Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Niin, eihän tässä ole kyse siitä, tarvitseeko nykyinen autoileva haja-asutus joukkoliikennettä vai ei, vaan kyse on siitä, minkälaista tulevaisuutta seudulle halutaan. Ennen autoistumisen suosimisen aikaa Porin radanvarsi oli junaliikenteeseen tukeutuva nauhamainen yhdyskuntarakenne. Mutta 1960-luvulta lähtien on tietoisesti noudatettu politiikkaa siitä, että kaikki ihmiset kulkekoon autoilla ja koko toiminnallinen yhdyskuntarakenne on muokattu sen perusteella ja sen varaan.Siitä miten asiat nyt ovat ei voi tehdä päätelmiä miten niiden pitäisi olla.
Kun kerran rata tuossa paikallaan edelleen on, se tarjoaa potentiaalin palata yhdyskuntarakenteeseen, jossa autoilu ei ole pakollista ja sitä ei suosita. Tekniikan kehitys on tehnyt radan hyväksikäytön helpommaksi ja halvemmaksi kuin höyryvetureiden aikana, mikä parantaa ”nauhakaupungin” mahdollisuuksia. Suunnitelmien toteutumisen mielekkyys on toinen asia. Mutta ei ole nykyään kovin epätodennäköinen sellainen skenaario, että autoilu käy niin kalliiksi, että kaikesta sen suosimisesta huolimatta kansalaiset eivät enää olekaan autoiluun suostuvaisia. Silloin alkavat autottoman yhteisunnan mahdollisuudet taas saada uutta arvoa.
Antero