Porvoon paikallisliikenne

16:n venyttäminen Sipooseen on kyllä päräyttävä ehdotus. Vaatisi aika järeitä katujärjestelyitä keskustan päässä, etteivät matkojen yhdistelyn edut menisi korkoineen ajantasauksiin. Vanha h16, joka ajoi pitkän pätkän keskustaa lopetettiin koska reitti oli liian hidas jopa lyhyelle kantakaupunkilinjalle. Käytännössä tarvitsisi joukkoliikennekadut suurimmalle osalle keskustan reittiä. Joita pitkin voisi sitten ajaa liudan muitakin pitkiä seutulinjoja sopivalla porrastuksella.
Ehdotuksessani häiriöherkkyydeltään pahimmat paikat kuten Kauppatori ja Senaatintori jäävät välistä. Etelä-Helsingissä, eli reitin Merisatama-Kasarmintori-osuudella, ei ole juuri ruuhkia eikä häiriöitäkään muuta kantakaupunkia enempää. Kasarmintorin linjaus on muutenkin autio verrattuna Kampin kautta (linjan 17 reittiä) ajamiseen. Kasarmintorilta bussi poistuisi Pientä Roobertinkatua ja Erottajankatua, näissäkään ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Uutta bussikaistaa tarvitsisi vain Mannerheimintien eteläpäähän, eli samalla tavalla, kuten muualla Mannerheimintiellä on reunakaistat varattu busseille. Sitten käännytäänkin Kaivokadulle, jolta poistuvat linjat 17, 65A ja 66A jättävät tilaa varmastikin yhdelle bussilinjalle. Näiltä linjoilta jäävää pysäkkitaskua voi myös käyttää ajantasauspysäkkinä. Rautatientorin jälkeen mennään nykyisen h16:n reittiä, jossa ei ole ongelmaa nytkään. Sen jälkeen ollaankin jo "väljemmillä vesillä".
 
Eli saa sellaisen käsityksen että kuka tahansa voi alkaa ajamaan 840. Mutta eikös kuitenkin HSL kilpailuta tuon linjan ja sen jälkeen se voittanut firma alkaa ajamaan sitä? Vai olenko väärässä.. Porvoon suunnallahan oli jotakin joukkoliikenne uudistuksia..
Linjat 840-870 jäävät vapaan kilpailun piiriin, sitä myötä kun nykyiset liikenneluvat päättyvät. Tämä edellyttää siis, että linjat siirtyvät Hki-Söderkulla-välille moottorietielle. Sipoon kunta vastustaa järjestelyä, koska liian moni sipoolainen ei pääsisi metrolle ja Itä-Helsinkiin ilman vaihtoa Söderkullassa.
 
Linjat 840-870 jäävät vapaan kilpailun piiriin, sitä myötä kun nykyiset liikenneluvat päättyvät. Tämä edellyttää siis, että linjat siirtyvät Hki-Söderkulla-välille moottorietielle. Sipoon kunta vastustaa järjestelyä, koska liian moni sipoolainen ei pääsisi metrolle ja Itä-Helsinkiin ilman vaihtoa Söderkullassa.

Siis mikä edellyttää käyttämään nimenomaan moottoritietä, vaikka suurempi asiakaskunta sekä parempi palvelutaso joukkoliikenteelle saadaan nimenomaan ajamalla niin monta vuoroa nykyistä reittiä, kuin kysyntää on eli järjestämällä joukkoliikenne matkustajien ehdoilla.
 
Siis mikä edellyttää käyttämään nimenomaan moottoritietä, vaikka suurempi asiakaskunta sekä parempi palvelutaso joukkoliikenteelle saadaan nimenomaan ajamalla niin monta vuoroa nykyistä reittiä, kuin kysyntää on eli järjestämällä joukkoliikenne matkustajien ehdoilla.
HSL on ilmeisesti vaatinut, ettei "vapaalle liikenteelle" myönnetä päällekkäislupia sen alueella. Linjan 840 nykyinen reitti on Porvoosta asti Helsinkiin matkustavien osalta muuttunut liian hitaaksi, joten tämä muutos perustunee myös yleisön toiveisiin. Kaikki porvoolaiset eivät hyödy nopeammista 810-sarjan moottoritievuoroista, esim. kaupungin kasvavilla läntisillä, "Helsingin puoleisilla" asuinalueilla. Porvoon Liikenne on sanonut priorisoivansa porvoolaisten kulkua Helsinkiin ennen HSL:n alueella asuvien. Yhtiö on myös väläytellyt moottoritievetoisia reittejä esim. Porvoosta Kehä I:n kautta Itäkeskukseen, Pasilaan ja Sörnäisiin-Hakaniemeen.

