- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,500
Ehdotuksessani häiriöherkkyydeltään pahimmat paikat kuten Kauppatori ja Senaatintori jäävät välistä. Etelä-Helsingissä, eli reitin Merisatama-Kasarmintori-osuudella, ei ole juuri ruuhkia eikä häiriöitäkään muuta kantakaupunkia enempää. Kasarmintorin linjaus on muutenkin autio verrattuna Kampin kautta (linjan 17 reittiä) ajamiseen. Kasarmintorilta bussi poistuisi Pientä Roobertinkatua ja Erottajankatua, näissäkään ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Uutta bussikaistaa tarvitsisi vain Mannerheimintien eteläpäähän, eli samalla tavalla, kuten muualla Mannerheimintiellä on reunakaistat varattu busseille. Sitten käännytäänkin Kaivokadulle, jolta poistuvat linjat 17, 65A ja 66A jättävät tilaa varmastikin yhdelle bussilinjalle. Näiltä linjoilta jäävää pysäkkitaskua voi myös käyttää ajantasauspysäkkinä. Rautatientorin jälkeen mennään nykyisen h16:n reittiä, jossa ei ole ongelmaa nytkään. Sen jälkeen ollaankin jo "väljemmillä vesillä".16:n venyttäminen Sipooseen on kyllä päräyttävä ehdotus. Vaatisi aika järeitä katujärjestelyitä keskustan päässä, etteivät matkojen yhdistelyn edut menisi korkoineen ajantasauksiin. Vanha h16, joka ajoi pitkän pätkän keskustaa lopetettiin koska reitti oli liian hidas jopa lyhyelle kantakaupunkilinjalle. Käytännössä tarvitsisi joukkoliikennekadut suurimmalle osalle keskustan reittiä. Joita pitkin voisi sitten ajaa liudan muitakin pitkiä seutulinjoja sopivalla porrastuksella.