Kyllähän tuo Hesarin juttukin näyttää olevan aika pihalla asian taustoista, ja otsikointia myöten teksti on outo ja asenteellinen.
www.hs.fi/m/kotimaa/a1468808042020
Jutusta päätellen Hesarilla ei ole mitään tietoa aikaisemmista rikkomuksista, ja lukijoille annetaan sellainen käsitys, että byrokratia kiusaa viatonta matkailutoimintaa. Sen huomaa kommenteistakin, jotka ovat täynnä ajanmukaista sääntösuomi-vollotusta.
Viranomaisen sietokyky on varmasti ollut valmiiksi alhainen, kun operaattorin tilillä on useampia vaaratilanteita ja junaturvallisuuskäytäntöjen rikkomuksia jo ennestään. Kun vielä liikennöitsijän julkisuuteen antamat kommentit ovat nyt mahdollisimman tökeröitä, on viranomaisella varmasti hyvä syy pohtia, voiko toimijaan luottaa lainkaan.
Itse matkustajana ainakin nyt mietin, onko viisasta nousta sellaiseen kyytiin, jota hoidetaan asenteella "mä oon kuule tehny tätä sata vuotta ja ei näitä kortilla ajeta".
Tuossa Trafin julkaisussa (
http://www.trafi.fi/filebank/a/14120...la_2014_FI.pdf) on myös kohdat
"Toinen merkittävä Seis-opasteen ohituksesta aiheutunut
vaaratilanne tapahtui 21.9.2013, kun museojuna
lähti Heinävedeltä liikkeelle ilman lähtölupaa.
Museojuna ehti liikkua noin kymmenen minuuttia
ennen kuin veturinkuljettajaan saatiin yhteys ja
juna pysäytettiin."
"Toistuvien poikkeamien ja Trafin auditointien
perusteella myös pätevyyden hallinta vaikuttaisi
olevan ongelmallista osalle toimijoista. Pätevyyden
hallinnan puutteet tulevat esiin muun muassa siinä,
että turvallisuuteen liittyvissä tehtävissä toimivien
henkilöiden osaamisessa vaikuttaa olevan ilmeisiä
puutteita. Seis-opasteen luvattomasta ohituksesta
saatujen selvitysten perusteella voidaan olettaa, että
juna liikennöi poikkeaman tapahtuessa ilman riittävän
pätevää tähystäjää. Tähystäjän merkitys turvallisuuden
varmistamisessa on hyvin tärkeä liikennöitäessä
ilman JKV:tä ja kuolleen miehen kytkimenä toimivaa
veturin turvalaitetta.
Olemassa olevan tiedon perusteella voidaan todeta,
että osalla museoliikenteen harjoittajista turvallisuusjohtaminen
ei toimi niin kuin pitäisi. Esimerkkinä
turvallisuusjohtamisen toimimattomuudesta osalla
toimijoista voidaan mainita myös se, että kyseiset
toimijat eivät ole raportoineet kaikista poikkeamista
oma-aloitteisesti."
Siis summa summarum. Kaksi operaattoria ovat olleet tarkkailun kohteena jo hyvän aikaa.