Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,293
Tottakai Äetsän aseman läheisyydessä asukkaita on kaksinumeroinen luku, jos mittaava säde on 400m. Mutta väitän, että 3km säteellä Äetsän seisakkeesta (Pehula-Keikyä) asuu ainakin 2000 asukasta. Eihän Vammalan keskustakaan ihan aseman vieressä ole, silti junaan tullaan useamman kilometrinkin päästä.
Eli kaikki ei ole aina sitä, miltä junan ikkunasta näyttää. Esim Salo on pelkkä viljasiilo ja teollisuusalue, jos junan ikkunasta tuijottaa, eikä Hämeenlinnakaan miltään tuhatpäiseltä kaupungilta laiturilta katsottuna näytä. Kartta paljastaa enemmän kuin osaisi arvata. Myös sen, että Karkku on hieman syrjässä päätieltä, ja ehkä sen takia junapysähdys on perusteltua. Mutta sen kumoan, että Karkun seisakkeen vaikutusalueella olisi enemmän ihmisiä, kuin Äetsän vaikutusalueella.
Kyllä 3 km jalkapatikassa junalle on aika kaukana, jos vaihtoehtona on 0 km ja bussi.
Pointtini tässä minulla on, että vaikka asemalla olisikin jonkin itseään suuremman paikan nimi, ei se ole automaatti, että se tuottaisi matkustajia omaa luontaista kykyänsä enempää. "Äetsä" nyt ei vain ole junaliikenteelle vaikkapa "Pirttikangasta" merkittävämpi paikka, vaan siinä vislataan ohiajoa! Karkun asemalla on toinen merkitys.
Eräs huvittavimmista kasvojenkohotuksista näissä peräkylän pysähdyksissä on ollut Kerimäki (laajassa kunnassa asukkaita 5704). Asema oli ennen, ja aivan oikeaoppisesti nimeltään Silvola, asukkaita nykyään ehkä "kymmeniä"? Kunta kuitenkin vaati suurimman ja ainoan liikenteellisesti henkiinjääneen asemakylänsä nimen muutosta "Kerimäeksi", jotta matkailija tullessaan katsomaan maailman suurinta puukirkkoa tietäisi missä junassa pitää jäädä pois. No, matkaa Silvolan asemalta on Kerimäen kk:lle vielä 13,5 km, eikä välillä ole mitään julkisia jatkoyhteyksiä.
"Kerimäen aseman" asukasluvuksi kai voidaan mainita esitetyllä logiikalla 5704 as., eikä Silvolan muutaman kymmenen hengen lukua. Asemakylä, joka ei esiinny kunnan nettisivulla edes kylä-statuksella, ainakaan siis sillä nimellä.
Toisekseen en ymmärrä mikä juttu tämä "Salon viljasiilo ja teollisuusalue" on? Olen siitä mennyt junallakin ohi "satoja" kertoja eikä oikein osu ajatuksesi kohdalleen. Nykyään kun ajaa Salon ohi motaria, siihen tuo havaintosi ehkä paremmin sopisi. Tai kaukaahan se tie kaupungin kiertää...
Hämeenlinnasta sanoisin sen verran, että Hämeenlinnan aseman alue liitettiin Hämeenlinnan maalaiskunnasta kaupunkiin vasta v. 1916 , eli jos se ei näytä mielestäsi "kaupungilta", syynä ovat vieläkin nähtävissä olevat maalaispitäjän taustat.
Ja tähän lopuksi vielä järisyttävä totuus, jota ette ehkä vielä tienneet: Suomen ensimmäinen rautatie avattiin Helsingin kaupungin ja Hämeenlinnan maalaiskunnan välille 1862, eikä suinkaan Hämeenlinnan kaupunkiin. No, sitten kun rataa myöhemmin jatkettiin "Tampereelle", pääteasema oli Messukylän kunnassa. Saahan noita asemia siis nimetä miten lystää...