Poistuneita linjanumeroita

Elielinaukion terminaali otettiin käyttöön tietyllä liukumalla vuoden 2001 paikkeilla. 22.4.2001 ottamassani kuvassa HKL-BL:n Scania / Lahti 402 on varsin autiolla Elielinaukiolla linjalla 452. Linja 452 lienee ollut ensimmäisiä Elielille siirtyneitä linjoja. 7.6.2001 ottamassani kuvassa Suomen Turistiauton Volvo B10L / Carrus City U on kuitenkin vielä Linja-autoaseman päätepysäkillä linjalla 69. Raition 3 / 2001 mukaan 69 siirtyi Elielille saman vuoden elokuussa. Joitakin linjoja siirtyi Elielille ilmeisesti kesäliikenteen alkaessa 2001. Jotkut saattavat muistaa muita yksityiskohtia, tai löytävät lähteitä lisätiedoille?
 
Vanhoista linjakartoista näkee, että HKL:n linja 38 (Simonkenttä-Lassila) kulki Kannelmäkeen Pelimannintielle asti vuonna 1975. Nähtävästi STA:n linja 41 siirtyi sinne vuoden 1976 alussa, jolloin 38 lienee lopetettu.
 
Vanhoista linjakartoista näkee, että HKL:n linja 38 (Simonkenttä-Lassila) kulki Kannelmäkeen Pelimannintielle asti vuonna 1975. Nähtävästi STA:n linja 41 siirtyi sinne vuoden 1976 alussa, jolloin 38 lienee lopetettu.
Niin, vuoden 1975 linjakartalla 38 on vielä olemassa, mutta vuoden 1976 kartalta se on jo poistunut. Vielä 1975 kartan voimassaoloaikana 40 ja 41 menivät Töölössä Runeberginkadun ja Topeliuksenkadun kautta - siis samaa perusreittiä kuin 38. Linja 38 erosi 41:stä varsinkin siinä, että se kiersi läheltä Pitäjänmäen asemaa kulkien mm. Kaupintien kautta (41:hän meni 40:sen tavoin Haagan läpi Kauppalantien, Tunnelitien, Ilkantien ja Näyttelijäntien kautta). 38:n aikana 41:n pohjoinen päätepysäkki oli nykyisen kauppakeskus Kaaren alueen yläpuolella. Noina aikoina siellä oli Eka-market. Kaiken kaikkiaan 38 ja 41 olivat olemassa samanaikaisesti vain muutaman vuoden.
 
Milloin linjat 39 ja 45 siirtyivät HKL:ltä STA:lle? Ehtikö HKL liikennöimään 45:ttä ollenkaan Malminkartanon rakentamisen aloituksen jälkeen?
 
Milloin linjat 39 ja 45 siirtyivät HKL:ltä STA:lle? Ehtikö HKL liikennöimään 45:ttä ollenkaan Malminkartanon rakentamisen aloituksen jälkeen?
Olisiko ollut 1984? Syysliikenteessä 1984 HKL ei niitä linjoja ainakaan enää hoitanut. STA:n varikko oli muuttanut vuoden 1983 loka-marraskuussa Länsi-Pakilasta Ruskeasuolle ja siihen liittyen STA:lle etsittiin linjoja, jotka oli kätevää hoitaa Ruskeasuon varikolta. Käsittääkseni 39:n (sisältää myös alaversiot) ja 45:n liikennöitsijämuutos oli tätä prosessia.

Tuohon aikaan Malminkartano oli pieni nykyiseen verrattuna, mutta kyllä siellä jo kaikenlaista alkoi olla rakenteilla. Rautatieasemakin oli saatu käyttöön jokunen vuosi aikaisemmin.
 
Mitä linjoja STA ja Helsinki-Maaseutu-Liikenne liikennöivät Vantaalla? Ehtivätkö ne saada seutulinjanumerot ennen siirtymistä Vantaan Liikenteelle?
 
Mitä linjoja STA ja Helsinki-Maaseutu-Liikenne liikennöivät Vantaalla? Ehtivätkö ne saada seutulinjanumerot ennen siirtymistä Vantaan Liikenteelle?
Linja-autoharrastajan, joka on mys tämän foorumin jäsen, kotisivulla kerrotaan asia seuraavasti: "Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy ja Suomen Turistiauto Oy liikennöivät myös Espoossa ja Vantaalla. HML:llä oli lukuisia reittejä Tikkurilan suunnalle ja STA ajoi mm. Espoon Lintuvaaraan, Vantaan Hämevaaraan sekä Kaivokselaan ja Martinlaaksoon. Nämä linjat luovutettiin toisille liikennöitsijöille vuoden 1975 lopussa."

