Poliisi keskeytti Ukko-Pekan liikennöinnin

Miten muuten voi olla liikenteessä ilman ajantasaisia turvallisuusvälineitä radalla eli onnistuu punaisia päin ajo? En siis tiedä miten Suomessa homma toimii, Briteistä vain käsitys kuinka toimii junien eri systeemit.

Suomessa ei museokalustolta vaadita junakulunvalvontalaitteita. Punaisia päin ajamisen estää yksinomaan kuljettaja tai hätäjarrutuksen osaava tähystäjä.

Lisäksi punaisia päin ajamisen todennäköisyyttä pienentää hyvä turvallisuuskulttuuri.
 
Britanniassahan on ollut paikallinen JKV (ATC, nykyään AWS) jo 1900-luvun alusta. Sen käyttö on valtakunnanverkossa pakollista ja kaikista höyryvetureistakin löytyy karkein varoitus ja automaattinen jarrutus, jos varoitusta ei kuittaa -toiminnallisuus, jos ei muuten, niin jälkiasennettuna.
 

Turhaa puhua veturista kun uutisessakin mainitaan selvästi että "Kaipaisen mukaan palo oli ainoastaan junan toisessa vaunussa, jossa ei ollut matkustajia. Palo ei siis levinnyt itse höyryveturiin tai matkustajavaunuihin."

Videoillakin on nähtävissä että veturissa ei paloa ollut.
 
Takaisin
Ylös