Poistuneita linjanumeroita

Osaako joku muuten kertoa mitä nuo V-linjat ovat? Esimerkiksi vaikka 92V (1977,1979), 96V (1979,1980) ja 97V (1977). Erityisesti 91V (1971,1972) on hämmentävä, koska se kulki samojen päätepysäkkien välillä kuin normaali 91, mutta sille ei löydy erillistä reittiä erillisiä aikatauluja aikatauluosiosta. 92V ja 96V kulkevat ainakin joissain kartoissa omille päättäreilleeen ja siksi niille on olemassa aikataulut.
 
Osaako joku muuten kertoa mitä nuo V-linjat ovat? Esimerkiksi vaikka 92V (1977,1979), 96V (1979,1980) ja 97V (1977). Erityisesti 91V (1971,1972) on hämmentävä, koska se kulki samojen päätepysäkkien välillä kuin normaali 91, mutta sille ei löydy erillistä reittiä erillisiä aikatauluja aikatauluosiosta. 92V ja 96V kulkevat ainakin joissain kartoissa omille päättäreilleeen ja siksi niille on olemassa aikataulut.

Ruuhka-ajan vuoroja, jonkinlaisia pikavuoroja osa jne eli 67V muistaakseni veti Tuusulantietä pidemmälle kiertäen Maunulan jne.
 
Pääsääntöisesti V-linja tarjosi vaihtoehtoisen yhteyden päälinjalleen, usein oikaisten. Oli hyvin tavallista, että V oikaisi tai meni "parempaa" tietä nopeammin. Eräässä vaiheessa pikalinjat tulivat muotiin, ja ne täydensivät ja varsinkin korvasivat aiempia V-linjoja. X:illä (pika) välipysäkkien määrää oli karsittu kovalla kädellä varsinkin muualla kuin linjan päissä. Tuossa linkittämässäni vuoden 1980 kartassa (kartan osa) esiintyy jokunen X-linjakin.

---------- EDIT: Täydennetty klo 14:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:49 ----------

Mutta tuo esillä ollut 96V oli vähän toisenlainen juttu. Se oli eräässä mielessä kokonaan toinen Vuosaaren linja verrattuna 96:een. 96V meni Vuosaaressa Kallvikintietä Mustalahdentien risteyksen tuntumassa olleelle kääntöpaikalle. 96 taas meni Porslahdentietä ja se jatkui aina telakalle saakka. Jos nyt oikein katsoin, molemmat oli joka päivä ajettavia kokopäivälinjoja. Telakkaa palveli myös ruuhkalinja 96S, Kruununhaka - Kallvikintie - Vuosaari (telakka). Päättäri oli aika lähellä Senaatintoria keskustassa. Vuosaaressa mentiin 96V:n tavoin Kallvikintietä, mutta reitti jatkui telakalle kuten 96:llakin, mutta tosiaan vähän eri reittiä. Tämä esimerkki on katsottu vuoden 1979 kartasta. Silloin on ollut Rautatientorilla ja Kasarmitorilla niin täyttä, että parilla S-linjalla oli päättäri Kruununhaassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:12 ----------

Erityisesti 91V (1971,1972) on hämmentävä, koska se kulki samojen päätepysäkkien välillä kuin normaali 91, mutta sille ei löydy erillistä reittiä erillisiä aikatauluja aikatauluosiosta.
Löysin arkistoistani enemmän tai vähemmän "räjähtäneet" vuosien 1973 ja 1974 linjakartat. Niiden mukaan 91V on mennyt suoraan Itäväylää Meripellontien risteykseen poikkeamatta Puotinharjussa Turunlinnantiellä.
 
Kiitos vastauksista. Nuo selvensivät asiaa.

Löysin arkistoistani enemmän tai vähemmän "räjähtäneet" vuosien 1973 ja 1974 linjakartat. Niiden mukaan 91V on mennyt suoraan Itäväylää Meripellontien risteykseen poikkeamatta Puotinharjussa Turunlinnantiellä.

Niinpä näyttää olevan. Perusversion reittiä ei vaan ole erikseen merkitty Turunlinnantielle. Löytyykö niistä kartoista muuten erillistä aikataulua (mainintaa vuorovälitaulukkossa) 91V:lle?
 
Onko siihen mitään selitystä, miksi 84:n pikaversio oli 70-luvun lopulla sekin vain 84 (kartalla erikseen 84 ja "84 pika"), ja vasta vuoden 1980 kartassa 84X? Muut idän pikalinjat olivat jo 70-luvulla äksällisiä.
 
