Porvoon paikallisliikenne

Valtuustoaloitteesta Porvoon kaupunki on myöntämässä tukea keskustan kiertolinjalle turistiaikaan touko-syyskuu. Tällä kaavaillaan jonkinlaista jatkoa 2014 ajaneelle sähköbussille, joka ajoi Tuomiokirkolta-Vanha kaupunki-Aleksanterinsilta-Taidetehdas, joskaan ei harvinainen sähköpeli tule enää kyseeseen. Mietin saako kaupunki lainkaan enää hankkia/tukea liikennettä suunnittelemallaan tavalla?

Jos kaupunki kilpailuttaa liikenteen bruttomallilla, niin silloin ostohinnan maksaminen ei ole mitenkään ongelmallista. Tällöin hnakinta perustuu hankintalakiin, eikä ole ristiriidassa joukkoliikenenlainkaan kanssa. Jos taas halutaan jotain muuta hankintamallia (mihin sana "tuki" voisi antaa viitettä), niin ne eivät ole Porvoon kaupungin vaan toimivaltaisena viranomaisena Porvoossa olevan ELY-keskuksen käsissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Porvoon Liikenne hakee muutoksia Porvoon paikallisliikenteeseen 14.8. alkaen. Numerolinjoille (lähinnä 1A:lle) tehdään pieniä aikataulutarkistuksia ja muutama lähtö lopetetaan. Helsinki-Porvoo -ketjua sivuten 862/863:n tarjonta vähenee. Linja 1 ja 1A ajaisivat jatkossa Näsin ABC:n ja Taidetehtaan välillä Läntisen Mannerheiminväylän ja Maunu Eerikinpojan kadun kautta Aleksanterinkaaren sijaan. Maunu Eerikinpojan kadulle on piirretty uusi pysäkkipari. Linja 2 ajaisi jatkossa Tolkkistentietä Haikkoontielle asti, josta nykyistä reittiä Tolkkisiin. Hamarin kautta ei siis ajettaisi enää jatkossa.

Ely-keskuksen lupahakemuksesta löytyy tarkemmin muutokset: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/e062b588-69f6-404f-8ca1-c0e5a9f1c08d
 
Yllättävän raju tuo karsinta onkin 862/863:lla. Oliskohan vielä tulossa toinen lupahakemus joka koskee 848:a eli tarjontaa lisättäisiin sillä linjalla?
 
Pohjolan Liikenne vetäytyy suurilta osin koulupäivien vuoroista Porvoo-Pornainen, mutta Porvoon Liikenne ottaa osan siitä hoidettavakseen.

Kevätlukukauden 2018 alusta Porvoon Liikenne haluaa paikata tarjontaa ajamalla iltapäivisin kerran tunnissa Gammelbacka (Pääskytie) - Porvoo - Hinthaara - Alivekkoski, joista vaihtoyhteys ainakin yhteen Neste-Pornainen vuoroon. Kuviossa myös yksi Monninkylä-Pornainen-Hinthaara-Pääskytie-Porvoo-vuoro.

https://www.ely-keskus.fi/documents...0118.pdf/4504d7fc-46b1-45a8-8a58-049d417b7b2b
https://www.ely-keskus.fi/documents...0118.pdf/f577a6aa-20ec-4139-afd2-42e57203e3c2
 
Pohjolan Liikenteen vanhat siirtymäajan liikennöintisopimukset ovat loppumassa vuodenvaihteessa. ELY:llä on parhaillaan menossa kilpailutus, jossa on mukana Porvoo - Pornainen - Pihlajamäki -reitille kevätlukukauden ajaksi koulupäivisin ajettavaa liikennettä kolme vuoroa suuntaansa. Lähdöt Porvoosta klo 7.30, 13.20 ja 16.15 ja Pihlajamäestä 6.30, 8.20 ja 14.40 eli ne vastaavat nykyistä liikennettä. Saapa nähdä, tuleekö kilpailutettavaan liikenteeseen vielä muutoksia, jos osa yhteyksistä toteutuu markkinaehtoisena liikenteenä.
 
Pohjolan Liikenteen vanhat siirtymäajan liikennöintisopimukset ovat loppumassa vuodenvaihteessa. ELY:llä on parhaillaan menossa kilpailutus, jossa on mukana Porvoo - Pornainen - Pihlajamäki -reitille kevätlukukauden ajaksi koulupäivisin ajettavaa liikennettä kolme vuoroa suuntaansa. Lähdöt Porvoosta klo 7.30, 13.20 ja 16.15 ja Pihlajamäestä 6.30, 8.20 ja 14.40 eli ne vastaavat nykyistä liikennettä. Saapa nähdä, tuleekö kilpailutettavaan liikenteeseen vielä muutoksia, jos osa yhteyksistä toteutuu markkinaehtoisena liikenteenä.

