Vs: Lamaa odotellessa
Munkkiniemestä voi kävellä keskustaan, kyse on siitä onko siinä mitään järkeä kun ratikka kulkee. Siis jos on menossa töihin, eikä lenkkeilemässä. Pointti esimerkissäni oli että siinä että käyttökelpoisia laitteita, ihmisiä, palveluita seisoo tyhjän panttina ei ole mitään järkeä, minulla oli mielessä mitä taloushistorioitsija ja kommentaattori Brad DeLong kirjoitti suuresta lamasta:Tässä tapauksessa täytyy osata tehdä ero kuluttamisen ja tuhlaamisen välillä. Sinänsä on toki oikein, että jos kerran matkansa voi tehdä kävellen, niin ei silloin tarvitse käyttää joukkoliikennettä sen enempää kuin autoakaan.
Brad DeLong sanoi:At its nadir, the Depression was collective insanity. Workers were idle because firms would not hire them to work their machines; firms would not hire workers to work machines because they saw no market for goods; and there was no market for goods because workers had no incomes to spend. Orwell's account of the Depression in Britain, The Road to Wigan Pier, speaks of "...several hundred men risk[ing] their lives and several hundred women scrabbl[ing] in the mud for hours... searching eagerly for tiny chips of coal" in slagheaps so they could heat their homes. For them, this arduously-gained "free" coal was "more important almost than food." All around them the machinery they had previously used to mine in five minutes more than they could gather in a day stood idle. http://econ161.berkeley.edu/TCEH/Slouch_Crash14.html