Linkki ko. sivuille.

Mitä tulee linjanumeroihin, niin muistan seuraavaa: linja 44 ajoi Helsingistä Kaivokselaan, 44L Louhelaan, 44M Myyrmäkeen ja 44MZ Kaivokselan kautta Myyrmäkeen. Helsinki-Maaseutu-Liikenteellä oli ainakin linjat 11 ja 12 Helsingin Rautatientorilta Tikkurilaan. Varmaan jossain lähteessä on tarkempia tietoja. Itse muistan nähneeni 450-, 452-, 611- ja 612-tyylisiä linjanumeroita vasta Vantaan Liikenteen aikana.
 
Hei, olen uusi tällä foorumilla.
Elielinaukion terminaali otettiin käyttöön tietyllä liukumalla vuoden 2001 paikkeilla. 22.4.2001 ottamassani kuvassa HKL-BL:n Scania / Lahti 402 on varsin autiolla Elielinaukiolla linjalla 452. Linja 452 lienee ollut ensimmäisiä Elielille siirtyneitä linjoja. 7.6.2001 ottamassani kuvassa Suomen Turistiauton Volvo B10L / Carrus City U on kuitenkin vielä Linja-autoaseman päätepysäkillä linjalla 69. Raition 3 / 2001 mukaan 69 siirtyi Elielille saman vuoden elokuussa. Joitakin linjoja siirtyi Elielille ilmeisesti kesäliikenteen alkaessa 2001. Jotkut saattavat muistaa muita yksityiskohtia, tai löytävät lähteitä lisätiedoille?
Elielinaukio tuli käyttöön tarkkaan ottaen Bussipysäkki-sivuston (jonka päivittäminen lopetettiin jo 20 vuotta sitten) uutisten perusteella maanantaina 30.10.2000. Linja-autoasemalle jäi tosin sen jälkeen vielä linjoja. 69:n lisäksi myös 63 siirtyi Paasikivenaukiolta nykyisen Pikkuparlamentin edestä Elielille 13.8.2001. Viimeisenä Elielinaukiolle siirtyivät 2.6.2002 ne 200-sarjan seutulinjat, joita ei lakkautettu Leppävaaran kaupunkiradan liityntäliikenteen aloittamisen yhteydessä.
 
Hei, olen uusi tällä foorumilla.

Elielinaukio tuli käyttöön tarkkaan ottaen Bussipysäkki-sivuston (jonka päivittäminen lopetettiin jo 20 vuotta sitten) uutisten perusteella maanantaina 30.10.2000. Linja-autoasemalle jäi tosin sen jälkeen vielä linjoja. 69:n lisäksi myös 63 siirtyi Paasikivenaukiolta nykyisen Pikkuparlamentin edestä Elielille 13.8.2001. Viimeisenä Elielinaukiolle siirtyivät 2.6.2002 ne 200-sarjan seutulinjat, joita ei lakkautettu Leppävaaran kaupunkiradan liityntäliikenteen aloittamisen yhteydessä.
Hyvät päivämäärätiedot, kiitos niistä. Liikuin tuolla paljon noina vuosina, ja tosiaan muistelin, että 2001 linjoja lähti sekä uudesta että vanhasta paikasta samanaikaisesti.
 
Linja-autoharrastajan, joka on mys tämän foorumin jäsen, kotisivulla kerrotaan asia seuraavasti: "Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy ja Suomen Turistiauto Oy liikennöivät myös Espoossa ja Vantaalla. HML:llä oli lukuisia reittejä Tikkurilan suunnalle ja STA ajoi mm. Espoon Lintuvaaraan, Vantaan Hämevaaraan sekä Kaivokselaan ja Martinlaaksoon. Nämä linjat luovutettiin toisille liikennöitsijöille vuoden 1975 lopussa."

Linkki ko. sivuille.