Onko siihen mitään selitystä, miksi 84:n pikaversio oli 70-luvun lopulla sekin vain 84 (kartalla erikseen 84 ja "84 pika"), ja vasta vuoden 1980 kartassa 84X? Muut idän pikalinjat olivat jo 70-luvulla äksällisiä.
Selityksiä varmaan on, ja teorioitakin, mutta minkä verran päteviä... Oma näkemykseni on se, että 84:n pikalähdöt tulivat huomattavan aikaisin verrattuna laajempaan pikakulttuuriin. Linjan 84 vakiokalustossa oli keulassa erillinen Pikavuoro Snabbtur -kilpi, johon sytytettiin valo kyseisen auton ollessa 84:sen pikaversiolla. Lisäksi sivuikkunassa taisi näkyä peltinen pikavuoro-lisäkilpi. Informaatio ulospäin hoidettiin tuolla tavoin. X:llisiä pikalinjoja alkoi jossain vaiheessa 1970-luvulla ilmestyä kuin sieniä sateella. Ilmeisesti HKL:lla katsottiin, että 84:sen asiakkaat olivat oppineet tunnistamaan 84:n pikaliikenteen jo vakiintuneesta merkintätavasta, ja äksättömyys sai jatkua aina vuoteen 1980 saakka. Kun vuosikymmen vaihtui, viimein käytännöt yhtenäistettiin.

Kuvituskuva: Taannoinen linjan 84 Sisu, joka on juuri tullut vuorokausihuollosta Pikavuoro-kilpi aktiivisena. Tuossa tilanteessa idän suunnalla ei ollut enää pikavuoroja, kilven toimivuutta oli vain kokeiltu kuvaushetkellä, ja numerokilpikin näyttää 90:tä, jossa Sisu oli edellisen kerran liikkunut.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:08 ----------

Niinpä näyttää olevan. Perusversion reittiä ei vaan ole erikseen merkitty Turunlinnantielle. Löytyykö niistä kartoista muuten erillistä aikataulua (mainintaa vuorovälitaulukkossa) 91V:lle?
Eipä näkynyt olevan. Voi olla, että 91:n V-lähtöjä on ollut todella vähän, ja mahdollisesti nekin vain ruuhkasuuntaan (omaa päättelyäni).
 
Löysin arkistoistani enemmän tai vähemmän "räjähtäneet" vuosien 1973 ja 1974 linjakartat. Niiden mukaan 91V on mennyt suoraan Itäväylää Meripellontien risteykseen poikkeamatta Puotinharjussa Turunlinnantiellä.

Pitää paikkansa. Lisäksi 91V kulki vain ruuhka-aikoina. Myöhemmin (en muista minä vuonna) 91X korvasi 91V:n kulkien samaa reittiä mutta ollen lisäksi pikalinja harvennettuine pysäkkeineen. Yksityiskohtana voitaneen mainita myös että ainakin alkuaikoina linjan 91X (ja mahdollisesti myös muiden itäalueen X-linjojen) autot olivat pääosin 300 -sarjan autoja joiden etuikkunan yläosaan oli kiiinnitetty "Täynnä" -valokilven tapainen keltapohjainen "Pikavuoro Snabbtur" kyltti joka oli valaistuna ko. auton kulkiessa X -linjalla.
 
Myöhemmin (en muista minä vuonna) 91X korvasi 91V:n kulkien samaa reittiä mutta ollen lisäksi pikalinja harvennettuine pysäkkeineen.
Tämä on hieman ovelampi kehityspolku juuri tämä 91:stä kehitelty pikalinja. Vuoden 1977 linjakartassa 91V on ruuhkalinja ruuhkalinjojen joukossa, ei pikaominaisuutta. Menee idässä Kauppakartanonkatua, ei siis Turunlinnantietä. Vuoden 1978 linjakartassa (1.6.1978) 91V näkyy tunnuksella 91V, mutta ollen mustalla merkitty pikalinja. Linjan luonne vastaa useita X-linjoja. Ajoreitti Itäkeskuksessa edelleen Kauppakartanonkadulla. 1.6.1979 päivätyllä kartalla linja on sitten yhtenäistetty 91X:ksi muiden pikalinjojen mallin mukaan. Todettakoon, että 1.2.1976 linjakartalla 91V meni Itäväylää Meripellontien risteykseen asti, kartalla ei edes ollut Kauppakartanonkatua vielä tuolloin.

Ja muutama linkki otteisiin kartoista.

