Poliisi keskeytti Ukko-Pekan liikennöinnin

Tämän ketjun kuvausten perusteella koko yrityksen toiminta kuulostaa olevan enemmän tuurilla seilaamista kuin määrätietoisesti suunniteltua. Sen takia on sitten tullut niitä sattumuksia, minkä vuoksi pätevät kuljettajat ovat kaikonneet eikä johdolla ole ollut varasuunnitelmiakaan siltä varalta, että kuljettaja jättää tulematta lyhyellä varoitusajalla. Korkealla riskillä pelaaminen voi toimia aikansa, mutta ennemmin tai myöhemmin joku riskeistä laukeaa. Parempi näin, että se laukesi liiketoiminnallisen riskin kohdalla kuin turvallisuusriskin.
 
Kyllähän tuo Hesarin juttukin näyttää olevan aika pihalla asian taustoista, ja otsikointia myöten teksti on outo ja asenteellinen.

www.hs.fi/m/kotimaa/a1468808042020

Jutusta päätellen Hesarilla ei ole mitään tietoa aikaisemmista rikkomuksista, ja lukijoille annetaan sellainen käsitys, että byrokratia kiusaa viatonta matkailutoimintaa. Sen huomaa kommenteistakin, jotka ovat täynnä ajanmukaista sääntösuomi-vollotusta.

Viranomaisen sietokyky on varmasti ollut valmiiksi alhainen, kun operaattorin tilillä on useampia vaaratilanteita ja junaturvallisuuskäytäntöjen rikkomuksia jo ennestään. Kun vielä liikennöitsijän julkisuuteen antamat kommentit ovat nyt mahdollisimman tökeröitä, on viranomaisella varmasti hyvä syy pohtia, voiko toimijaan luottaa lainkaan.

Itse matkustajana ainakin nyt mietin, onko viisasta nousta sellaiseen kyytiin, jota hoidetaan asenteella "mä oon kuule tehny tätä sata vuotta ja ei näitä kortilla ajeta".
 
Kyllähän tuo Hesarin juttukin näyttää olevan aika pihalla asian taustoista, ja otsikointia myöten teksti on outo ja asenteellinen.

www.hs.fi/m/kotimaa/a1468808042020

Jutusta päätellen Hesarilla ei ole mitään tietoa aikaisemmista rikkomuksista, ja lukijoille annetaan sellainen käsitys, että byrokratia kiusaa viatonta matkailutoimintaa. Sen huomaa kommenteistakin, jotka ovat täynnä ajanmukaista sääntösuomi-vollotusta.

Viranomaisen sietokyky on varmasti ollut valmiiksi alhainen, kun operaattorin tilillä on useampia vaaratilanteita ja junaturvallisuuskäytäntöjen rikkomuksia jo ennestään. Kun vielä liikennöitsijän julkisuuteen antamat kommentit ovat nyt mahdollisimman tökeröitä, on viranomaisella varmasti hyvä syy pohtia, voiko toimijaan luottaa lainkaan.

Itse matkustajana ainakin nyt mietin, onko viisasta nousta sellaiseen kyytiin, jota hoidetaan asenteella "mä oon kuule tehny tätä sata vuotta ja ei näitä kortilla ajeta".

Tuossa Trafin julkaisussa (http://www.trafi.fi/filebank/a/14120...la_2014_FI.pdf) on myös kohdat

"Toinen merkittävä Seis-opasteen ohituksesta aiheutunut
vaaratilanne tapahtui 21.9.2013, kun museojuna
lähti Heinävedeltä liikkeelle ilman lähtölupaa.
Museojuna ehti liikkua noin kymmenen minuuttia
ennen kuin veturinkuljettajaan saatiin yhteys ja
juna pysäytettiin."