Suunnitelmien mukaan noin 60 % vakioliikenteestä siirtyisi 840:n myötä moottoritielle. Vanhalle reitille, kulkemaan rinnakkain HSL-liikenteen kanssa, jäävät vanhojen lupien varassa Savonlinjan vuorot (850, 870) ainakin vuoteen 2015 asti, ja Pukkilan Liikenteen muutama vuoropari aina vuoteen 2018 asti.
 
Onko siitä edes mitään takuuta, että linjan 841 Itäkeskus - Söderkulla liikennöitsijä haluaa jatkaa kaikki tai osan vuoroista Porvooseen? Jatko olisi ilmeisesti markkinaehtoinen, ei elyn hankkima, Porvoon seutuliput ja vastaavat eivät sitten kai kelpaisi? Tuntuisi fiksummalta, että HSL ja ELY hankkisivat Itäkeskus-Porvoo -linjan yhdessä, jolloin siinä kelpaisivat kaikki yhteiskunnan tukemat liput, Etelä-Sipoon ja Porvoon väliset yhteydet olisivat riittävät ja linjaa voisi hyödyntää myös Porvoon paikallisliikenteessä. Sinänsä linjastorakenne, jossa keskustaan mennään moottoritietä, on ihan hyvä.

Matkalippujen yhteensopimattomuuden takia markkinaehtoista liikennettä kannattaa ajaa paikkoihin, joihin itseensä kysyntä riittää. HSL:n lippu sen markkinaehtoisen vuoron lisäksi nostaa ainakin lyhyellä vaihtomatkalla huomattavasti hintaa.

Vinkki Pohjolan Liikenteelle, miksei toki muillekin, VR:n toiminnan kannalta vaan Pohjolan Liikenne olisi paras. Porvoosta Tikkurilaan pääsee kohtuullisen ruuhkattomasti ja varmasti moottoritietä. Tikkurilaan valmistuu matkakeskus, joka tekee vaihtamisesta miellyttävää ja helppoa. Kehärata tarjoaa parhaat yhteydet edullisimmalla HSL-taksalla lentokentälle ja moneen muuhunkin paikkaan. Ja sovittamalla aikataulut pohjoisen kaukojuniin ja myymällä liput suoraan Porvoosta Kokkolaan ym, saisi porvoolaiset käyttämään junaa enemmän ja tälle reitille vakaan aseman. Moottoritiellä Helsinkiin voi olla ahdasta. Toki, mikäli Lohjankin liikenne toteutetaan markkinaehtoisesti, voi sinnekin ajaa Tikkurilasta tai vaikka Porvoosta Tikkurilan kautta.
 
Vinkki Pohjolan Liikenteelle, miksei toki muillekin, VR:n toiminnan kannalta vaan Pohjolan Liikenne olisi paras. Porvoosta Tikkurilaan pääsee kohtuullisen ruuhkattomasti ja varmasti moottoritietä. Tikkurilaan valmistuu matkakeskus, joka tekee vaihtamisesta miellyttävää ja helppoa. Kehärata tarjoaa parhaat yhteydet edullisimmalla HSL-taksalla lentokentälle ja moneen muuhunkin paikkaan. Ja sovittamalla aikataulut pohjoisen kaukojuniin ja myymällä liput suoraan Porvoosta Kokkolaan ym, saisi porvoolaiset käyttämään junaa enemmän ja tälle reitille vakaan aseman. Moottoritiellä Helsinkiin voi olla ahdasta. Toki, mikäli Lohjankin liikenne toteutetaan markkinaehtoisesti, voi sinnekin ajaa Tikkurilasta tai vaikka Porvoosta Tikkurilan kautta.
Ei huonoa idea! Nythän Pohjolan Liikenne tosin on vain laittanut ainakin kaakon pikavuoronsa kulkemaan Porvoon (ja Itäkeskuksen) ohi suoraan Helsinkiin. Vakiovuoroliikennöintiä Porvoosta Vantaalle on kokeiltu eri aikoina, mm. Tikkurilaan ja Hki-Vantaalle, mutta sokkeloinen Tikkurila ja matkahubin puute ei ole tehnyt hommasta toimivaa. Pohjolan Liikenne-VR-liityntäkuviota on jo olemassa firmojen verkkokaupoissa.

