Väestötiheys on kuitenkin aivan eri luokkaa, joukkoliikennekontekstissa vähintään yhtä merkittävä tekijä kuin kokonaisasukasmäärä jos vertailuja kaupunkien välillä halutaan tehdä. Toisaalta tiettyjen joukkoliikenneratkaisujen perustelu vertailemalla yksittäisiä lukuarvoja täysin erilaisten kaupunkien välillä on milestäni varsin typerää.
Helsingin seudun tai urban arean väestötiheydestä saa sitä suoraan Prahaan vertaamalla aika lailla värittyneen mielikuvan. Erona on, että Prahan keskusalueella ei ole kovin paljon rakentamattomia tai vajaasti rakennettuja alueita. Helsingin seudulta niitä sen sijaan löytyy merkittävästi, Santahaminaa, saaria, Vanhakaupunginlahtea, Laajalahti, Malmin lentokenttä, Haltialan pellot jne.
Siellä mihin on rakennettu rakentamisen tiheydessä ei yhtä suurta eroa kuin väestötiheysluvuissa. Helsinkiä rakennettu kantakaupungin ulkopuolella enemmän käytävinä ja Prahaa ympyräkaupunkina laajeten joka suuntaan. Toki on myönnettävä, että Prahan tapainen laajeneminen joka suuntaan pitää etäisyydet lyhyempinä, katutilan liikennevastuksen tasaisempana ja niin menestyksekkään maantasoisen raideliikenteen järjestäminen on helpompaa. Vaikka onhan Prahassa metrokin.
Löytyykö muuten jostain Prahan seudun nykyistä asumisväljyyttä ja autotiheyttä? Kommunismin aikana molemmat ovat varmaan olleet matalat ja sen jälkeen rajussa kasvussa.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:17 ----------
Tässä pari karttaa Helsingistä ja Prahasta samalla mittakaavalla keskusta keskipisteenä. (Bingissä pystyin tekemään kartat samassa mittakaavassa.)
Tällä alueella asuu Helsingissä arviolta 500000 asukasta.
http://binged.it/UulP5i
Tällä alueella asuu Prahassa asuu arviolta 1,0 miljoonaa asukasta.
http://binged.it/UulNub
Suurin ero asukaslukuun tulee siitä, että puolet Helsingin kartasta on merta, saaria, Vanhakaupunginlahtea, Laajalahtea ja Santahaminaa. Etäisyyksien erot ovat aika huimia.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:17 ----------
Verrataan reittioppaiden perusteella Prahasta ja Helsingistä tiheimmän ydinkeskustan läpi kulkevia linjoja, lähtö aamuruuhkassa klo 8:00. (Suuri osa Prahan ratikoista kiertää ydinkeskustan pahimman sumpun, mutta tämä linja 4 menee sumpun läpi.)
Praha:
Linja 4 Kotlářka - Kubánské, 9,0 km, 19 välipysäkkiä, 34 minuuttia. (15,8 km/h)
Helsinki:
Linja 10 Kirurgi - Pikku-Huopalahti 15 välipysäkkiä, 5,8 km, 24 minuuttia (14,5 km/h).
(Jos Helsingin linjalla 10 olisi saman verran välipysäkkejä kilometriä kohti kuin Prahassa eli 12, ajo-aika olisi arviolta 22 minuuttia (15,8 km/h.))
Linja 6 Hietalahti - Arabia, 7,2 km, 19 välipysäkkiä, 33 minuuttia. (13,1 km/h)
(Jos Helsingin linjalla 6 olisi saman verran välipysäkkejä kilometriä kohti kuin Prahassa eli yhteensä 15, ajo-aika olisi arviolta 30 minuuttia (14,4 km/h.))