"Toistuvien poikkeamien ja Trafin auditointien
perusteella myös pätevyyden hallinta vaikuttaisi
olevan ongelmallista osalle toimijoista. Pätevyyden
hallinnan puutteet tulevat esiin muun muassa siinä,
että turvallisuuteen liittyvissä tehtävissä toimivien
henkilöiden osaamisessa vaikuttaa olevan ilmeisiä
puutteita. Seis-opasteen luvattomasta ohituksesta
saatujen selvitysten perusteella voidaan olettaa, että
juna liikennöi poikkeaman tapahtuessa ilman riittävän
pätevää tähystäjää. Tähystäjän merkitys turvallisuuden
varmistamisessa on hyvin tärkeä liikennöitäessä
ilman JKV:tä ja kuolleen miehen kytkimenä toimivaa
veturin turvalaitetta.

Olemassa olevan tiedon perusteella voidaan todeta,
että osalla museoliikenteen harjoittajista turvallisuusjohtaminen
ei toimi niin kuin pitäisi. Esimerkkinä
turvallisuusjohtamisen toimimattomuudesta osalla
toimijoista voidaan mainita myös se, että kyseiset
toimijat eivät ole raportoineet kaikista poikkeamista
oma-aloitteisesti."

Siis summa summarum. Kaksi operaattoria ovat olleet tarkkailun kohteena jo hyvän aikaa.
 
Harmittaa tuollainen asenteellisuus, Hesari ainoa lehti mitä suomalaisista luen, nettisivuja en avaa. Tilauksen lopetus ollut usein lähellä juuri tuollaisen sonnan takia.
 
Nyt on sitten tullut päätös asiassa. http://www.trafi.fi/tietoa_trafista...ta_-_liikennointi_on_keskeytetty_toistaiseksi Vaunut.org:ssa lisää aiheesta mm. päätös http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,9570.0.html

---
"Torstaina 21.7.2016 järjestetyssä kuulemistilaisuudessa saatujen selvitysten pohjalta Trafi ei saanut varmuutta siitä, että Höyryveturimatkat 1009 Oy noudattaisi turvallisuusjohtamisjärjestelmäänsä toiminnassaan.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja kuljetti torstaina 14.7.2016 veturia ilman asianmukaista ajo-oikeutta. Poliisi keskeytti ajon, ja Trafi asetti yrityksen liikennöintikieltoon.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toimitusjohtaja vastaa myös yrityksen turvallisuusjohtamisjärjestelmästä, ja veturia kuljettaessaan hän toimi sekä vastoin lakia että yrityksen omaa turvallisuusjohtamisjärjestelmää. Trafilla on tästä syystä perusteltu syy epäillä yrityksen turvallisuusjohtamisjärjestelmän toimivuutta ja yrityksen johdon sitoutumista siihen.

Toimiva turvallisuusjohtamisjärjestelmä on edellytys turvallisuustodistuksen antamiselle. Rautatieliikennettä ei saa harjoittaa ilman voimassaolevaa turvallisuustodistusta.

Trafin arvion mukaan yrityksen turvallisuusjohtamisen puutteet antaisivat aiheen peruuttaa yrityksen turvallisuustodistus välittömästi, mutta koska yrityksen liikennöinti on toistaiseksi keskeytetty, Trafi on antanut Höyryveturimatkat 1009 Oy:lle mahdollisuuden antaa asiassa vastineensa sekä selvityksen toimenpiteistä, joilla tilanne saataisiin korjattua.

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n on annettava selvitys 23.9.2016 mennessä. Selvityksen perusteella Trafi arvioi, onko yrityksellä edellytykset turvalliseen toimintaan ja päättää jatkotoimista."
 
Harmittaa tuollainen asenteellisuus, Hesari ainoa lehti mitä suomalaisista luen, nettisivuja en avaa. Tilauksen lopetus ollut usein lähellä juuri tuollaisen sonnan takia.

Ja Hesari uutisoi. Mukava huomata, että lukevat toimitukseen lähetettyjä uutisvinkkejä ;)

Tällä kertaa HS tuntui taipuvan kohtuullisen järkevään uutisointiin. Normaalitapaushan olisi ollut sellainen, että ensin tehdään "hyi, paha sääntö-Suomi" -tyyppinen juttu, joka nyt tehtiinkin, ja jatkoartikkeliin olisi kaivettu jostain joku mahdollisimman erikoinen perhe, kuten nyt vaikka turvapaikkaa hakenut afgaaniperhe taikka perhe jossa on transsukupuolinen lapsi. Sitten olisi sivun verran kerrottu, miten perheen koko kesä ja oikeastaan koko muu elämä meni pilalle, koska juna ei kulkenut. Kaikki olivat "tyrmistyneitä" eikä kukaan maksa edes korvauksia.