1.2.1976 -
1.4.1977 -
1.6.1978 -
1.6.1979 -
 
Tämä on hieman ovelampi kehityspolku juuri tämä 91:stä kehitelty pikalinja. Vuoden 1977 linjakartassa 91V on ruuhkalinja ruuhkalinjojen joukossa, ei pikaominaisuutta. Menee idässä Kauppakartanonkatua, ei siis Turunlinnantietä. Vuoden 1978 linjakartassa (1.6.1978) 91V näkyy tunnuksella 91V, mutta ollen mustalla merkitty pikalinja. Linjan luonne vastaa useita X-linjoja. Ajoreitti Itäkeskuksessa edelleen Kauppakartanonkadulla. 1.6.1979 päivätyllä kartalla linja on sitten yhtenäistetty 91X:ksi muiden pikalinjojen mallin mukaan. Todettakoon, että 1.2.1976 linjakartalla 91V meni Itäväylää Meripellontien risteykseen asti, kartalla ei edes ollut Kauppakartanonkatua vielä tuolloin.

Ja muutama linkki otteisiin kartoista.

1.2.1976 -
1.4.1977 -
1.6.1978 -
1.6.1979 -

Joo, niinhän se tosiaan olikin että 91V/X siirtyi Kauppakartanonkadulle kun Itäkeskus (siis se kaupunginosa, ei kauppakeskus) valmistui.
Muisti pätki hieman mutta onko tuo mikään ihme kun ite olin silloin vielä alle kymmenvuotias nassikka...
 
Kysymyksen muotoilu ei suoraan kerro, kysytäänkö linjan 92 ajoreittiä ylipäänsä ennen metron tuloa Itäkeskukseen vai juuri (tai vähän aikaa) ennen metroliikenteen käynnistymistä. Tuossa nimittäin sattuu olemaan aika ratkaiseva ero. Vielä 1970-luvun lopulla 92 meni Puotinharjun ja Myllymestarintien (Kehä I) kautta Myllypuroon. Oikaisu Roihupellon kautta näkyi ensimmäisen kerran vasta 1.5.1980 linjakartassa. Linjakartoissa muutaman eri vuoden osalta Myllypuron ja sen lähitienoon reitistö näkyy seuraavasti: 1.4.1977, 1.6.1979 ja 1.5.1980. Kuten jäsen ettäjaa totesi, vuoden 1980 tilanteessa 92 ei kulkenut suinkaan Varikkotien vaan Kauppamyllyntien kautta Ratasmyllyntielle. Sekin on hyvä muistaa, että ennen metron tuloa "Itäkeskuksen kaupalliset palvelut" olivat melko ohuella tasolla verrattuna metroaikakauteen. Puotinharju ostoskeskuksineen toki oli ollut niillä kulmilla jo pitkään.

Kiitos, tämä olikin hyvin valaisevaa sekä linjaston että kaupallisten palvelujen tilanteen osalta. 1.5.1980 vallinnut tilanne olisi nykyisillä kaupallisilla palveluilla ollut ongelmallinen, mutta se ei ehkä sitten ollut syynä tuonaikaiseen linjaan 92B. Osaatko sanoa, millainen linjan 92V liikennöintiaika oli?
 
Osaatko sanoa, millainen linjan 92V liikennöintiaika oli?
Linjakartan taulukoiden mukaan 92V oli liikennöintiaikojensa (n. 6 - 9, 15 - 18) perusteella ruuhkalinja, liikennöintipäivät maanantaista perjantaihin. Tilanne oli siis tämä kolmen viimeisen liikennöintivuotensa (1977 - 79) aikana. Vuosilla viitataan tässä karttajulkaisujen päivämääriin. Aikataulut ja reitit ovat voineet päivittyä joskus (varmaan montakin kertaa) jo ennen seuraavan kartan julkaisemista.

Linjan 92V Vanaja Rautatientorilla syyskesällä 1977.
 
... mutta se ei ehkä sitten ollut syynä tuonaikaiseen linjaan 92B.

Oma muistikuvani vuoteen 1983 asti Puotilassa asuneena on se, että linja 92B perustettiin lähinnä linjan 91 (ja 92?) reittimuutosten takia, se kun ei enää Kauppakartanonkadulle siirryttyään palvellut yhteyksiä Puotilasta Puotinharjuun jossa mm. sijaitsi Puotilaa lähimmät lääkäripalvelut (yksityinen Meditest Puotinharjun ostoskeskuksessa sekä kunnallinen aluelääkäri Korsholmantiellä). Myös Puotinharjun ostoskeskuksen kaupalliset palvelut (mm. Alko) olivat Puotilaa laajemmat.
 
Tietääkö kukaan kulkiko Vantaan sisäinen 53 jossain vaiheessa historiaansa Martinlaaksoon?

Martinlaakson kautta se kulki koko historiansa 1992 - 2015 ajan, mutta päätepysäkit olivat koko ajan Myyrmäen asemalla ja Peijaksen sairaalalla. Mahtoikohan reittikään vuosien varrella muuttua muualla kuin Malminiityn ja Koivukylän alueella?
 
Takaisin
Ylös