91 / 91K linjatunnus poistui käytöstä 5.6. ja alkaa elokuussa liikennöimään uudella tunnuksella 837 (vai olikohan 839). Elokuussa vaihtuu muistaakseni myös 93 / 93K 800 sarjalaiseksi!
16.8. alkaen:
93/93K -> 831/831K
91/91K -> 839/839K
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
91 / 91K linjatunnus poistui käytöstä 5.6. ja alkaa elokuussa liikennöimään uudella tunnuksella 837 (vai olikohan 839). Elokuussa vaihtuu muistaakseni myös 93 / 93K 800 sarjalaiseksi!
Näinhän se tosiaan olikin. Sittemmin tuon korvasi linja 140N, joka jatkoi Saunalahdesta vielä takaisin Helsinkiin, suorempaa reittiä ja muistaakseni vieläpä ilman välipisteaikoja. .
Nyt sunnuntaina 9.1.2022 ajoi linja 118B toistaiseksi viimeisen kerran.
Mummivainaan arkistoista löytyi aikataulu Helsingin linjalle 92B syksyltä 1986. On kulkenut väliä Itäkeskus-Myllypadontie ja 92N välillä Rautatientori-Alakiventie.
Onko jollain tietoa miten linja 92 sitten kulki kun siitä ei löydy mainintaa? 92B näyttää olleen kuitenkin ihan kokopäiväinen linja eikä mikään ruuhkavuoro.
Mummivainaan arkistoista löytyi aikataulu Helsingin linjalle 92B syksyltä 1986. On kulkenut väliä Itäkeskus-Myllypadontie ja 92N välillä Rautatientori-Alakiventie.
Onko jollain tietoa miten linja 92 sitten kulki kun siitä ei löydy mainintaa? 92B näyttää olleen kuitenkin ihan kokopäiväinen linja eikä mikään ruuhkavuoro.
92B kulki jossain välissä Puotilasta Itäkeskuksen kautta Myllypadontielle, taisi olla kun metroliikenne Kontulaan alkoi ja 91 lopetti liikennöinnin. Tarkemmin en muista, jos jollain parempi muistikuva niin lisätkööt tietoa.
Syksyllä poistuneita linjoja:
242 Espoon Keskus-Siikaniemi
Vuonna 1980 (1.5. päivätyssä kartassa) 92B kulki Kuutsalontien päättäriltä Rusthollarintietä, Kauppakartanontietä ja Marjaniementietä Itäkeskukseen. Sieltä se jatkoi Turunlinnantietä Kehä I:lle ja kääntyi Myllypuron risteyksestä kohti Myllypuroa, minkä jälkeen reitti kulki Myllypurontietä Myllypadontielle asti. Oikealla on Kuutsalontien päättäri ja vasemmalla Myllypadontien päättäri vuonna 1976:
91, 91S ja 91X käyttivät silloin myös Kuutsalontien päättäriä ja kulkivat samaa reittiä Marjaniementielle asti. 91S ja 91X eivät tosin kulkeneet viikonloppuisin.
Juuri niin. 92 kulki täsmälleen samaa reittiä kuin 92N tällä hetkellä Raidejokerin aiheuttaman poikkeusreitin takia. Tuo ei tosin selitä miksi 92B on jatkettu Itäkeskuksesta Puotilaan. Sunnuntainakin 91 kulki 12-15 minuutin välein melko lähelle kauppakeskus Itäkeskusta.Miten 92 kulki tuossa kartassa ennen kuin metro kulki Itäkeskukseen? Mietin että ajoikohan 92B siksi että 92 siirtyi suoraan Itäväylältä Viilarintielle tai Varikkotielle ja Ratasmyllyntielle linjan 92N tapaan ja 92 ohitti näin ollen kaikki Itäkeskuksen kaupalliset palvelut.
Kysymyksen muotoilu ei suoraan kerro, kysytäänkö linjan 92 ajoreittiä ylipäänsä ennen metron tuloa Itäkeskukseen vai juuri (tai vähän aikaa) ennen metroliikenteen käynnistymistä. Tuossa nimittäin sattuu olemaan aika ratkaiseva ero. Vielä 1970-luvun lopulla 92 meni Puotinharjun ja Myllymestarintien (Kehä I) kautta Myllypuroon. Oikaisu Roihupellon kautta näkyi ensimmäisen kerran vasta 1.5.1980 linjakartassa. Linjakartoissa muutaman eri vuoden osalta Myllypuron ja sen lähitienoon reitistö näkyy seuraavasti: 1.4.1977, 1.6.1979 ja 1.5.1980. Kuten jäsen ettäjaa totesi, vuoden 1980 tilanteessa 92 ei kulkenut suinkaan Varikkotien vaan Kauppamyllyntien kautta Ratasmyllyntielle. Sekin on hyvä muistaa, että ennen metron tuloa "Itäkeskuksen kaupalliset palvelut" olivat melko ohuella tasolla verrattuna metroaikakauteen. Puotinharju ostoskeskuksineen toki oli ollut niillä kulmilla jo pitkään.Miten 92 kulki tuossa kartassa ennen kuin metro kulki Itäkeskukseen? Mietin että ajoikohan 92B siksi että 92 siirtyi suoraan Itäväylältä Viilarintielle tai Varikkotielle ja Ratasmyllyntielle linjan 92N tapaan ja 92 ohitti näin ollen kaikki Itäkeskuksen kaupalliset palvelut.