Mitä tulee linjanumeroihin, niin muistan seuraavaa: linja 44 ajoi Helsingistä Kaivokselaan, 44L Louhelaan, 44M Myyrmäkeen ja 44MZ Kaivokselan kautta Myyrmäkeen. Helsinki-Maaseutu-Liikenteellä oli ainakin linjat 11 ja 12 Helsingin Rautatientorilta Tikkurilaan. Varmaan jossain lähteessä on tarkempia tietoja. Itse muistan nähneeni 450-, 452-, 611- ja 612-tyylisiä linjanumeroita vasta Vantaan Liikenteen aikana.
Olen kerran nähnyt pdf:nä vuoden 1974 Vantaan linjakartan, jonka mukaan Kaivokselaan kulkee linja 450, Louhelaan linja 451 ja Myyrmäkeen linja 452, kaikki nämä STA:n linjoja.

Muuten, milloin 450 lakkautettiin?
 
Olen kerran nähnyt pdf:nä vuoden 1974 Vantaan linjakartan, jonka mukaan Kaivokselaan kulkee linja 450, Louhelaan linja 451 ja Myyrmäkeen linja 452, kaikki nämä STA:n linjoja.
Sitten se muutos on tapahtunut 1974. Aloin 1973 käyttää Kivihaan pysäkkiä säännöllisesti, ja silloin noudatettiin vielä vanhaa numerointia. Itse en matkustanut Vantaalle, vaan katselin linja-autoista kiinnostuneena myös rajan yli kulkevien linjojen busseja.
 
Jos jotakuta kiinnostaa niin tässä
http://imageshack.us/photo/my-images/39/linjakarttavantaa197419.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/27/linjakarttavantaa197419.jpg/
kyseinen Vantaan linjakartta 1974-1975.
Linjanumerointi otettiin käyttöön 01.09.1975 mennessä joten tämän kartan tiedot saattavat olla ainakin osittain tuon ajan suunnitelmia tai muuta vastavia sillä seuraavassa hallussani olevassa linjakartassa vuodelta 1976 linjasto on hieman eri näköinen.

Tämän mukaan kartan julkaisussa on saatettu keulia pikkaisen ja kyseiseen linjastoon ei oltu päästy vielä tuona talvena.

450 näkyy vielä 1989 kartassa, mutta itse en sellaista muista ja oma filmi on lähtenyt pyörimään 1997 paikkeilla. Tätä tukee myös waybackmachinessä varhaimpina näkyvät talven 1996-1997 aikataulut, joissa sitä ei enää ole, mutta sieltä taas löytyy 560, jota en muista myöskään.
 
STA:n värisiä autoja muistan kyllä esim. 452:lla. Sen väristen autojen esiintyminen sillä linjalla johtuu varmaankin siitä, että STA:n (ja HML:n) vanhoista seutuautoista suurin osa myytiin Vantaan Liikenteelle, eikä niitä kovinkaan nopeasti maalattu VL:n väreihin. Itse asiassa aika iso osa tuolla tavoin siirtyneistä autoista jatkoi loppuun saakka alkuperäsissä väreissä - monet autot jopa samoilla järjestysnumeroilla kuin HML-STA:n aikana.
 
Tämän mukaan kartan julkaisussa on saatettu keulia pikkaisen ja kyseiseen linjastoon ei oltu päästy vielä tuona talvena.

450 näkyy vielä 1989 kartassa, mutta itse en sellaista muista ja oma filmi on lähtenyt pyörimään 1997 paikkeilla. Tätä tukee myös waybackmachinessä varhaimpina näkyvät talven 1996-1997 aikataulut, joissa sitä ei enää ole, mutta sieltä taas löytyy 560, jota en muista myöskään.
Vuoden 1994 Vantaan linjakartassa linja 450 näkyy. Lisäksi löytyisikö mistään vanhoja Vantaan karttoja tai luetteloita ennen 2000-lukua? Kiinnostaa aina se, mitkä linjat kulkevat ulosmenoteitä ja missä kohtaa ne erkanevat. Erityisesti Tuusulanväylä.
 
Ennen (vuoteen 1970 asti) on ollut sellainen liikennöitsijä kuin Eino Tuomala. Se ajoi ainakin Itä-Hakkilaan ja Rekolaan ja myös Helsingissä Puistolaan. Sen väritys oli vaaleanruskea-sininen. Olisi kiva saada entisistä liikennöitsijöistä tarkempia tietoja.
 
Takaisin
Ylös