. Länsiväylän suunnan linjoista x tulivat linjat 10x. Munkkiniemen kautta kulkeneet linjat 1, 1A, 1B ja 2M saivat numeroikseen 191, 194, 195 ja 192.
 
Takaisin
Ylös