Kohta ratkeaa tämä kuvio, sillä ELY-kilpailutuksen tarjousten jättöaika päättyi tänään. ELY totesi, että jos saadaan kilpailutuksesta hyväksytty tarjous, Porvoon Liikenteen lupahakemuksia ei hyväksytä haetun kaltaisena.
 
KA-konserni on julkaissut mobiilisovelluksen ja ainakin tällä hetkellä sieltä saa Helsinki-Porvoo -välille rekisteröinnin jälkeen ensimmäisen 30 päivän lipun 99,50€ (norm. 199€) ja 20 matkan lipun 49,50€ (norm. 99€).

Linkki sovellukseen: http://www.koivistonauto.fi/2017/07/06/uusi-matkaan-mobiilisovellus

Mobiilisovelluksesta saa nyt myös paikallisliikenteen vastaavat lipputuotteet. Kaikki saa edelleen puoleen hintaan ensimmäisellä kerralla, muuten hinnat ovat samat kuin korttituotteillakin.
 
Porvoon ja Loviisan kaupungit ostavat yhdessä Ely-keskuksen kanssa pendelöintivuoroja aamuisin M-P Ahvenkoski-Loviisa-Porvoo, sekä kaksi vuoroparia Porvoo-Lapinjärvi-Porvoo. Vuorot kulkevat Porvoo-Gammelby välin moottoritietä.

Näin sen jälkeen kun myös Savonlinja päätti supistaa vuoroja akseleilla Hki-Kotka/Kouvola, jolla merkitys myös Itä-Uudenmaan työmatkaliikenteessä.

Liikennöitsijäksi on valittu Kaj Forsblom Oy.
 
Porvoon matkahuolto sulkee yllättäen ovensa, rahtipuoli on jo siirtynyt väistötiloihin: https://www.uusimaa.fi/artikkeli/74...lopussa-vuokralainen-sai-tietaa-sahkopostitse

Toivoa sopisi että lipunmyynnille löytyisi jokin vaihtoehto, vaikkapa jokin pieni tila torin laidalla sijaitsevasta kauppakeskus Lundista - mikäli vain mahdollista. Tai sitten esim. jokin väliaikainen parakki torin puolelle. Tai jotakin muuta. Joka tapauksessa tilanteesta on suuresti haittaa Porvoon liikenteen lipunmyynnille, kun ovien sulkeutuessa matkakortteja saa ainoastaan varikolla sijaitsevalta toimistolta.

Toisaalta torin aluetta on suunniteltu uusittavaksi lähivuosina varsin perusteellisesti: https://www.uusimaa.fi/artikkeli/71...ksi-linja-autoasema-ehdotetaan-siirrettavaksi
 
Kesäaikatauluissa on suhteellisen paljon muutoksia: linja 1 ajaa tunnin välein, linja 1A tunnin välein vain arkisin klo 9-14 ja linjan 2 arki-iltojen ja sunnuntain liikenne on korvattu jatkamalla linja 862 Tolkkisiin.

Myös mm. Myrskylän suunnan liikennettä ei ajeta.

Kedäaikataulu
 
Porvoon Liikenteen syysaikataulu on näemmä jo julkaistu koiviston nettisivuilla. Siitä käy ilmi, että paikkurivuoroja on karsittu. Tarjonta on suurin piirtein samalla tasolla kuin nyt kesällä. Syksyllä linja 2 ei kulje enää sunnuntaisin lainkaan. Tolkkisten liikenne hoidetaan silloin linjan 862 vuoroilla.
Tiettävästi talon ainoat Iveco Crosswayt ovat siirtymässä Jyväskylän yksikköön, eikä autoja välttämättä tarvitse tilalle hankkia. Tai jos tarvii, niin eiköhän konsernin sisältä löydy jotain vanhempaa autoa jos tarvetta sellaiselle on.
Syksyllä mm. Svartbackin ja Haksin/Söderveckkosken ja Askolan vuorot ovat pudotettu pois tarjonnasta vallan, tai niitä en ainakaan enää huomannut että olisi mainittu. Joten vuoromäärä on vahentymään päin Porvoossakin, vaikka se jonkinlainen kasvupaikkakunta onkin - mikä seikka on poikkeus itä-uudellamaalla.
 
Söderveckoskelle, Askolaan/Pornaisiin ja Svartbäckiin ajetaan lähes viime talven tapaan. Kråkö-Vessö, Vålax ja Myrskylä-Artjärvi sen sijaan ovat jääneet pois.
 
Takaisin
Ylös