- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tuolla oli taas kommentti, jossa mainittiin Turun olevan tien päässä, jonka takana on vain meri, mutta onhan sen meren takana kuitenkin koko muu Eurooppa, joten ei nyt ihan voi ajatella niin, että maailma loppuu mereen, kun vesillä on sentään liikuttu jo tuhansia vuosia.
Niinpä. Junamatkustusta ajatellen tosin olisi kätevää, jos Turusta voisi jatkaa siltaa / tunnelia pitkin Ahvenanmaalle ja Tukholmaan, mistä pääsisi Kööpenhaminan kautta Euroopan ydinalueille. Silloin ei olisi kysettäkään, etteikö Turun ratojen nopeustasoa kannattaisi nostaa ja raiteita tuplata. Harmi vaan että tuo hanke on varmaan vielä epärealistisempi kuin Tallinnan-tunneli, jolla saataisiin osa samoista hyödyistä.
Laivamatkustamisessa on se haitta, että ainakin nykypäivänä se on liian hidasta useimpiin tarkoituksiin (ei toki konttirahtiin, joka ei kyllästy pitkälläkään matkalla). Lisäksi se polttaa fossiilisia polttoaineita, ainakin jos ei haaveile paluusta purjelaivojen aikakaudelle. Laivamatkustukselle tekisi ihmeitä jonkinlainen hypoteettinen, radikaalisti nopeampi alus, joka lisäksi toimisi sähköllä tai muulla paikallisesti saasteettomalla energianlähteellä. Harmi ettei tällaisesta taida olla toivoa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa? Siksi junasillat ja -tunnelit lienevät kuitenkin realistisempi vaihtoehto...