No, tällä kertaa tuo jatkojuttu oli ihan asiallinen ja vastasi sitä, mitä itse olin jo eri kanavia pitkin kuullut.

Uutisen mukaan Höyryveturimatkat antaa selvityksensä 23.9. mennessä ja aika suoraan Trafi sanoo, että toiminnan jatkuminen edellyttäisi toimitusjohtajan väistymistä. Mahtaako sellainen olla sitten käytännössä mahdollista, en tiedä.
 
Sen sijaan hesarilta on turha odottaa juttua, jossa käsiteltäisiin aktn huseeraamista tässäkin asiassa. Aiheesta tai aiheetta.
 
Nyt menee kyllä yli hilseen ja korkealta. Miten AKT tähän liittyy?

AKT:llä ei muutenkaan ole mitään tekemistä rautateiden kanssa. Sen sijaan Veturimiesten liitto pitää turvallisuuden kannalta ihan oikeaa linjaa, vaikka sekään ei tähän tapaukseen liity mitenkään.
 
Helsingissä aiheutui sunnuntaina 8.8 potentiaalinen vaaratilanne, kun höyryveturi ukko-pekka Hr1 1009:n kuljettaja jätti noudattamatta seis-opastetta kivihaassa. Samoihin aikoihin raiteille oli liittymässä helsinkiä kohti matkannut lentokenttälähijuna. Tapaus sattui noin kello 14.10. Höyryveturin kuljettaja teki hätäjarrutuksen.
Liikenne- ja viestintävirasto Trafi selvittää nyt, kuinka lähellä katastrofi tilanteessa oli.

Lähde: Iltalehti 11.8.
 
Helsingissä aiheutui sunnuntaina 8.8 potentiaalinen vaaratilanne, kun höyryveturi ukko-pekka Hr1 1009:n kuljettaja jätti noudattamatta seis-opastetta kivihaassa. Samoihin aikoihin raiteille oli liittymässä helsinkiä kohti matkannut lentokenttälähijuna. Tapaus sattui noin kello 14.10. Höyryveturin kuljettaja teki hätäjarrutuksen.
Liikenne- ja viestintävirasto Trafi selvittää nyt, kuinka lähellä katastrofi tilanteessa oli.

Lähde: Iltalehti 11.8.

Asian tiimoilta ja junaoperaattorin tiimoilta on keskustelua myös Resiinassa http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,13165.0.html
 
^-No voi ei & ou nou. Ukko-Pekan kyyti, se on tuttua minullekin. Rullaavaa Ristoa (höyryveturityyppi "Risto") jäämme yhä, kaikella kaiholla odottamaan. Tr1 tosin on raskas tavarajunien veturi. Max. nop. on kaiketi 80 km/h eli Lättää (Dm7, Sinikko) lähentelevä.

Lähde: Forum24.fi. Paperiversion pvm: 26. toukokuuta, 2021. Otsikko: Rulla-Risto takaisin raiteille Yt.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä aiheutui sunnuntaina 8.8 potentiaalinen vaaratilanne, kun höyryveturi ukko-pekka Hr1 1009:n kuljettaja jätti noudattamatta seis-opastetta kivihaassa.

Tämä oli siis jo toinen kerta tänä vuonna, kun 1009:n miehistö ei onnistunut noudattamaan seis-opastetta näyttävää opastinta. Tämän lisäksi heillä on ollut ongelmia nopeusrajoitusten noudattamisessa. Joko eivät välitä rajoituksista, tai eivät hallitse veturiaan.
 
Miten muuten voi olla liikenteessä ilman ajantasaisia turvallisuusvälineitä radalla eli onnistuu punaisia päin ajo? En siis tiedä miten Suomessa homma toimii, Briteistä vain käsitys kuinka toimii junien eri systeemit.
 
Takaisin
Ylös