Onko siitä edes mitään takuuta, että linjan 841 Itäkeskus - Söderkulla liikennöitsijä haluaa jatkaa kaikki tai osan vuoroista Porvooseen? Jatko olisi ilmeisesti markkinaehtoinen, ei elyn hankkima, Porvoon seutuliput ja vastaavat eivät sitten kai kelpaisi? Tuntuisi fiksummalta, että HSL ja ELY hankkisivat Itäkeskus-Porvoo -linjan yhdessä, jolloin siinä kelpaisivat kaikki yhteiskunnan tukemat liput, Etelä-Sipoon ja Porvoon väliset yhteydet olisivat riittävät ja linjaa voisi hyödyntää myös Porvoon paikallisliikenteessä. Sinänsä linjastorakenne, jossa keskustaan mennään moottoritietä, on ihan hyvä.
Tämä taitaa olla se mitä Sipoon kunta toivoo. Yölinjaa 841N Rautatientori (!)-Söderkulla-Porvoo on kyllä kaavailtu, mutta kokonaisuudessaan valtatie 170:n palvelutarjonta vakioliikenteenä tulee heikkenemään vapaan kilpailun ehdoilla, varsinkin Porvoosta itään Loviisan suuntaan, jonne ELY ei osta liikennettä.
 
HSL on ilmeisesti vaatinut, ettei "vapaalle liikenteelle" myönnetä päällekkäislupia sen alueella.
Mutta mitä matkustajat, liikennöitsijät tai HSL tästä hyötyvät?
Linjan 840 nykyinen reitti on Porvoosta asti Helsinkiin matkustavien osalta muuttunut liian hitaaksi, joten tämä muutos perustunee myös yleisön toiveisiin.
Eikös vapaa liikenne toimi matkustajien toiveiden mukaan, joten miksi pitäisi pakottaa kulkemaan se jotakin reittiä - eiköhän se muotoutuisi matkustajien mukaiseksi nimenomaan ilman pakotteita. Moottoritie- ja pikavuoroja on jo nyt, ja niitä saa käyttää jos haluaa. Suurella osalla linjan 840 matkustajista on lähtö- tai saapumispysäkkinä jokin muu kuin moottoritievuorolla saavutettava pysäkki.
 
Uskon, että ainakin liikennöitsijä ja matkustajat hyötyvät siitä, että "pitkästä vakiovuorosta" 840 lohkotaan erillinen paikkurilinja 841 välille Söderkulla-Itäkeskus. Porvoon Liikenne ei ole ainakaan julkisuudessa moittinut tätä ratkaisua, vaan ilmeisesti lähinnä odottanut vanhojen lupien päättymistä, jonka jälkeen päästään nopeuttamaan Porvoon lähialueiden yhteyksiä Helsinkiin eri tavoin.

Matkustajien kannalta jää kuitenkin edelleen 841:n rinnalle hyvä, aika symmetrinen ja kattava tarjonta U-vuoroja nykyisellekin reitille. Näitä on lähes 20 vuoroparia päivässä kulkien aivan aamuvarhaisesta iltamyöhään. Näin ne edelleen täydentävät 841:n suunniteltua 20-60 minuutin välein liikennöintiä Itäkeskuksesta. U-vuorot ovat kuitenkin Porvootakin pidemmälle ajavia vuoroja (Pukkilaan, Loviisaan, Lapinjärvelle ja Kotkaan) ja niiden kohdalla tuntuu entistäkin sopimattomammalta ajaa "paikkurimaisesti" melkein Söderkullaan asti. Mutta näin tämä nyt vain tulee menemään jonkin aikaa.

Siirtymäajan lupien päätyttyä 2015 ja 2018 uskon, että HSL ja ELY katsovat viisaaksi järjestää Etelä-Sipoon liikennöinti uudestaan, enkä hämmästyisi jos nykyinen 840 silloin palaa ainakin ilta- ja viikonloppuliikenteen päävuoroksi välille Hki-Porvoo.
 
Porvoon Liikenne jatkaa kaupungin paikallisliikenteessä. Aikaisemmin julkaistun henkilöstötiedotteen mukaan liikenne aloitetaan käytetyllä kalustolla.
 
Porvoon Liikenne jatkaa kaupungin paikallisliikenteessä. Aikaisemmin julkaistun henkilöstötiedotteen mukaan liikenne aloitetaan käytetyllä kalustolla.

Borgåbladetin mukaan Porvoon Liikenne oli ainoa tarjoaja. Linjasto ja aikataulut säilyvät ennallaan, paitsi Emäsaloon tuli yksi lähtö lisää molempiin suuntiin. Numerolinjoille tulee matalalattiainen kalusto. Kalustosta suurin osa on vuodelta 2011, vanhimmat vuodelta 2007.
 
Jyväskylästä ja Lahdesta jää Kabusseja aika paljon.. Porvoon nykyautoista häviää melkein kaikki paitsi Kabussit.. siis katureista ;)
 
Lahtikkaat taitavat jo olla poissa. Ainakin auto 79 poistettiin Trafin mukaan jo viime toukokuussa.

Auto 90 kaiketi liikkuu edelleen. Muita vanhuksia ovat Liikenteeltä ja Göteborgista tulleet Carrus Cityt. Noilla toki voi edelleen ajaa Kilpilahden työmatkaliikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös